Ämne: Vad är vad på min bom?
-
2012-10-15, 02:21 #1
Vad är vad på min bom?
Har blivit med ny båt och behöver lite hjälp hur min bom fungerar.
Det sitter 2 hål rätt förligt (en på vardera sida)och strax framför en knap.
Någon meter bakåt sitter det ett kindblock och en knap strax för om den.
Vad ska dessa vara till? De är orginal från att båten var ny.
IMG_3036.jpgIMG_3037.jpgDet är aldrig för sent att ge upp
-
2012-10-15, 13:21 #2Senior Member
- Reg.datum
- sep 2005
Jag tror det är uthal och rev. Jag återkommer o berättar mera om funktionerna senare.
-
2012-10-15, 15:53 #3Senior Member
- Reg.datum
- sep 2005
Jag är rätt säker på att det är för uthal o rev. Med uthållig reglerar du buken. Med rev reglerar du också buken förutsatt att du kan reva stolen. Bygeln som du ser är för att fästa en kicktalja som ska hålla ned bommen på undanvindarna.
-
2012-10-15, 15:54 #4Senior Member
- Reg.datum
- sep 2005
Låt! Uthal o storsegel menar jag givetvis
-
2012-10-15, 18:28 #5Senior Member
- Reg.datum
- jun 2009
Med uthal reglerar man bukens storlek i nedre delen av storseglet.
Och revet justerar i min värld inte buken alls. Med rev minskar man seglet yta.
Elak buckla runt hålet. Vad tusan har suttit där?
Jag tycker kindblocket sitter konstigt till, och den bakre knapen också egentligen. Annars är rev och uthal en gissning så god som någon...
-
2012-10-15, 18:54 #6Senior Member
- Reg.datum
- sep 2005
Det är väldigt sällan jag seglat revat. När jag tänker efter nu så förstår jag att revtampen i första hand är till för att få bommen tajt med revet. Uttalet har samma spänning som tidigare eller hur?
Men visst är det flera faktorer som påverkar buken i seglet var av uthalet är en av dem?
-
2012-10-15, 19:23 #7Senior Member
- Reg.datum
- jun 2009
Förenklat skulle jag säga att de tre justeringar man normalt har på storens buk är uthal, cunningham och mastböj.
Med uthalet kontrollerar man bukens djup i nedre delen av seglet.
Med cunningham kontrollerar man till viss del bukens djup "på mitten" av seglet. Men framför allt så flyttar man fram buken med cunningham.
Med mer mastböj planar man ut toppen på seglet, men det ger oftast också mer tvist vilket ytterligare minskar "kraften"
Revlinan håller ju framför allt ner seglet mot bommen.
På ett sätt kan man väl säga att man oftast också låter revlinan ta över uthalets funktion när man väl revar. Annars måste man ju koppla om uthalet då man ju i praktiken skapar ett nytt skothorn när man revar.
-
2012-10-15, 19:55 #8Senior Member
- Reg.datum
- sep 2005
Det är nog bra om du även förklarar kickens betydelse samt när msn skall ha den lös respektive spännd Jonas P.
-
2012-10-15, 20:10 #9Senior Member
- Reg.datum
- jun 2009
Men det är ju skitkrångligt ju!

Framför allt så varierar det en hel del mellan olika riggar.
Men väldigt kort och förenklat så kan man väl säga att det är ett sätt att kontrollera storens twist.
På halvvind, slör och läns så blir det lite som gaspedal. Släpper du kicken så twistar seglet, toppen luftar och det blir mindre kraft.
På länsen skapar uppsläppt kick gärna pendling eftersom toppen på seglet antagligen twistar så mycket att den trycker masttoppen åt lovart.
Jag borde ta och påbörja den "Stora Trimtråden" nån gång, där vi kan avhandla alla basic-grejer en gång för alla, alternativt i all evighet.
-
2012-10-15, 20:17 #10Senior Member
- Reg.datum
- jun 2009
Äh, dubbelpost

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Det låter intressant. Menar du maskinöversättning eller av nån som kan språken. Kan du förklara lite närmare?
Varning för bok