Resultat 1 till 10 av 13
-
2009-07-06, 06:55 #1Member
- Reg.datum
- sep 2004
Startmotorn vill inte dra runt
Någon som känner igen detta problem? Har en Albin Cumulus med Yanmar ysb 12 som alltid startat snällt men i år orkar den ofta inte dra när jag trycker in startknappen men gör det när jag trycker en andra gång. Hur kan det vara så? Inte startat alls också en dag och efter detta har vi bytt till 2 nya marin batterier, parallellkopplade till både start och förbrukning. Men detta har inte hjälpt trots laddning med landström och solcell. Hälsningar från Sunshine f n i Vändburg Gotland
-
2009-07-06, 08:29 #2
/ Johan
Elan 333 "Libelle"
-
2009-07-06, 10:27 #3
Troligen är kolen dåliga i startmotorn och/eller kollektorn skitig.
-
2009-07-10, 23:04 #4Senior Member
- Reg.datum
- apr 2008
Ett bra tecken!!!
Motorn är tydligen i bra skick, med hög kompression. Ditt fel är säkerligen billigare att åtgärda än en sliten motor. Min renoverade och inkörda motor kan stöna emot någon gång men startar alltid.
Våra små motorer behöver inga extradyra s k startbatterier för att hoppa igång. Jag har ett enkelt fritidsbatteri som startbatteri ( i reserv) , men startar normalt på förbrukningsbatteriet. Du har ju dessutom två parallellkopplade batterier!. Så ström finns säkert så det räcker.
Till Yanmar finns heller ingen glödning.
Det viktigaste är dock att starmotorns rotor får den ström den behöver. Inga "strypningar" får finnas i vägen.
Från batterierna går en grov kabel till motorns gods och en grov kabel till startmotorn (ev via en huvudstgrömbrytare). Jag skrev startmotorn, men egentligen till startreläet på startmotorn.
I varje ände på kablarna sitter en kabelsko eller annat som gör kontakt med t ex batteri, eller bulten på startmotorns relä.
Du har inget fel på styrströmmen från nyckeln till startreläet, eftersom Du tydligen får startmotorn att arbeta, dock med för liten kraft. Och kraft i detta fall är synonymt med ström!
En startkabel kan vara ett bra hjälpmedel för felsökning. Men var noga med hur du kopplar in denna.
Aldrig mellan plus och minus!
* Koppla en startkabel mellan motorns gods och minuspolen (polerna) på dina batterier. Provstarta. En förbättring? då ska Du felsöka varje del i kablaget på minussidan. Även mellan kabelsko och kabel (kan oxidera). Och mellan kabelsko och bult i gods. Putsa meallisklt rent, dra åt och lägg på lite fett.
* En startkabel mellan pluspol och den "bult / skruv" på startmotorn där pluskabel kommer in. (förbikopplikng av huvudströmbrytare) En förbättring? Fel på kablage eller huvudströmbrytare.
Känns det det minsta osäkert att koppla in startkablar -låt bli!
Du kan oavsett börja med att lossa båda minusanslutnignarna (ett på varje batteri) och sedan verkligen systematiskt göra rent varje kontaktyta hos huvudströmbrytare, startrelä o s v.
Visst kan det vara kolen i startmotorn, men det kan även vara kontaktytorna i startreläet (som f ö även kallas Bendixrelä) som är brända.
Slitna lager i startmotorn, som gör att rotorn tar i statorn och går tungt.
men börja du med det billigaste.......
Det kanske är så enkelt att en bult eller mutter lossat något. Det kan ha kommit in vatten emellan och det har sedan bildats oxid. Lite slipande och noga åtdragande av bult / mutter kanske är allt som behövs. Vanligt fel på på bl a Audi startmotor!!!!
Lycka till
-
2009-07-13, 07:44 #5Member
- Reg.datum
- sep 2004
Tack
Jag ber att få tacka för svaren och tipsen.
Anders
-
2009-07-13, 10:12 #6
-
2009-07-13, 11:36 #7
Mycket sällsynt är att något händer med startkransen. På min gamle fars Lada Samara, köpt ny -97 och har gått bara 7 000 mil, har den ändå lossnat och går runt utan att ta med svänghjulet.
Kanske intressant att nämns i sammanhanget, jag har aldrig stött på det tidigare.
-
2009-07-13, 21:32 #8Senior Member
- Reg.datum
- apr 2008
Finlir hi hi
Solenoiden (kraftig elektromagnet, går att använda till t ex öppning av bagagelucka) skickar in startmotorns drev (Bendix) i kontakt med startkransen, när man vrider nyckeln i läge "start". Axeln som drevet sitter på är spiralskuret, så då startkransen får fart när motorn startar, skickas drevet till viloläget igen, nästan! Då detta inte funkar och man varvar motorn, så formligen exploderar startmotorn, efter ett kort men intensivt vinande. Brak o pang, så är det över, oftast med startkrans och fästen för startmotorn.
Startmotorn förbrukar en stor ström, kanske 100 Ampere eller mer, vilket givetvis inte går att mata genom tändningslåset. Så gentilt låter man solenoiden samtidigt sluta en kraftig kontakt. En kontakt som fixar ström till startmotorn direkt från batteriet.
Vissa bilar har även ännu en kontakt. Liten, som används för att vid start koppla förbi ett motstånd som sitter i serie med matningen till en lågvoltständspole. Allt för att få kraftig gnista just i startögonblicket eller då spänningen är sviktande i batteriet, t ex på vintern.
Startkransen är fastkrympt på svänghjulet.... Att den lossnar beror förmodligen på sprickbildning i startkransen.Senast redigerat av cumulus 125 den 2009-07-13 klockan 21:36.
-
2009-07-14, 16:29 #9Junior Member
- Reg.datum
- aug 2008
Det är inte så enkelt så att det är något fel i startknappen bara?
Kolla med en sladdstump mellan grova anslutningen på startmotorn och manöverströmmen på selonoiden,litet flatstift.
Kalle
-
2009-07-16, 00:07 #10
Kolla in manualen på sid 28
http://nf.broach.se/motorer/yanmar/m...hop_manual.pdf
Jag har liknande problem på min 2gm.
Den startar dock alltid efter några tryck, jag ska demontera den efter säsongen jag tror det är anslutningarna till solenoiden eller att det är dålig kontakt i den eller att den inte riktigt når fram.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Jag skulle påstå att anpassning till det nya språket ingår elementärt i en bra översättning för att få till exempel ordföljden rätt.
Varning för bok