Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Resultat 1 till 6 av 6
    Junior Member
    Reg.datum
    aug 2012

Standard Elsnurra på segelbåt?

Hej!
    Vi har just köpt en båt. En Rapier 25.
    Just nu har vi en Mercury 5hk fyrtaktare i aktern för att ta oss in och ut ur hamn. Skulle gärna ersätta den med en elmotor.

Har sökt en del men hittar bara gamla grejer.
    Finns det någon med erfarenhet av en elsnurra på en segelbåt?

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2005

Standard

Vet ju inte vad Din båt väger men denna Torqeedo Travel 1003 - Navalis Bttillbehr är bra för det Du söker men kanske Du behöver en kraftigare modell, men det innbyggda batteriet och solcellsladdningen är smidigt för seglare.

Trots att jag är motorbåtsmänniska så har jag använt elmotorer på mina båtar som komplement sedan 70 talet och det har gått framåt rejält de senaste åren på detta område.

Har Du redan en bra batteribank med laddare och vill komma lite billigare undan så kan Du satsa på tex Minn Kota.s 80 ibs Minn Kota Riptide 80T Max - Navalis Bttillbehr Du ska ju bara köra korta bitar och då kan man ta att man för köra på de högre effektlägena och då räcker kraften bra i dessa.

Några förslag på lösning på Ditt önskemål.

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2003

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

En elmotor kan ju vara en önskedröm för nödlägen, men tills batterifrågan lösts på ett bättre sätt fungerar det nog bara för in och ut ur hamn som frågeställaren ju också avser.
    Ska motorn ha nämnvärd drivkraft och drifttid lär det gå åt många tunga batterier.

Junior Member
    Reg.datum
    aug 2012

Standard

Tack Bosse! Precis vad vi söker!
    Vi avser ha den som enda motor på båten. Jag kan inte se varför det skulle vara ett problem med drifttid egentligen? Man får ju inte ha bråttom dock, 10,5 timmar vid 2 knop.

https://www.torqeedo.com/uk/electric...range-run-time

Men, eftersom man laddar den BÄTTRE med solcell än vägguttaget så känns det ju som en evighetsmaskin!

Kanske är ute och cyklar rejält här, men vill-ha-syndromet blev starkt!

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2005

Standard

Varsågod ;-)

Har kikat på den själv och hade jag samma behov som Dig/Er så hade jag valt den helt klart, dessa är det närmaste man kommer en liten bensinsnurra idag om man vill ha El och sol laddningen är kalas det blir som Du säger om inte evighet men iaf självförsörjande i många år framöver och servicebehoven på en elmotor är oftast noll och intet om Du inte kör på grund.

Laddnigen är gratis och batterierna i dem tål normalt flera tusen uppladdningar så lär räcka i många år för en normal användare och den användning Du beskriver, min förhoppning är att fler får upp ögonen för denna motorform som just ersättare för små bensinare och ju fler som skaffar dem ju mera utveckling och bättre priser iom större produktion.

Berätta hur det funkar när den är på plats.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •