Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13
    Member
    Reg.datum
    jan 2007

Standard "Dofter" från toalett

Ibland när jag pumpar in från toaletten till holdingtanken kommer det en stank tillbaks. Det måste vara någon gas som bildas i holdingtanken. Finns det något man kan hälla i toaletten och pumpa in som neutraliserar detta på något vis? Det hjälper inte med de vanliga medlen man skall ha i toaletten utan det måste vara något annat.
    Tacksam för hjälp från alla kunniga fenerister.

/Mats

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Kan luftaren va tät?

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2012

Standard

Hej
    Vi har haft liknade doft problem på mina föräldrars båt, är du säker på att det kommer från tanken? Vi konstaterade nämligen att inkommande sjövatten luktade svavel. Det gror i ledningarna och när vi spolade så luktade det illa.

Detta löste vi med att lägga in lite skalad kopparkabel i vattenintaget/slangen till sjövattensystemet!

Hoppas det kan vara till hjälp!
    /Tobias
    Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat med förhoppning om sjösättning 2013

http://meadiva.se/

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2003

Standard

Efter avslutad färd fyller jag muggen med sötvatten, saltvatten luktar pyton efter några dagar.

Member
    Reg.datum
    jan 2007

Standard

Hej

Avluftningen har jag kollat, tagit av anslutningen från skrovet och blåst luft in i tanken. Då låter tanken precis som vattentanken när den blir full. Har även rensat yttre "ventilen".

Färskvatten har vi använt flitigt sista tiden.

Men odören kommer när man pumpat in till tanken och man är färdig, då kommer det en pust med odör. Sen är det lugnt. Det inträffar inte var gång, men det har inget att göra med om båten legat still en vecka eller om det var mitt i semesterseglingen.

Vi får se nu om det blivit någon förbättring när jag luftat luftningen.

/Mats

Senior Member
    Reg.datum
    aug 2004

Standard

Tar bort inlägget ...

/j
    Senast redigerat av jason den 2012-09-04 klockan 21:37.

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard Dofter

Citat Ursprungligen postat av matss Visa inlägg
    Ibland när jag pumpar in från toaletten till holdingtanken kommer det en stank tillbaks. Det måste vara någon gas som bildas i holdingtanken. Finns det något man kan hälla i toaletten och pumpa in som neutraliserar detta på något vis? Det hjälper inte med de vanliga medlen man skall ha i toaletten utan det måste vara något annat.
    Tacksam för hjälp från alla kunniga fenerister.

/Mats
    Det låter som om du har anaerob förmultning i tanken, det ger skitlukt. Det finns en tråd på Sailguide från 28/8-12 som tar upp frågan och ger förslag till förbättring. Tråden heter "Ekonomivariant av Green Viking"
    MVH

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av matss Visa inlägg
    Hej

Avluftningen har jag kollat, tagit av anslutningen från skrovet och blåst luft in i tanken. Då låter tanken precis som vattentanken när den blir full. Har även rensat yttre "ventilen".

Färskvatten har vi använt flitigt sista tiden.

Men odören kommer när man pumpat in till tanken och man är färdig, då kommer det en pust med odör. Sen är det lugnt. Det inträffar inte var gång, men det har inget att göra med om båten legat still en vecka eller om det var mitt i semesterseglingen.

Vi får se nu om det blivit någon förbättring när jag luftat luftningen.

/Mats
    Det är helt normalt.
    Är det skit i tanken så luktar det "där".
    Fyller du på med mer skitblandat vatten från toan till tanken så måste lika mycket "luft" ut.
    Den "luften" luktar inte viol.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lasse L Visa inlägg
    Det är helt normalt.
    Är det skit i tanken så luktar det "där".
    Fyller du på med mer skitblandat vatten från toan till tanken så måste lika mycket "luft" ut.
    Den "luften" luktar inte viol.
    Men den luften borde ju gå ut via luftaren - eller!?
    Visserligen skulle det lukta skit vid luftaren, men inte på det sättet som beskrivs i toan. Sen finns det ju odörfilter till luftaren.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av toaen Visa inlägg
    Sen finns det ju odörfilter till luftaren.
    Vad är meningen med ett odörfilter till luftningen? Om odören väl sprider sig ut genom den så blåser den väl ganska snabbt bort. Eller är det för att döda en ständigt osande härd av dofter?

Borde inte ett sånt filter bli ett stort problem för luftgenomströmningen, särskilt om man vill kunna sugtömma?

(Nyfiken, har inte haft såna problem själv (än))

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •