Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Resultat 1 till 8 av 8
    Junior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Hej
    Jag köpte en Maxi Fenix i somras och tyvärr är det ett ex som inte har fallen
    neddragna till sittbrunnen utan dom sitter vid masten.
    Jag undrar om det finns erfarenhet av att dra ner fallen i sittbrunnen.
    Vad bör man tänka på när man monterar vinschar, skotlås etc. Behöver man förstärka något i däcket? Finns det några anvisningar kanske?
    Vore tacksam för era kommentarer.
    Mvh Peter

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Detta beror lite på hur det ser ut... så det kanske finns nån Fenix-ägare som vet?

På vissa båter är det förberett, med tjockare enkellaminat, då räcker det med brickor & muttrar på baksidan. På andra är det sandwich, med distansmaterial som man måste få bort och få dit plast istället, ganske pyssligt och det finns lite olika varianter. Bäst är att kolla i böcker kring plastbåtsreparation.

Ett annorlunda sätt som vi gjorde på en Vega, var att måttbeställa nåtade teakbitar på platta (sådana som man lägger i sittbrunn t.ex. som ser ut som teakdäck). Dessa limmades/skruvades på varsin sida om nedgången, och sedan kunde alla prylar skruvas i dessa och däcket. Distansmaterial och innertak kunde lämnas intakt.

En positiv bieffekt, var att man kunde flytta saker och bara plugga igen de gamla hålen

När det gäller placering av sakerna, finns det väl inga regler, mer än att det skall vara funktionellt och lätt att hitta.

Kolla med några som seglar mycket, de brukar veta, eller moderna båtar i samma storleksklass... Jag brukar sätta fallen i mitten på var sida, så de går så rakt som möjligt på winschen. Jag har så här på min Nova (från BB till S

BB_avlastare_4 nedhall spinn
    BB_avlastare_3 cunningham
    BB_avlastare_2 storfall
    BB_avlastare_1 uthal stor
    BB_råtta kick

SB_råtta spinnlift
    BB_avlastare_1 rev2
    BB_avlastare_2 rev1
    BB_avlastare_3 fockfall
    BB_avlastare_4 spinnfall

Anledningen att ha råttor är saker som skall justeras ofta och med handkraft.

Ett annat tips är att välja bra avlastare. Att fall kryper är tråkigt. Spinnlock till exempel...

Till sist... Keep It Simple. Kanske finns det snören du inte behöver alls, eller som kan sitta kvar på masten (fockfall om man har rulle t.ex.).

Lycka till!

///Peter
    J/109 SWE-326 "Blur" ...get blurred....
    + Happy Yachting (kul båttillbehör på nätet)

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Hej Peter (Blur)
    tack för dina kommentarer!
    Hoppas det ytterligare finns någon Fenix ägare som ännu kunde dela med sig av sina erfarenheter i praktiken? Jag tror det finns ett antal som dragit ner fallen vilket är bekvämare och en säkerhetsfaktor, framförallt då man är ute med ungarna, men jag gillar att segla ensam också.
    Någonstans tror jag att jag läst att däcket är av någonslags sandwich men jag är inte säker? Det ser man ju senast när man tar till borren....
    Har samma erfarenhet av teakbitarna som du. På brorsans Norlin 34 hade det fixats på samma sätt som du beskriver.
    Ordingen på tamparna ger sig nog sedan jag fått dit avlastarna, råttorna och vinscharna....
    Tack & God Jul,
    PeterN

jph
    jph är inte uppkopplad
    Junior Member
    Reg.datum
    okt 2003

Standard

Jag har en Fenix och håller på att byta mina avlastare.
    Det har suttit en salig blandning av avlastare och clamcleats av olika slag så nu har jag tänkt få lite ordning på prylarna. Nu blir det Spinlock rakt av. Har lossat allt det gamla junket och kan berätta att nån sandwitchkonstuktion är det inte tal om, helt klart enkel laminat.
    Tänker montera avlastarna med ett par rejäla brickor för att fördela påfrestningarna som blir, det tror jag räcker. Kan nämna att dom gamla avlastarna var monterade med BARA 5mm brickor. Det har hållit i minst 20 år så det borde nog funka om jag går upp i diameter.
    Min Fenix är från -81 så Maxi kanske gjorde däcket i sandwich på senare årgångar, vad vet jag??

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Hej
    låter bra om det är enkel laminat vid avlastarna. Kanske det är sandwich längre förut på rufftaket?
    Jag hade tänkt som du använda spinlock (och vinscharna som finns nu fast i masten). Men när jag tänker efter så kommer stor- och fockfallet ut på SIDAN av masten... Men det borde väl inte vara något problem att ändra ordning på fallen så man får ut dom i bakre delen av masten och vidare till avlastarna?
    Troligtvis måste jag byta/förlänga fallen så dom räcker längre akteröver. Har nån några synpunkter där, gå över till tågvirke i fallen eller fortsätta med wire?
    H. PeterN

jph
    jph är inte uppkopplad
    Junior Member
    Reg.datum
    okt 2003

Red face

Jag hade tänkt byta till tågvirke men då blir man tvungen att även byta till bredare trissor (dom som sitter uppe i masten).så jag köpte nya vajerfall istället. Dessutom är trissorna monterade på en axel som är fastkörnad, alltså inte helt enkelt att byta
    Kolla in harkens hemsida, eller katalog, där kan du få en massa tips och smarta lösningar.
    På hemsidan, www.harken.com kan man t.o.m knappa in din och min båttyp och få upp vilka block mm dom rekomenderar.
    Förmodar att du redan varit hos Seldens. :P

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Jag var rädd för att det blir ett [censurerad svordom] jobb med att byta trissor. <_<
    måste ta en närmare titt på masten, men tror att jag följer ditt exempel...
    tack för tipsen!
    Mvh
    PeterN

jph
    jph är inte uppkopplad
    Junior Member
    Reg.datum
    okt 2003

Standard

Var ute till båten idag, vid en närmare titt såg det faktiskt ut att vara sandwich för om sprayhooden.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •