Ämne: Triss Giggen
-
2008-03-25, 21:09 #1Junior Member
- Reg.datum
- mar 2008
Hej
Jag är intresserad av en stadig och välseglande dagseglare och har tittat på en Triss Giggen.
Är det någon som har mer info om denna båttyp.
Är det en bra seglare?
Tacksam för tips.
-
2008-03-26, 15:54 #2
Den bygdes av Monark på 70 talet och Monark var kända för att bygga välbyggda båtar men något dyra på sin tid. Den var tänkt att ersätta GKSS-ekan som var den båt som många ungdomar lärde sig segla i (det var innan optimistjollen).
GKSS använde den i sin segelskola på 70 och 80 talet. Jag har inte själv seglat den men jag såg den ofta i Långedrag på den tiden jag höll till där på 70 talet men då seglade jag FD och Contender. Den har ju köl rejäla fribod så den tål att man är några stycken i den, det är Pelle Pettersson som har konstruerat den så jag tror det är en aldelles utmärkt båt. Själv föredrar jag personligen 606 eller Mustang JR om man är ute efter en dagseglare (jag hade själv en Soling som dagseglare under några år).
Thomas
-
2008-03-26, 18:49 #3Senior Member
- Reg.datum
- sep 2005
Nixpix TomasA! Du tänker på Monart 44.
Den var en vanlig seglarskolebåt och hade en riktig köl. Trissgiggen tillverkades som de andra triss-båtarna i Abc-fabriken. Var det möjligtvis i Kungälv?
Min blivande fru och jag köpte en Trissgigg när vi flyttade ihop -86 och seglade faktiskt med den från Tullingesjön - Långtarmen-Birka-Mariefred- Slandö kalv-Tullingesjön. Äktenskapet håller än idag. Vi gick aldrig runt med båten och ville undvika det i det llängsta eftersom vi alltid hade en utombordare på akterspegeln. Jag tycker att hon seglade rätt bra och hade bekvämare tofter än t ex Trissjolen, där man sitter väldigt lågt.
Seglingsfreaken
-
2008-03-26, 19:42 #4
Du har helt rätt, men Monark 44 såldes också under namnet Giggen, ledsen att jag var lite snabb i mitt svar. Triss Giggen har jag ingen uppfattning om.
Thomas
-
2008-03-26, 20:25 #5Junior Member
- Reg.datum
- mar 2008
Hej och tack för era inlägg.
Jag har varit uppe på trissklubbens sida och dom har info om de flesta båtmodeller utom Triss giggen = finns det någon som har info om mått - deplacement - segelyta m.m.???
-
2008-03-27, 07:29 #6Ej medlem längre
- Reg.datum
- nov 2003
Om du kikar in på denna sida http://lbr.scoutkar.nu/ och klickar på ' Båtarna' och sedan scrollar ner så kommer du att hitta lite info om trissgiggen.
Trissgiggen är en jolle med centerbord med cirka 10 kvm segel och skrovet väger 135 kg.
En stabil jolle där man kan vara 4 personer utan problem.
Seglar bra och lugnt.
-
2008-03-27, 08:12 #7
Om du kikar in på denna sida http://lbr.scoutkar.nu/ och klickar på ' Båtarna' och sedan scrollar ner så kommer du att hitta lite info om trissgiggen.
Trissgiggen är en jolle med centerbord med cirka 10 kvm segel och skrovet väger 135 kg.
En stabil jolle där man kan vara 4 personer utan problem.
Seglar bra och lugnt.[/b]
Hej det där med Triss Giggen verkar "svårt", jag blandade ju ihop Triss Giggen och Giggen från Monark (Monark 44). Men den båten som du hänvisar till under länken är en Trissjolle inte en Triss Gigg. Jag skulle inte råda någon att segla fyra vuxna i en trissjolle (man bör nog inte belasta en Triss jolle mer än 180 - 200 kg, en Monark 44 tål nog fyra vuxna).
Thomas
-
2008-03-28, 09:09 #8Ej medlem längre
- Reg.datum
- nov 2003
Trissgiggen är benämningen på den stora Trissjollen.
Den vanliga trissjollen med fock (och spinnacker) seglar om SM som Thomas A tänker på är en 2-mansjolle.
Jag har för mig att det finns även en mindre storlek med bara storsegel.
Jag har praktiskt erfarenhet av både stora Trissjollen även kallad Trissgiggen, den vanliga trissjollen , Monark44 (det sämsta från 2 världar) och Askeladden kombi (kombi säger allt :-).
Monark44 är i princip en avgjutning av GKSS-ekan med inplastad köl. Enda positiva om den är färgen.
Stora Trissjollen (Trissgiggen) bär utan problem 4 personer. Storleksmässigt kan man jämföra den med 2-kronan.
Den är faktiskt riktig trevlig att segla och kryssar bra med anmärkningen att centerbordet bör optimeras eller kontrolleras för ojämnheter. På vissa båtar kan vid en viss fart uppstå turbulens kring centerbordet och den börjar att vibrera men detta påverkar knappt farten.
Gillar man enkel segling, att man kan vicka sig ur hamn med hjälp av rodret eller sätta segel direkt vid bryggan/rampen. Perfekt som dagseglare men då det är en jolle bör man inte pressa den för hårt i kryssen men de små seglen gör att man lätt har kontroll över den.
Då det är en jolle så är den inte stadig vid bryggan, den är som att kliva i en eka eller snurrebåt så jämfört med en laser så är den en atlantångare.
-
2008-03-28, 14:09 #9
Jag håller inte med dig helt och hållet:
Det fins en båt som heter Triss Gigg det är inte samma sak som en Triss Jolle. Jag har roat mig med att sätta samman lite måttupppgifter om de olika båtarna.
Triss Gigg längd 4,5 m bred 1,8 m vikt 160 kg segelyta 10 m2
Triss Jolle längd 4,2 m bredd 1,55 m segelyta 9,3 m2
Lill Triss längd 3,25 m bredd 1,4 m segelyta 6,5 m2
Giggen (Monark 44) längd 4,4 m bredd 1,7 m vikt 280 kg segelyta 9,2 m2
GKSS eka längd 4,5 m bred 1,6 m segelyta 8,5 m2
Den enda likheten mellan en GKSS eka och en Monark 44 är formen på kölen, ekan har en helt annan skrovform (mycket rundare) och friboden är mycket lägre midskepps.
Tvåkronan har högre fribod än en trissjolle och tål mer belastning, jag anser fortfarande att du överlastar en trissjolle om du sätter fyra vuxna i den och det ser jag som ett tecken på dåligt sjömanskap.
Thomas
-
2008-03-29, 08:48 #10Junior Member
- Reg.datum
- mar 2008
Jag håller inte med dig helt och hållet:
Det fins en båt som heter Triss Gigg det är inte samma sak som en Triss Jolle. Jag har roat mig med att sätta samman lite måttupppgifter om de olika båtarna.
Triss Gigg längd 4,5 m bred 1,8 m vikt 160 kg segelyta 10 m2
Triss Jolle längd 4,2 m bredd 1,55 m segelyta 9,3 m2
Lill Triss längd 3,25 m bredd 1,4 m segelyta 6,5 m2
Giggen (Monark 44) längd 4,4 m bredd 1,7 m vikt 280 kg segelyta 9,2 m2
GKSS eka längd 4,5 m bred 1,6 m segelyta 8,5 m2
Den enda likheten mellan en GKSS eka och en Monark 44 är formen på kölen, ekan har en helt annan skrovform (mycket rundare) och friboden är mycket lägre midskepps.
Tvåkronan har högre fribod än en trissjolle och tål mer belastning, jag anser fortfarande att du överlastar en trissjolle om du sätter fyra vuxna i den och det ser jag som ett tecken på dåligt sjömanskap.
Thomas[/b]

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Pratade med en Yamaha mek idag. Skvallerstrålen är tydligen en separat kanal och om det är stopp i den så påverkar det inte kylningen (kylvattnet går ut via propellern). Rådet vara att inte göra...
Yamaha 9,9/15 skvallerproblem