Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12
    Junior Member
    Reg.datum
    nov 2007

Standard Bälgbyte på Comfortina 32

Hejsan!

Tänkte under vårrustningen byta bälg (VP2002/S-drev) på min C-tina 32 -83. Vet ej hur gammal bälgen är samt att ringen är rostig, därav bytet. Eftersom det är småtrångt i maskinrummet skulle jag behöva lite tips och trix och funderingar av Er därute!

Med vanlig hälsena
    /P

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2004

Standard

Lyft ur motorjäveln. Det gjorde jag. Sen fixade jag till en motorplockasönderkurs under ledning av rutinerade dieselskruvare.
    Tre flugor på smällen. En helrenoverad motor, ny bälg, samt rent och fint i motorrummet. Att byta bälg är ingen konst om det bara finns utrymme att jobba. Sen kan du ta klämringen och gå till någon som kan lackera och be honom tömma sprutan över den på kvällen innan han går hem.
    /Kenta

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kenta Visa inlägg
    Lyft ur motorjäveln.
    Är det över huvudtaget möjligt att byta klämringen utan att lyfta ur motorn?

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Enligt samstämmiga uppgifter från alla som bytt bälg: Den gamla är omöjlig att skilja från den nya - bytet var helt onödigt.

INGEN rapport finns om att åldringsfenomen har orsakat en bälg att läcka.

Byt alltså inte - du skapar potentiellt bara problem som inte fanns och som inte behövde lösas.

Det finns däremot rapporter om att skruvandet i sig har skadat rostskyddsmålningen på flänsar etc. så att de senare rostat och skapat problem - på grund av skruvandet.

"It it ain't broke, don't fix it" är högst relevant i frågan.

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av MagnifikMaxi Visa inlägg
    Är det över huvudtaget möjligt att byta klämringen utan att lyfta ur motorn?
    Självklart! Man delar på motor och drev, skjuter fram motorn en decimeter, lyfter ur hela drevet och därefter är ringen fri.

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

Ok, tack för era svar! Då är det alltså den rostiga ringen man bör fundera på. Godstjockleken på en sådan? Tänkte gå ner å skrapa lite för att se hur mycket rosten har käkat. Men fixar man ringen så är ju bälgen redan bortplockad och då byts den ju iallafall. Frågan blir då egentligen hur ringen mår (alltså den vid drevet ).

/P

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2007

Standard

Visst går det att byta med motorn kvar, finns en bra beskrivning på denna länk *****

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2007

Standard Gjorde dette på min Comfortina forrige vinter.

Riktig som nevnt tidligere, Man legger noen trebiter under motoren i bakkant, så den ikke faller ned når den går fri fra drevet. Så løsner man skruene mellom motor og drev + motorlabbene og skyver motoren en desimerter fremover. Det kan også være lurt å legge filt eller noe under motorlabbene når man drar motoren fremover for å ikke skade gelcoaten der.

Det finnes noen bilder fra da jeg gjorde dette på min blogg

Lykke til!

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

Hej Alo28, kul att läsa din blogg!

Hur satt förresten väggen fast mellan motorrum och akterkabin? Med den borttagen får man ju större utrymme där än i en gammal Amazon! Flytta fram motorn en decimeter, räcker det inte att bara lyfta motorn i bakkant för att lossan bälgen?

/P

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2007

Standard

Hei. Veggene er bare skrudd fast fra akterkabin siden. En ganske enkel jobb å ta den av, så lenge det ikke er festet altfor mye elektrisk på baksiden (Måtte fjerne batterilader på min). Når veggen er borte går det fint å få ut gearet gjennom akterkabin.

Det går en aksel ut fra gearet og inn i senter av svinghjulet i bakkant på motoren se del nr.7 på dette bildet
    Derfor må man dra motoren litt frem for å få løftet gearet opp og ut.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •