Resultat 1 till 5 av 5
Ämne: Läckage vid rodret
-
2004-08-10, 13:52 #1
Jag har ett litet vattenläckage just där roderaxeln går genom skrovet. Det håller på och sipprar, men inte värre än att det går att klara med litet länspumpning efter varje tur. Måste ju fixas till när vi så småningom tar upp båten. Det är en Nidelv 24 från -77.
Är detta ett jobb man klarar själv om man är normalhändig, eller bör man låta proffs göra det? Tacksam för alla synpunkter och tips.Hälsningar
Bosse
-
2004-08-10, 14:03 #2
Hej,
Har du ingen smörjnippel vid axelgenomföringen?
Har du det, tryck i ordentligt med fett så slutar det nog att sippra in vatten (om det är ett mindre läckage förståss).
Till nästa säsong får du nog se över tätningarna.
-
2004-08-10, 14:49 #3
Det är inte vid propelleraxeln det läcker. Den tätningen är torr och fin (helt ny faktiskt) utan där roderstocken (heter det hjärtstocken?) kommer in genom skrovet, längst bak i aktern. Det är där det sipprar in vatten.
Hälsningar
Bosse
-
2004-08-11, 09:29 #4
Jojo, men som jag förstd det har du en roderaxel som läcker.
I konstruktionen på min båt (med roderaxel genom skrovet) sitter det, på insidan, en smörjnippel.
Varje vår, före sjösättning, pumpar jag in såpass mycket smörjfett så att jag ser att det fyllt hela axelgenomföringen och att det kommer ut på "vattensidan".
Det var nog så mina funderingar gick angående vattenläckaget.
Hoppas du finner något som temporärt kan lösa ditt problem.
-
2004-08-11, 09:38 #5
OK! Jag förstår. Tack för ditt svar!
Men jag har ingen smörjnippel där, däremot några ganska korroderade skruvar. Misstänker att det kommer att gå sönder saker om man börjar försöka lossa eller dra åt, så jag fortsätter nog att länspumpa då och då under återstoden av säsongen och fixar det efter upptagningen. Undrar bara om jag skall försöka fixa det själv...
Hälsningar
Bosse

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Självklart ska du säkra av! Avbrända kablar och smällda elkomponenter kostar både mera tid och pengar att fixa. Eftersom det kan leda till brand är svaret givet, och jag förstår att du har bensin...
Simpelt elsystem, batteri