Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Resultat 1 till 9 av 9
    Senior Member
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

Jag funderar på att segla båten till Polen eller Ryssland för att låta ställa den på en lastbil med destinationen Svarta Havet. Sedan givetvis segla i Sv.havet och Medelhavet.

Vad kostar det ?

Vad kostar det att låta båten övervintra på Cypern, Grekland eller Turkiet ?

Vet du mer matnyttigt om detta så är jag mycket tacksam för svar.

Båten är en Albin Vega med peke och badstege vilket gör att båten är cirka 9,5 meter över allt och har sin bredd av 2,5 meter.

Senior Member
    Reg.datum
    aug 2007

Standard

när jag frakta min båt från Koper till Nyköping så kosta det ca 100 000:- men den är 3,5m bred o kräver speial transport o tillstånd, samt att en special trailer fick köra den för att få båten så lågt som möjligt, så vi inte vart för höga (vi hamna endå på 4,3m & maxhöjd i europa är 4m)

du ska gissningsvis bara halva sträckan & behöver inga tillstånd ospecial grejor, så det lär bli avsieärv billigare.

jag kontaktade en tysk transportfirma. på så sett vart momsen bara 19% iställer för 25%

Min båt låg i Lingano i Italien, där kosta båtplatsen ca 25 000:- / år (men då ingick el/vatten & fri tillgång till serviceanläggningen med pool o allt) (båtanra där står ju ungefär som på en husvagnskamping, sen har man stor servie aläggning o hänga på)
    Jag äger en motorbåt, tänkte bara tala om det så ni inte läser mina inlägg av misstag

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2004

Standard

Ohoj,
    bara en tanke - går en Vega in i en container ? (kanske för hög . . ).
    De flesta containers transporteras ju enkelt av stora speditionsföretag till "standardpris" via lastbil,tåg och fartyg och kan beställas från/till valfri plats.
    En hyfsat stor båt som kan rullas in i en container skulle bli väldigt trailerbar - worldwide
    Sail On !

Life is a Reach - then You Jibe !

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Ohoj,
    bara en tanke - går en Vega in i en container ? (kanske för hög . . ).
    De flesta containers transporteras ju enkelt av stora speditionsföretag till "standardpris" via lastbil,tåg och fartyg och kan beställas från/till valfri plats.
    En hyfsat stor båt som kan rullas in i en container skulle bli väldigt trailerbar - worldwide
    Sail On ![/b]
    lite off topic med tanke på båt i konteiner.

Arve Henrisson, han som byggde och seglade forskningssegelbåten Searcher har börjat tillverka båtar som fälls ihop till en kontainer http://www.containerandboat.com/ . Dessvärre seglar dom nog dåligt.

tommy

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Att segla till Ryssland och där ge sig in på prisdiskussioner skulle jag aldrig våga. När du väl lastat båten på en bil vet du inte ett dugg vad de kan hitta på.
    Alle man till väders! (Blir så efter sluring och vita bönor)

bhe
    bhe är inte uppkopplad
    Senior Member
    Reg.datum
    jul 2007

Standard

En jag känner till fraktade 10x3,2 båt till Kroatien för ca 50 tkr. Första offerterna låg på nästan det dubbla.

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

[quote]
    Att segla till Ryssland och där ge sig in på prisdiskussioner skulle jag aldrig våga. När du väl lastat båten på en bil vet du inte ett dugg vad de kan hitta på.

[/quote

Tack för detta, den tanken har genomfarit min skalle redan innan jag gjorde inlägget.

Senior Member
    Reg.datum
    aug 2007

Standard

du gör ju upp med fraktbolaget innan du lämnar Sverige, så allt är klart när du väl är frammi i Rysland eller var du hamnar. På så set vet du kostnaden & vet att det är ett seriöst företag som sköter transporten.

Dom här anlita jag. du kan ju be om en offert, o se vad det landar på
    http://www.yachttransporte.de
    Jag äger en motorbåt, tänkte bara tala om det så ni inte läser mina inlägg av misstag

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2004

Standard

Ohoj,
    apropå containerlösningen så verkar den här även kunna segla väl:
    http://www.containeryachts.com/
    Sail On !
    Life is a Reach - then You Jibe !

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar