Ämne: Projekt taklucka
-
2004-11-22, 22:25 #11Junior Member
- Reg.datum
- maj 2004
Kolla på Flipper 760 som har lucka över halva taket.
Benkebenke .
-
2004-11-23, 16:03 #12
Kan detta vara något uppslag? Kommer från Interboat.se. Tror det är en Finnmaster.
(Hoppas bilden syns)
-
2004-11-23, 17:29 #13Senior Member
- Reg.datum
- jan 2004
Svårt att se på Finnmastern, verkar vara två mindre luckor med gångjärn?
Var och tittade på Bella-båtar idag (precis som någon sa så måste man nog titta och klämma för att komma rätt..), jag tror jag ska använda så mycket som möjligt från deras koncept. En Falcon 26 Fantino hade en skjutbar lucka i ungefär den storlek och tyngd som min kommer att ha.
Ska se om jag får rätt på skenorna nu bara....
/Jakob
-
2004-11-23, 17:34 #14
Delta 25 har en stor lucka som vid ett snabbt påseende verkar fungera, kan vara värt att kolla deras lösning
/Jens

-
2004-11-24, 16:26 #15
Hittade en bild till som ger en vink om en lösning
/Jens

-
2004-11-24, 17:39 #16Senior Member
- Reg.datum
- jan 2004
Tack för bilderna Jens,
Deltans lösning är kanonläcker! Tänk att kunna få en nästan helt öppen båt. Om jag ska sansa mig så känns det dock som ett för stort ingrepp i min båt...
Den andra bilden ligger ganska nära mina tankar, fast en snyggare lösning där luckan glider bakom skenorna. Kan det bli problem med avrinningen om vattenet måstepassera mellan glaset och listen, ungefär som min nuvarande lösning??
Vet du vilket fabrikat/modell den nedre bilden är på? Är det en fabrikskonstruktion eller hemmabygge? Känns som att detta är bästa referensen hittills!
/Jakob
-
2004-11-24, 18:13 #17
Det där är en Boghammar Magnum 32 Transport.Originally posted by Jakob Magnusson@Nov 24 2004, 05:39 PM
Vet du vilket fabrikat/modell den nedre bilden är på?*
HBV Fartygsinredningar gjorde inredningar på många Boghammar Magnum, det kan vara de som monterat luckorna också. Proffsjobb hur som helst!Är det en fabrikskonstruktion eller hemmabygge?
-
2004-11-24, 22:05 #18Senior Member
- Reg.datum
- nov 2003
Originally posted by Jakob Magnusson@Nov 22 2004, 10:12 PM
Culot:
Du har rätt, kan man planka någon annans erfarenheter så är det mycket värt.
Vilka andra båttyper finns det med stor skjutbar taklucka?? Gärna med konstruktionslösning som en vanlig dödlig kan planka...
Dragon:
Tack för länken har inte sett den förut. Dock har jag skrivit av den typen av lösning, alltså med stor platta för hålet med mindre luckor i. Jag vill kunna få in maximalt med sol och rymd i båten. Då blir det en skjutbar lucka i något genomskinligt material... Fast den var proffsigt gjort.
uttern 6200 AC har en rejäl lucka över hela hyttens bredd .......culot
culot

-
2004-11-26, 15:23 #19Member
- Reg.datum
- nov 2003
Hejsan,Originally posted by Jakob Magnusson@Nov 22 2004, 10:12 PM
Culot:
Du har rätt, kan man planka någon annans erfarenheter så är det mycket värt.
Vilka andra båttyper finns det med stor skjutbar taklucka?? Gärna med konstruktionslösning som en vanlig dödlig kan planka...
en båt som också har en suverän och stor taklucka är den nya Skibsplast 675 HT (730). Kolla bilder på länken http://www.skibsplast.no under 675 HT och presse/material.
Luckan glider på hårda plastlister. I halvöppet läge finns en spärr på styrbordssidan. Båten visades f.ö. på mässan i Stockholm för någon vecka sedan.
Hälsningar Lars
PS. Jag råkar ha en så´n båt.... Suverän.
DS
-
2004-11-29, 18:42 #20
Efter att ha åkt lite hyttbåtar den gångna helgen vill jag peka på en aspekt när det gäller taklucka. Nämligen huruvida den går att öppna när det legat blötsnö och frusit fast längs kanter och i skenor...
Den ena båten hade takluckor modell däckslucka till segelbåt, No problemas att öppna!
Den andra båten hade stor skjutlucka över hela hytten med glidskenor. Gick inte att öppna trots att jag hackade loss all synlig is och trots att konstruktionen är ganska enkel. Den satt fast
Den båten hade heller inte värmare, hade den haft det hade säkert luckan gått upp så småningom.
Alltså, vill man åka båt sent/tidigt på säsongen är mitt tips att man funderar på hur blötsnö och smältvatten lägger sig i skenor eller rinner bort. Använder man bara båten på "vanlig sommarsäsong" kan man strunta i detta inlägg.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Det låter intressant. Menar du maskinöversättning eller av nån som kan språken. Kan du förklara lite närmare?
Varning för bok