Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Resultat 1 till 9 av 9
    Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard Beräkna deplacement

Som språkmänniska har jag aldrig förstått mig på siffror och inte heller önskat umgås med dem.
    Nu undrar jag dock om någon enkelt kan förklara hur man räknar ut ett skrovs deplacement, utan rötter och annan matematisk övertro.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Man ställer båten på en lastbil och väger hela ekipaget. När man sjösatt väger man lastbilen inkl. ev vagga.

Sen måste det dessvärre till siffror. Man drar den mindre vikten från den större. Skillnaden är båtens deplacement.

Annars får man ju räkna på båtens volym upp till KVL. Fast det är ju lite pilligt så jag skulle nog avstå fast jag gillar matematik och siffror. Däremot avskyr jag adverb och pluskampurfekt eller vad det nu heter för nåt.

Om du inte gillar siffror så borde du gilla lite mer avancerad matte. Jag har två döttrar som bägge är Dr. i matematik. På festen efter att den yngre disputerat blev jag sittande med en av professorerna. Försökte var rolig genom att säga räkna är väl ok, men jag förstår inte varför de måste blanda in en massa bokstäver. Svaret blev ungefär att det var när det blandades in bokstäver som han började begripa vad det handlade om.

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av toaen Visa inlägg
    Man ställer båten på en lastbil och väger hela ekipaget. När man sjösatt väger man lastbilen inkl. ev vagga.

Sen måste det dessvärre till siffror. Man drar den mindre vikten från den större. Skillnaden är båtens deplacement.

Annars får man ju räkna på båtens volym upp till KVL. Fast det är ju lite pilligt så jag skulle nog avstå fast jag gillar matematik och siffror. Däremot avskyr jag adverb och pluskampurfekt eller vad det nu heter för nåt.

Om du inte gillar siffror så borde du gilla lite mer avancerad matte. Jag har två döttrar som bägge är Dr. i matematik. På festen efter att den yngre disputerat blev jag sittande med en av professorerna. Försökte var rolig genom att säga räkna är väl ok, men jag förstår inte varför de måste blanda in en massa bokstäver. Svaret blev ungefär att det var när det blandades in bokstäver som han började begripa vad det handlade om.
    Slående hur lika vi tänker.
    Det praktiska handlaget och kluriga lösningar.
    Håller med om 95% av det du skriver på olika forum.
    Gillar matte men dålig på svenska.
    pyttan.jpg
    Mitt senaste "projekt", det blev mycket stabilt.
    IFmotor
    Senast redigerat av Lasse L den 2012-10-16 klockan 19:45.

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

Som sagt, ju mer avancerad matte, desto färre siffror. Blir det riktigt svårt har du bara en nolla och oändligheten, och däremellan en rad med filosofiska frågor...

Men vad menar du med enkelt? Om du har volymen så har du också deplacementet. 1 liter vatten = 1 kg. Har du en spantruta kan du få fram en hyfsat bra siffra, men det blir förstås en del manuellt räknande om inte datorn kan vara till hjälp. Och som skrivits innan, har du en lastbilsvåg är det också enkelt, om du har båten i din besittning. Så: vad har du, och vad saknar du, för att ta fram det du saknar?

Matematikerhumor: "-Igår löste jag en ekvation med två obekanta." / "-Jaha, själv löste jag den med en bekant..."

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2012

Standard

Annars så har de flesta mobilkranar en våg..

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Jag tackar för svaren och imponeras av både svarandes och döttrars kvalifikationer.
    Problemet gäller att beräkna hur mycket vikt som går åt för att öka en viss i sjön liggande båts djupgående en viss siffra för att komma under en låg bro.
    Detta diskvalificerar tyvärr både bilvåg och mobilkran.
    En möjlighet är kanske att räkna på bilder av skrovet, vars mått är kända, men sedan kommer ju dessa katetrar, hypotenusor och bokstäver tydligen ofrånkomligt in i bilden.
    Vad jag saknar är förmodligen mest ett matematiskt inriktat intellekt, men man kan ju inte få allt här i livet.
    Senast redigerat av expskipper den 2012-10-17 klockan 11:19.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Men det är ju betydligt lättare att räkna ut.

Hur mycket måste du sänka båten för att komma under bron?

Vad är det för båt?

Sen finns det ju ett annat sätta att komma under en bro som är lägre än mastens höjd.

Man svänger ut bommen så den står rakt ut från båten. Kan gärna säkras tillfälligt i vanten med ett beslagsband. Sen låter man frun krypa längst ut på bommen. Det är en fördel om man har en något knubbig fru. Här är en instruktionsfilm Sällskapsresan S.O.S Båt fastnar i bro - YouTube

Samma princip om än något proffsigare utförande
    Boat Balls 2 - YouTube

http://www.youtube.com/watch?v=CInYj...eature=related
    Senast redigerat av toaen den 2012-10-17 klockan 18:01.

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

De där båtbollarna är helt fantastiska.

Om det nu inte är en mastad båt: man kan ju göra ett grovt antagande att skrovet är någorlunda rakt ovanför vattenlinjen. I så fall kan man extrapolera. Om du börjar med att tynga ner båten med 100 kg och mäta hur mycket lägre den ligger i vattnet, så kan du anta att 1000 kg kommer ge en tiodubbel sänkning. Förmodligen lite mindre då åtminstone stäven pekar utåt så båtens innervolym är större längre upp.

Vad är det för båt, och hur mycket måste den ner?

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Krängning stjälper mer än hjälper i detta fall, eftersom överbygget har i stort sett plan översida och "hörnen" då skulle bli högre.
    Succesiv nedlastning är bortsett från den fysiska mödan ett klokt förslag. Det bekvämaste vore levande ballast, men där är problemet att få tag i alla samtidigt.
    Tänkbart är förstås också att pumpa ombord vatten, men det är en mindre tilltalande lösning som bortsett från nedblötningen även påverkar tvärstabiliteten obehagligt.
    Det rör sig om en Möring 21, 6,3x2,2x0,8, alltså ingen stor båt. Normaldeplacementet är 1 200 kilo och Norske Veritas anser att åtta personer kan tillåtas ombord.
    Skrovet är spetsgattat och bärigt, med fall både i för och akter och förstås från vattenlinjen breddande fribord. Lasttåligheten ökar alltså något i takt med nedlastningen.
    Höjden över vattenytan har genom ombyggnad av montaget för toppljuset minskats med 10-15 cm och omkring lika mycket mera skulle krävas.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •