Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27
    Member
    Reg.datum
    aug 2007

Thumbs up

Trailerbar segelbåt med fällköl, vikköl, sänkköl eller centerbord, ev vattenbarlast.
    Såsom Mc Gregor 26S, Neptun 22, Venus, Vet ni flera, tacksam för tips.

Är detta något att ha som första ( andra ) segelbåt eller har de dåliga egenskaper ?

Vi bor på lagom avstånd till bra trailerramper, och tycker detta med fast båtplats
    och båt i sjön i alla väder verkar jobbigt.

Vore roligt att höra erfarenheter från erfarna seglare om dessa båttyper.

Nybörjare.

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Fabola Campus 650 / 6.6 / 6.3 är väl den tillverkare som håller svenska fanan högt just nu. Dessa båtar verkar vara riktigt ok.

Räkna bara med att det tar en hel del jobb och tid att masta av och på. Vi har en liten Fajak / F-12 och den är enkel att sjösätta, men nog tar det minst en timme innan vi seglar från det att trailern börjar backas mot rampen. För oss tar det ännu längre tid att få upp henne på trailern igen. Därför anser jag detdär med att "bara sjösätta och segla en tur" är ganska utopistiskt. Seglar man mycket ska båten nog ligga i spa't. Att det är enkelt att torrsätta och släpa för att segla någon annanstans är ju bara suveränt.

Vi har börjat leta efter Lill-Scampins efterföljare och nånting trailerbart ligger nog nära till hands.
    NF S/Y Sofie, L-4188
    Nordisk Familjebåt på Facebook!, ja jösses.
    ~~~~~~~_/)~~~

Member
    Reg.datum
    aug 2007

Standard

Tack för tipset, har redan surfat och kollat Campus, intressant.

Vi har redan praktiserat trailat med en 6m Orion med 8m mast, ( se bild i annat inlägg, sök orion)
    men funderar på ngt större, pentry och toa vore bra. men undrar lite om vi är i galen tunna.

Riggnings tiden har vi med vår Orion ( skrev i ett annat inlägg 7 minuter ) fått till totalt
    20 minuter inklusive sjösättning, 40 minuter från bostadens dörr till båten var i sjön med mast.
    Men jag försår att detta snart spricker med större båt och högre master.

Vad jag förstår är er Lill-Scampi inte trailingsbar, men ni funderar på en sådan som nästa.

Tack ae

Junior Member
    Reg.datum
    maj 2007

Efter att ha funderat ett par år på olika båtkoncept (har hyrt i Stockholms skärgård tidigare) så beslöt vi oss för att ha en trailerbar båt för att både kunna segla här i Skåne (då den ligger i sjön) på Västkusten och i Östersjön (+ min dröm som handlar om Skärgården utanför Bergen som jag är mycket förtjust i... men det är en lite längre bilresa).

Campusen (den är väl från Estland för övrigt) verkar väldigt bra, men i jämförelse med den polska Skippi 650 så hade jag svårt att finna fördelar

Skippin fick vi för snart en månad sen. Vi har hunnit segla 2 veckor i Sthlms skärgård och det går verkligen riktigt bra. Lättseglad och ändå racig med Gennaker (som är något jag är väldigt glad i). Vi bodde var fyra personer om bord och det gick galant - tack vare ett riktigt stort och smidigt Sittbrunnskapell som gav ett extra rum till oss när vi seglade.

Tidigare om åren har vi alltid satt upp ett Bomkapell när vädret krävt det. Nu var det så smidigt att det alltid åkte upp.

Sittbrunnen är extremt stor så rent socialt är Skippin bättre än den Rival 22.a vi hyrt de senaste 6 åren.

Seglingen var kul. Undrar om den seglar upp till 1.14 i Lys? Inte med mig vid rodret i vart fall. Men hon är enormt accelerartionssnabb och planar upp rätt lätt. Men väldigt mycket cruising-segling blir ju ändå kryss. Här var det riktigt skoj. Högt i vind och med bibehållen fart. På vår första segling (och då hade vi inte en susning om trim mm) så seglade vi ifrån både en Express i Blidösund och en Ballad, vilket inte är så illa för en båt med som är 6,5 m lång Det vi har är crusingerversion med Bulb-köl mm. Den har ju inte så mycket segel och är lätt hanterlig.

Riggningstiden? På och av kommer gå på 1 timma. Första gångerna är det mycket att tänka på .....och då tog det lite längre tid.

Till slut. Byggkvalitet och beslagskvalitet mm är väldigt, väldigt hög. Inga smäckiga eller fladdriga detaljer som andas billighet. Tvärtom. Genomtänkt och välbyggt.

Sen är det ju en ansenlig klass i Tyskland bl a så andrahandsvärdet känns stabilare än om vi bara hade haft den skandinaviska marknaden att fall tillbaka på.

Jo en sak. Kölen drar man upp och ner själv. Det är hyfsat enkelt. Men med kölen uppe så är båten ett enormt vindfång (lätt, stort brett skrov men relativt smalt i vattenlinjen) - det kräver att man tänker på det.

Lycka till inför båtköpet

mvh

Leif Mohlin

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2004

Standard

Ohoj,
    här kommer en till: det belgiska företaget etap har oxå en trailersailor i sortimentet - Etap21 - har inte seglat den själv men den verkar smart - och den är kondensfri och osänkbar !
    http://www.etapyachting.com/index.php?pageID=23
    Sail On !
    Life is a Reach - then You Jibe !

Senior Member
    Reg.datum
    aug 2004

Standard

Ämnet diskuterades i vintras:

Största trailerbara fällkölbåt?

/j

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

För några veckor sedan träffade jag ett par, tydligen mycket erfarna båtägare, som höll på att sjösätta en segelbåt från trailer. Båten var mycket stor, över åtta meter och hade en stor utombordare.
    Sjösättningen var trots detta ungefär lika smidig som för vilken liten HT-båt som helst, riggningen kan ju förstås vara en annan sak.
    Båten hette något kort som började med O och sades vara tillverkad i Polen. Finish och kvalitet verkade vara utmärkt.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2004

Standard

ohoj,
    tyngsta trailerbara båt för långfärds- och havssegling som jag har hittat hittills är Norsea 27.
    Vilken kvalitet - men den låter sig inte dras iväg med klenare bilar . .! !
    http://www.norseayachts.com/norsea27.php
    Sail On !
    Life is a Reach - then You Jibe !

Member
    Reg.datum
    aug 2007

Standard

Tack för alla svar.

Tack Leif_Ivan, för ditt långa inlägg, Skippi intressant, men verkar nästan för snabb som liten familjeseglare.

Skulle vilja höra mer om jämförelse i seglings egenskaper mellan fast köl och olika
    hissbara klöar ?
    Neptun 22 är ju te.x. en båt som sålts både med fast och fällköl.

ae

Member
    Reg.datum
    aug 2007

Standard

Båten hette något kort som började med O och sades vara tillverkad i Polen. Finish och kvalitet verkade vara utmärkt.[/b]
    Troligen Odin 720 Kommer från Polen vad jag förstår.
    Roligt att höra att det såg smidigt ut, hadde de riggat före sjösättningen ?

ae

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •