hamnen.se - fendern.se

Svara
LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
Bygger en badbrygga i RF
Status: Offline
Status: Senior Member

Svara med citat

Standard Bygger en badbrygga i RF
Gammal 2010-03-10, 21:50     #1 (permalink)

Kan redan nu efter att ha gjort halva jobbet konstatera att man ska ha gott om tid och tålamod. Och det har jag.

En badbrygga köpt över disk till min Cumulus kostar ca 9000 kr, därtill kommer stege av något slag. Med friskt mod så for jag i djupaste vintern till båten och sågade ut en mall av en spånskiva. Sneglade lite på en fabriksbyggd. Det slutade i en mall som följer båtens linjer lite bättre än den fabriksbyggda.

Bygger av syrafasta rör med diametern 30 mm och väggtjocklek 2 mm. Fyllde rören med sand och böjde i delvis egentillverkade verktyg efter mallen.

Svetsar allt med TIG.... Inte är jag proffs på detta, men med slipskiva, pusskiva (flapp) och polerskiva (flapp) så blir det riktigt fint... Största problemet är att rostfritt har stor benägenhet att röra sig då man svetsar... och så får man inte använda slipskivor mm till annat än just RF. Skulle man frestas att kapa ett järnrör, så kommer allt man kapar senare i RF att rosta! Samma är om man använder fel stålborste.
Det blev många turer till båten och flera gånger fick jag göra om svetsar eller pressa rätt i en hydraulisk press.

Nu ska 4-stegs kassettstegen dit. 85 cm under vattenytan till nedersta steget... Nya problem, som ska lösas. Alla stegen kommer att sticka ut, utanför bryggan, om man inte vill att översta steget ska hamna 10 cm innanför bryggkanten! Så det blir till att förlänga själva kassetten inåt med motsvarande 10 cm.
Funderar även på att göra hela stegen 5 cm smalare, så att den faller in fint under bryggan.

Massaranduba heter trallvirket som jag tänker använda på bryggan. Ett riktigt fett träslag och billigare än teak. Dessutom halkskyddsräfflade på ena sidan. Används bl a till verandor.

Totalkostnad förutom svetsmaterial, slipmaterial mm hamnar på ca 2500 kr. Dvs för 6 meter RF-rör, trä, skruv och kassettstege.

Men timpenningen blir låg! o andra sidan så lär jag mig att svetsa o böja rör och pengarna har jag kvar i pluskan.

Nästa projekt blir ett peke i RF och massaranduba med kassettstege som tillverkas av den hopskjuvbara stegen som tidigare ägaren fixat till av en Biltemastege och Cumulus-originalstegen. Blir ett kraftigt peke som jag ska kunna fästa ytterligare ett förstag med Furlexrulle på.... Övre änden av staget planerar jag att fästa i masten, strax ovanför det tidigare förstaget. På så vis hoppas jag kunna dra nytta av 7/8- riggens trimmöjligheter, om jag nu lär mig trimma förstås.

Grabbräcke av RF strax ovanför sprayhooden fixade jag förra våren.

Sponsored Links
Status: Senior Member

Svara med citat

Standard Svetsa Rostfritt med Mig?
Gammal 2010-03-11, 09:50     #2 (permalink)

Vad krävs förutom tråd? Jag gissar att det ska vara Argon skyddsgas, men jag undrar om det funkar med CO?
Det vore ju bra till hobbybruk för miggar finns det lite överallt. Dessutom blir det inte lika hett som när man svetsar med Tig

Status: Member

imported_stickanhs avatar
Svara med citat

Standard
Gammal 2010-03-11, 19:32     #3 (permalink)

Citat:
Ursprungligen postat av cumulus 125 Visa inlägg
Vad krävs förutom tråd? Jag gissar att det ska vara Argon skyddsgas, men jag undrar om det funkar med CO?
Det vore ju bra till hobbybruk för miggar finns det lite överallt. Dessutom blir det inte lika hett som när man svetsar med Tig
Hej

Har gjort både Gennakerpeke och Badbrygga med hjälp an en Hobbymig och vanlig skyddsgas,
allt finns beskrivet på min hemsida.

//Stickan

Svara med citat

Standard
Gammal 2010-03-11, 20:31     #4 (permalink)

Citat:
Ursprungligen postat av imported_stickanh Visa inlägg
Har gjort både Gennakerpeke och Badbrygga med hjälp an en Hobbymig och vanlig skyddsgas,
allt finns beskrivet på min hemsida.
Jag var inne på dina sidor och blev imponerad av ditt jobb. Men jag kunde inte hitta några detaljer om Migen du använt. Har du någon länk eller kan du beskriva lite här på forumet?

/Micke W

Svara med citat

Standard
Gammal 2010-03-12, 09:45     #5 (permalink)

Det är en vanlig hobby Mig som jag köpte ( 1500:-) för ca: 35 år sedan på företaget Micro som då fanns i Sundsvall. 0,6 mm tråd, variabel trådmatning, 2 effektlägen hög och låg via vippströmbrytare. Vippströmbrytare för av och på. Handtaget slår till trådmatning och öppnar till gasen, tråden har svetströmmen alltid påslagen när apparaten är i gång. Har modifierat med en liten fläkt som blåser på spolen för att förhindra överhettning med följd att tempsäkringen löser ut. sedan det gjordes alldrig något problem.
Återkommer med en bild då jag har varit till Båthuset

//Stickan

Senast redigerad av imported_stickanh den 2010-03-13 klockan 06:23.

Svara med citat

Standard
Gammal 2010-03-12, 17:54     #6 (permalink)

Hej
Här kommer bilder

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.

Svensk översättning av: Anders Pettersson