Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30
    Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Hej allihopa!

Jag får inte igång min dieselvärmare. Jag tror att det är en Eberspächer X2. Är det någon som har en manual eller annan dokumentation, gärna som .pdf?

Värmaren startar, fläkten går och pumpen tickar i några minuter. Sedan stannar värmaren. På sidan av värmaren sitter en genomskinlig box med en liten röd knapp på. Är det någon form av överhettningsskydd?

Glödstiftet verkar fungera i alla fall, för jag brände mig när jag fingrade på utsidan.

Hur funkar själva förbränningen? Är det någon form av veke, som i Wallas fotogenvärmare? Det finns ju ingen returledning, så jag antar att all soppa som pumpas in måste förbrännas. Finns det något som styr pumpen, så att den pumpar in olika mycket beroende på temperatur?

Det var många flummiga frågor på en gång

Nu har jag i alla fall tre veckors semester, så det finns tid att mecka...

/Amatören

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Hej!
    Prova att ring Eberspächer i Stockholm (söderut åt Tyresöhållet till...), de brukar vara hjälpsamma o skicka en manual eller kopia om de har...

Ett av de vanligaste felen är för låg spänning vid glödstiftet, det blir inte tillräckligt glödande helt enkelt. Prova att starta motorn så att du får hjälp av laddspänningen som bör vara drygt 14 volt. Om det hjälper får du se över kablaget, jag gick upp till 8-10 mm2 hela vägen från battteriet till värmaren, (men det beror ju på avstånd etc. också...)

Lycka till!

Member
    Reg.datum
    jul 2006

Standard

Det sitter en givare som känner av temeraturen i uppstarten och har inte den fått upp rätt temeratur så kommer den att stanna som du beskriver de..
    Det kan vara så att den givaren är trasig..
    Den givaren ska hålla igång allt för att om den skulle slockna ska den stanna.
    det sitter en docerings pump som pumpar in bränslet den pumpar inte mer än vad som ska förbrännas..
    det sitter ett litet munstycke som spruter på glödstiften så att det börjar brinna.
    sen ska det brinna av sig själv som en olje brännare till villa pannan
    ganska enkel kostruktion..
    Hittar du rätt givare kan du bygla över den för att prova funktionen på den.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Hej igen!

Jag var ute och meckade lite med värmaren idag.

Ett problem verkar vara att det inte kommer fram något bränsle.

Som "boeing502" sa, stänger värmaren av sig efter några minuter, om den inte har blivit varm. Jag gjorde som så att jag kopplade ut glödstiftet och bränsleslangen in till värmaren. Sedan fick den gå. Som väntat stängde den av sig efter ett par minuter, men jag startade om den gång på gång ett bra tag...

Till slut kom det bränsle ur slangen. Då kopplade jag in slangen och glödstiftet igen och startade värmaren.

Då verkade den tända, för det började ryka utav bara h-----e. Jag blev riktigt skraj, för jag var nere i ruffen för att käna om det kom någon varmluft. När jag kom upp såg jag bara ett stort rökmoln runt sittbrunnen.

Den mesta av röken kom ju från avgasröret, men lite rök pös ut runt värmaren också. Jag vet inte hur mycket det skall ryka om den. Man kan ju ställa in flödet på matarpumpen, men frågan är hur man skall gå tillväga? ?:?

En annan mystisk grej: När man stänger av värmaren genom att bryta termostatkretsen, stannar värmaren direkt. Brukar det inte finnas en avkylningsfunktion som låter fläkten gå en stund? ?:? Jag bryter alltså inte själva matningen till värmaren, utan brytaren är kopplad i serie med termostaten.

/Amatören

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Så här ser eländet ut. Är det en X2?? ?:?

/Amatören
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Member
    Reg.datum
    jul 2006

Standard

Ok!!!
    Om den inte har startat ordentligt på ett tag så kommer den nog att ryka en hel den till den blir varm ordentligt..
    Vad var det för färg på röken vit??
    Skulle inte tro att den inte får för mycket om inte någon har bytt pump på den, det är inte något som vanligtvis ändrar på sig.
    Det kommer säkert att ryka rejält ett tag men det försvinner nog..
    Hur länge har du kört den??
    Det måste bli ordentligt varm för att eftergångtiden ska aktiveras.
    Det borde bli så varmt att du knappt kan hålla fingrarna framför varmlufts utblåset.
    kan du fixa en bild på matarpumpen??

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Hej igen!

Hmm... Det skulle kunna vara så att någon "Amatör" har skruvat på pumpen. o

Pumpen är en guldfärgad metallburk, ganska massiv. En slanganslutning i varje ände, två flatstift vid utloppet. Hela pumpen är klädd med ett svart gummihölje.

Jag har tyvärr ingen bild på pumpen, men jag kan fixa en vid tillfälle.

Röken var kritvit. Jag körde den bara några minuter. Blev lite orolig av all rök från alla möjliga ställen...

/Amatören

Member
    Reg.datum
    jul 2006

Standard

Aj då!!
    Om det finns möjligheter att få tillbaka pumpen någorlunda till ursprungsläget så är det nog bara att köra längre..
    Det kan kännas lite otäckt och resten av folket runtomkring ringer brandkåren. Men det finns inte så mycket annat att göra om du inte vill plocka ner hela och tvätta ur den (de e JOBBIGT)..
    Om det fortsätter att ryka så är det bara att ställa ner pumpen till att den går bra och inte går förkallt eller förvarmt..

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Originally posted by Amatören@Jul 22 2006, 16:22
    . Är det någon som har en manual eller annan dokumentation, gärna som .pdf?

kolla under bruksanvisninger: http://www.termomarin.no/index.html

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Originally posted by matz+Jul 28 2006, 05:45--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (matz @ Jul 28 2006, 05:45)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteBegin-Amatören@Jul 22 2006, 16:22
    . Är det någon som har en manual eller annan dokumentation, gärna som .pdf?

kolla under bruksanvisninger: http://www.termomarin.no/index.html[/b][/quote]

Tack. Jag hittade ingen bruks, men väl en reservdelslista som kan vara bra att ha...

/Amatören

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •