Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24
    Member
    Reg.datum
    maj 2004

Standard

Har en ny Uttern S64 som skall bottenmålas för första gången till våren. Körde första säsongen omålat. Jag bor i Malmö och kör i Öresund, dvs giftiga färger e OK. :P
    Vad skall jag välja?
    Jag vet så mycket att jag bör börja med ett antal lager epoxigrundfärg.
    Men sen då?
    Ska man gå på den lokala båtaffärens rekomendationer så är det en hård bottenfärg som gäller eftersom båten gör drygt 40 knop. Problemet är att jag har sett ett flertal båtar som har självpolerande färg fastän de går fortare en de 30 knop som anges på färgburken.
    Nackdelen med hård färg (som jag ser det) är att färglagren byggs på allt efter det att åren går.
    Givetvis vill jag inte heller att den självpolerande färgen trillar av bara för att jag gillar att köra i 43 knop....
    Är teflonfärg ett alternativ?

Hjälp !!

//Dan

Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Jag satsade på Internationals VC 17 NT (västkustfärg). Kör i samma vatten som du. Den färgen har fungerat mycket bra till min Flipper 575:a. Inte mycket havstulpaner att snacka om (lätt räknade, och kom främst på ställen där färgen blivit som tunnast vid t ex övergång mellan akterspegel och botten) och dessutom lätta ta bort när båten plockas upp för säsongen.
    VC 17 NT-färgen i sig är väldigt tunn och lättflyktig så någon risk för att färglagren byggs upp för mycket tror jag inte det är.

Jag hade självpolerande färg tidigare (fanns på när båten köptes), men tog bort den efter en säsong. Där fanns det dock en massa lager på lager och desutom tycker jag det var jobbigt att bli färgad så fort man kom emot färgen vid bad .

Finns säkert en hel del andra färger att välja mellan. Lycka till.

Mvh,
    //flipbop

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

för mig som bor på ostkusten funkar VC17 västkust kanon ! inte en snäcka ! och inga tjocka lager 52-53kn sitter den kvar i :P
    culot

Member
    Reg.datum
    jan 2005

Standard

Håller med Culot, VC17 västkust funkar kanon på ostkusten, även i 7-8 knop. Inte nåt på botten i år

Member
    Reg.datum
    feb 2005

Standard

Blir vc17 för mig nästa år, grannen har kört det på sin segelbåt sedan han köpte den 83 aldrig slipat bara tvättat och målat på nytt på våren. Går knappt att känna övergången vid vattenlinjen så tjocka lager tro jag inte är någon risk heller.
    Bayliner 2455 CS

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Originally posted by Redcat@Oct 26 2005, 18:39
    Håller med Culot, VC17 västkust funkar kanon på ostkusten, även i 7-8 knop. Inte nåt på botten i år
    det gäller att bunkra när man e där nere eller nån polare skall dit .....
    culot

Member
    Reg.datum
    jan 2005

Standard

det gäller att bunkra när man e där nere eller nån polare skall dit .....
    Jovisst, finns väl ett par burkar kvar i garaget. Man skall dock inte försöka ta med sig om man tar flyget, det ryktas om rätt stora partier som står vid Landvetter :P

Senior Member
    Reg.datum
    feb 2004

Standard

Originally posted by culot@Oct 26 2005, 18:59
    för mig som bor på ostkusten funkar VC17 västkust kanon ! inte en snäcka ! och inga tjocka lager* * 52-53kn sitter den kvar i* :P
    Undrar om inte du har den gamla gamla gamla versionen dvs långt före International....

I så fall är det risk för falsk marknadsföring

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Originally posted by Griffin+Oct 26 2005, 22:28--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Griffin @ Oct 26 2005, 22:28)</td></tr><tr><td id='QUOTE'> <!--QuoteBegin-culot@Oct 26 2005, 18:59
    för mig som bor på ostkusten funkar VC17 västkust kanon ! inte en snäcka ! och inga tjocka lager* ** 52-53kn sitter den kvar i* :P
    Undrar om inte du har den gamla gamla gamla versionen dvs långt före International....

I så fall är det risk för falsk marknadsföring [/b][/quote]
    bara i år förra året var det vanlig västkust VC17 och alla år innan åxå även på rydsen jag hade innan , utom sista året då jag körde mille L å hela botten krackelerade VC17 NT är överlägsen hos oss på denna sida + att det är en snabb färg :P
    culot

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2005

Standard

Intressant ämne då jag också står i valet och kvalet inför nästa år, nu sitter det en mjuk svart ostkustfärg som funkat bra i 2 säsonger men jag tar upp 1-2 ggr per säsong och tvättar botten med högtryck så det är inte så konstigt att det inte hinner växa något.

Vad behöver man göra för att kunna måla VC17 på en botten som är målad med sån färg jag har, tror det är International den var bottenmålad vid lev från varvet.

Måste man slipa plastrent och grunda eller räcker det att slipa hyfsat rent och sen måla på VC17 ?:?

Ju mindre jobb desto bättre i mina ögon då jag inte gillar underhålls arbeten, under dem 20 år jag kört Buster så har jag aldrig bottenmålat utan bara torrsatt och tvättat några gånger per säsong, vilket är väldigt enkelt då jag har fri tillgång till upptagningsmöjlighet

Läste något reportage i en båttidning om en båtägare som målat hela botten med Servalack och sen bara vaxade på den och enligt artikeln hade han båtklubbens renaste botten på hösten, utan upptagning då alltså.

kan det vara så bra eller är det bara en tidningsanka, för om det är så bra undrar man varför kör inte alla med det isf ?:?

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •