Results 1 to 5 of 5
Thread: Gas eller Diesel värmare?
-
01-21-2009, 08:07 AM #1Member
Gas eller Diesel värmare?
Har funderingar på vilken värmare jag skall sätta i båten.
En Webasto diselvärmare eller en Truma gasolvärmare?
Vad jag har förstått är gasolvärmaren istort sett underhållsfri, men man måste ha ett gaslarm.
Dieselvärmaren måste sotas och kan lukta diesel men är ofarlig.
Synpunkter vilket är bäst?
/MartinTango 30
"Havet suger" blir det "The sea sucks"?
-
01-21-2009, 08:57 AM #2
Diesel! Jag har haft bägge och är tveklöst för diesel.
Billigare i drift. Har du plats för fler/större gasolflaskor om du kör värmaren mycket? Gasol kräver en noggrannare installation och nogrannare underhåll. Diesel kan du plocka från befintlig tank. Nackdelen med en dieselvärmare är förmodligen högre elförbrukning. Om du inte kör med Refleks/Glembringkamin.
Hösten 2000 installerade jag en Webasto Thermo 90 dieselvärmare i min båt. Det luktar inte ett dugg diesel från den utom möjligen från avgaserna ett kort ögonblick, precis i startögonblicket när förbränningen inte är fullständig och ren.
Sedan installationen har den aldrig rörts utan startar och går som en klocka. Och den har använts mycket då jag har båten i sjön på vinterna och jag har även långseglat. Noll underhåll på över 8 år!
Jag använde den sist förra helgen.
Men jag är noga med att alltid starta den minst var tredje vecka och låta den gå genomvarm. Även mitt i hetaste sommaren.
-
01-21-2009, 02:35 PM #3
Skiljelinjen mellan gas och diesel är nog hur mycket man använder värmaren. För många är behovet att värma några kyliga kvällar och någon enstaka kall weekend. I det fallet är gas bra. Ska man bo längre tider i båten är dieseln bättre.
Gasol kan vara dyrt men det dyker upp fler och fler ställen där man kan köpa billig gasol och eftersom gasol har betydligt högre värmevärde så skiljer det inte så mycket räknat per kWh. Problemet är snarare att dels få plats med flera gasoltuber och att man inte bara kan toppa upp med några kg.
Min drömanläggning är en gasoldriven luftvärmare samt en vattenburen Reflexpanna.
Tyvärr försvann den billiga Thermotron TT100 gasolvärmaren för länge sen.
-
01-21-2009, 08:28 PM #4Junior Member
Jag är också inne på att byta ut min AGA panna från -77. Gillar inte att ha gasol ombord igentligen. Har läst en del på nätet om att diesel värmarna krånglar medans gas pannorna bara går. En annan grej är att enligt vad jag hört så väsnas diesel värmarna en del. Jag har funderingar på att sätta en diesel värmare i motorutrymmet på en Scampi.(sover då ovanför). Någon som har erfarenhet av en nyare dieselvärmare angående oljud??? Vattenburet system glömde jag att nämna.
-
01-22-2009, 09:12 AM #5
Problemet med dieselvärmare är nog att de används för sällan. Som du ser av mitt inlägg har min funkat utan att jag rört den en enda gång under 8 år. Men jag är noga med att varmköra den regelbundet, även mitt i sommaren, ett tips jag fått av en servicekille.
De låter en del, ja. Luftburna mer än vattenburna. Min (vattenburet) sitter monterad under sittbrunnen, monterad på det skott som skiljer utrymmet från aktra sovhytten. Monterad på gummifötter hör man bara ett svagt väsande när man sover. Inga problem.
Är man orolig för dirftsäkerheten och ljud - se om du inte kan finna plats för en Glembring- eller Reflekskamin. Driftsäkrare, strömsnålare och tystare finns inte!

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote

Om det är länge sen båten målades, är det väl nån form av oljefärg. Du får väl skrapa bort det lösa. Kanske ta lite lätt med ett grovt sandpapper. Tvätta av med målartvätt. Lite oljegrundfärg om...
Vet någon vad detta kan vara för...