Ämne: Segla i storm?
-
2007-01-17, 08:35 #11
Kan inte låta bli att undra - var det verkligen kryss hela sträckan och var vinden verkligen 20-25 m/s större delen av tiden?Originally posted by Gunnar S+Jan 16 2007, 21:01--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Gunnar S @ Jan 16 2007, 21:01)</td></tr><tr><td id='QUOTE'>Originally posted by Jammen@Jan 16 2007, 12:54
Originally posted by Gunnar S@Jan 16 2007, 12:52
<!--QuoteBegin-Jammen@Jan 16 2007, 08:28
Kryssade från Maderia till Gran Canaria en gång (93) med vind* mellan 40-50 knop som mest.
Det gick fort men tittade man på tracken så såg det mest ut som man seglade halvvind... Den båten tog inte jättebra höjd i de vindarna.
Men så länge man är långt ifrån land är det OK
Skulle vara intressant att veta vilken båt (-typ) det var du kryssade med "snabbt" i vindar upp till 25 m/s
Det var en Ansö 42
Madeira - Gran Canaria är ju ca 300 mil raka spåret och jag har litet svårt att tro att man verkligen kryssar denna sträcka i en sådan båt under storm. (eller i stort sett alla båtar utom möjligen rena kappseglingsmaskiner) OM båten överhuvudtaget klarar att ta någon höjd i sjögången, blir resultatet knappt mer än halvvind precis som du skriver och om även om det går 'fort' tar väl hela sträckan en vecka eller så.
Höll verkligen båt och framför allt besättning? [/b][/quote]
Varför skulle den inte hålla?
När dom kryssade genom rödahavet (Jag var inte med då) ca 2400 nm med vind mellan kulling och storm hela vägen så fick alla försegel lagas.
Men med all annan seglings material så var det fortfarande inga problem efter 1 varv jorden runt
//Calle
-
2007-01-17, 10:09 #12
Jag skulle nog vilja drista mig till att påstå att i praktiken klarar få normala båtar och besättningar att kryssa någon längre sträcka till havs i stormvindar.
För det första – hur många båtar har riggar som kan revas på ett effektivt sätt till en för stormvindar anpassad segelyta? Rullsegel funkar inte och det är inte många båtar som har tillräckligt djupa bindrev och en riktig stormfock.
För det andra - för att överhuvudtaget kunna tillryggalägga någon distans genom den sjögång det blir i stormvindar får båten heller inte revas för mycket utan måste seglas med hög fart. I den sjögång som bildas vid storm på öppet hav är lä-effekten i vågdalarna något att räkna med och i de ständiga brott man möter kastas båten varje gång många meter åt lä – och man förlorar ständigt dyrköpt mark. Så skall man överhuvudtaget göra någon som helst fart mot mål (VMG) måste båten drivas väldigt snabbt och hårt. Vilket med största sannolikhet leder till skador och/eller haverier på de flesta standardbåtar. De är helt enkelt inte byggda för dessa påkännigar.
För det tredje – jag vill påstå att de flesta normala besättningar (jag talar alltså inte om professionella havskappseglare) inte klarar segling under dessa förhållanden. Man måste kunna äta, dricka och vila för att orka längre än några timmars segling. Dessutom är många som annars står sig hyggligt helt utslagna av sjösjuka under dessa förhållanden.
Jag vill nog påstå att för de allra flesta handlar en storm till havs snarare om att finna en strategi för klara båt och besättning utan skador eller haverier än att försöka kryssa mot något mål.
Och detta resonemang understryker vikten av att aldrig försätta sig i ohållbara situationer som t.ex i en V-NV storm utanför danska, tyska eller holländska nordsjökusten eller en västlig storm inne i Biscayabukten – ställen där man tvingas kryssa sig fri från farliga läkuster utan möjlighet att söka skydd.
-
2007-01-17, 10:17 #13
Om inte segelgarderoben innehåller stormfock och trysail i separat mastränna har man inte på havet att göra; i princip. Sen är ju allt en definitionsfråga. Personligen hade jag dock inte gett mig ut på en längre översegling utan.Originally posted by Gunnar S@Jan 17 2007, 09:09
För det första – hur många båtar har riggar som kan revas på ett effektivt sätt till en för stormvindar anpassad segelyta? Rullsegel funkar inte och det är inte många båtar som har tillräckligt djupa bindrev och en riktig stormfock.
Båtunderhåll i ett nötskal:
Om den rör sig och ska sitta fast - vävtejp!
Om den ska röra sig men sitter fast - 556!
-
2007-01-17, 10:23 #14
Jag kan naturligtvis inte tala om just din båt, den kanske är exeptionellt stark. Men du kan ju se mitt sista inlägg.Originally posted by Jammen@Jan 17 2007, 08:35
När dom kryssade genom rödahavet (Jag var inte med då) ca 2400 nm med vind mellan kulling och storm hela vägen så fick alla försegel lagas.
Men med all annan seglings material så var det fortfarande inga problem efter 1 varv jorden runt
//Calle
Men Calle, menar du på fullaste allvar att man kryssade 2400 sjömil mot ständiga kuling- och stormvindar? Även om man gör (orealistiska) 5 knop i snitt mot mål, alltså över 8 knop genom vatten, är det 3 veckors segling...
Eller var det kanske så som det oftast är på Röda Havet, hård vind som ofta går upp till kulingstyrka och ibland storm?
Skulle vara intressant att veta hur lång tid seglingen Madeira - Gran Canaria tog.
-
2007-01-17, 10:34 #15
Om inte segelgarderoben innehåller stormfock och trysail i separat mastränna har man inte på havet att göra; i princip. Sen är ju allt en definitionsfråga. Personligen hade jag dock inte gett mig ut på en längre översegling utan. [/b][/quote]Originally posted by KaptenKlant+Jan 17 2007, 10:17--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (KaptenKlant @ Jan 17 2007, 10:17)</td></tr><tr><td id='QUOTE'> <!--QuoteBegin-Gunnar S@Jan 17 2007, 09:09
I princip ja.
Men kika på de båtar som seglar ARC eller dem man möter på Biscaya så förstår du vad jag menar med 'normala båtar' i mitt inlägg. Jag tror inte ens 1 av 100 motsvarar dina (helt berättigade) krav.
Båten är 'A-klassad, offshore enl. CE-märkningen' och har rullgenua och rullstor där man på ett ögonblick kan ändra segelytan mellan 0 och 100 % och man har livflotte och EPIRB.
Vad är då problemet (enligt de flesta)?
-
2007-01-17, 11:18 #16
1 Båten är ketchriggad med kutterstag vilket innebar att storseglet inte var på mer än ca 35 m2. Med tre rev i storen och minsta focken i kutterstaget så klarade den 20-25 m/s utan problem.Originally posted by Gunnar S@Jan 17 2007, 10:09
För det andra - för att överhuvudtaget kunna tillryggalägga någon distans genom den sjögång det blir i stormvindar får båten heller inte revas för mycket utan måste seglas med hög fart. I den sjögång som bildas vid storm på öppet hav är lä-effekten i vågdalarna något att räkna med och i de ständiga brott man möter kastas båten varje gång många meter åt lä – och man förlorar ständigt dyrköpt mark. Så skall man överhuvudtaget göra någon som helst fart mot mål (VMG) måste båten drivas väldigt snabbt och hårt. Vilket med största sannolikhet leder till skador och/eller haverier på de flesta standardbåtar. De är helt enkelt inte byggda för dessa påkännigar.
För det tredje – jag vill påstå att de flesta normala besättningar (jag talar alltså inte om professionella havskappseglare) inte klarar segling under dessa förhållanden. Man måste kunna äta, dricka och vila för att orka längre än några timmars segling. Dessutom är många som annars står sig hyggligt helt utslagna av sjösjuka under dessa förhållanden.
Och detta resonemang understryker vikten av att aldrig försätta sig i ohållbara situationer som t.ex i en V-NV storm utanför danska, tyska eller holländska nordsjökusten eller en västlig storm inne i Biscayabukten – ställen där man tvingas kryssa sig fri från farliga läkuster utan möjlighet att söka skydd.
2 Seglar man innanför kontinentalsockeln så blir vågorna branta och både läar och bryter men är du på atlanten med 4000-5000 meter vatten under kölen blir det inte den effekten. Vågerna är så långa att vinden når ner i dalarna också.
3 Då var väll vi ingen normal besättning....
Men slutklämmen håller jag med om. Ut på öppena havet så minskar problemen (Dit hör inte nordsjön)
//Calle
-
2007-01-17, 11:21 #17
Precis Gunnar!Originally posted by Gunnar S@Jan 17 2007, 09:34
I princip ja.
Men kika på de båtar som seglar ARC eller dem man möter på Biscaya så förstår du vad jag menar med 'normala båtar' i mitt inlägg. Jag tror inte ens 1 av 100 motsvarar dina (helt berättigade) krav.
Båten är 'A-klassad, offshore enl. CE-märkningen'* och har rullgenua och rullstor där man på ett ögonblick kan ändra segelytan mellan 0 och 100 % och man har livflotte och EPIRB.
Vad är då problemet (enligt de flesta)?
Ibland känner jag mig hopplöst konservativ...
Var det i år eller förra året alla ARC-arna gav sig av rätt ut i ett lågtryck - avseglingsdagen var ju spikad redan! smart så det räcker, suck.
?:?
Man bävar för den dagen när 150 ARC -båtar hamnar i ett RIKTIGT GRISVÄDER! Då lär det bli tidningsrubriker oxå... :8:Båtunderhåll i ett nötskal:
Om den rör sig och ska sitta fast - vävtejp!
Om den ska röra sig men sitter fast - 556!
-
2007-01-17, 11:22 #18
Jag kan naturligtvis inte tala om just din båt, den kanske är exeptionellt stark. Men du kan ju se mitt sista inlägg.Originally posted by Gunnar S+Jan 17 2007, 10:23--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Gunnar S @ Jan 17 2007, 10:23)</td></tr><tr><td id='QUOTE'> <!--QuoteBegin-Jammen@Jan 17 2007, 08:35
//Calle
Men Calle, menar du på fullaste allvar att man kryssade 2400 sjömil mot ständiga kuling- och stormvindar? Även om man gör (orealistiska) 5 knop i snitt mot mål, alltså över 8 knop genom vatten, är det 3 veckors segling...
Eller var det kanske så som det oftast är på Röda Havet, hård vind som ofta går upp till kulingstyrka och ibland storm?
Skulle vara intressant att veta hur lång tid seglingen Madeira - Gran Canaria tog. [/b][/quote]
Tror det tog en månad genom röda havet. Nu är det inte pinkryss då man kan utnyttja de dagliga vriden i vinden som har med solen att göra.
Kommer inte ihåg hur lång tid det tog mellan Maderia och Kanarieöarna men vi var ute två nätter (Vilket betyder knappt tre dagar)
-
2007-01-17, 11:22 #19
Jag kan naturligtvis inte tala om just din båt, den kanske är exeptionellt stark. Men du kan ju se mitt sista inlägg.Originally posted by Gunnar S+Jan 17 2007, 10:23--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Gunnar S @ Jan 17 2007, 10:23)</td></tr><tr><td id='QUOTE'> <!--QuoteBegin-Jammen@Jan 17 2007, 08:35
//Calle
Skulle vara intressant att veta hur lång tid seglingen Madeira - Gran Canaria tog. [/b][/quote]
Tror det tog en månad genom röda havet. Nu är det inte pinkryss då man kan utnyttja de dagliga vriden i vinden som har med solen att göra.
Kommer inte ihåg hur lång tid det tog mellan Maderia och Kanarieöarna men vi var ute två nätter (Vilket betyder knappt tre dagar)
-
2007-01-17, 11:43 #20Junior Member
- Reg.datum
- okt 2006
vinden kan man kanske tåla ganska mycket av....men det blir väldigt väldigt påfrestande efter ett tag....Men vad jag kan förstå så är det vågorna som ställer till det.....När höjden närmar sig 10-12m o bryter över båtarna...
Vet dock inte riktigt vad man skall göra åt saken....e man ute på havet...finns det oftast inte mycket skydd att få.....
Sen har jag ingen aning om hur mycket en mast håller eller skall hålla för.....
Men skulle tro att det frestar på rejällt på sakerna i vindar över 25m-s....
Såg massa kort o bilder på båtar från Sydney-Hobart 98.... blåste förvisso upp till 90 knop.......Men allt möjligt o omöjligt hade hänt......skrov hade slitits upp,master gott av roder brutits.....rutor o luckor gott av o sönder.....
Varför bryts masten???
Är det handhavande fel?? otur?? okunskap?? kombination kanske??
Förstår ju att det kan hända på en gammal båt här hemma om det blir lite storigt o byigt.....och en orutinerad besättning....
Men hur kan det hända på en VV70 båt?? var ombord o tittade o kände på allt.....har inte sett något bättre bygge än så??
Man kan ju knappast kalla dom orutinerade heller....dom vann volvo ocean race gasnka överlägset oxå.... sen får man väl utesluta vanvård o bristande underhåll oxå....dom lär ju ha både pengar och kunskap som krävs...tycker man
Sen vad jag har ännu svårare att förstå,är varför man överger sin båt??? såvida den inte sjunker!!!
Man måste väl ha det bättre i den än i en livflotte???

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Du vill inte ha säkringar som ju skyddar ledningar, men funderar på ett vindkraftverk. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en 12 V anläggning i en båt, utan att avsäkra de klena ledningarna....
Simpelt elsystem, batteri