ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Gissa platsen

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Gissa platsen

Hej seglarvänner,

Jag väljer en bild tagen i Bohuslän.

/Seglar´n
    Bifogade filer

Hej Seglarn

Kan detta vara St Kornö ??

Du har iallafall tagit bilden från en 77a årsmodell 76 eller senare............ :rolleyes:

Kommentar

Fortsatt i Bohuslän. Hva heter holmen som dette sjømerket står på?

Kommentar

Originally posted by Gunga Din@Nov 19 2004, 09:59 PM
        Hej Seglarn

Kan detta vara St Kornö ??

Du har iallafall tagit bilden från en 77a årsmodell 76 eller senare............ :rolleyes:
        Hej Gunga Din,

Hel rätt. Det är Stora Kornö. Du får även stilpoäng tack vare att du gissade på "årsmodellen" av Maxi 77:an. :)

/Seglar´n

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Originally posted by Skogsmatrosen@Nov 20 2004, 03:13 AM
          Fortsatt i Bohuslän. Hva heter holmen som dette sjømerket står på?

Kan det vara nå´nstans i närheten av Kråksundsgap??? :huh:

/Seglar´n

Kommentar

Originally posted by Seglar´n@Nov 21 2004, 04:21 PM
            Kan det vara nå´nstans i närheten av Kråksundsgap???  :huh:
            Vet ikke hvor Kråksundsgap er, men da jeg er rimelig godt kjent i området dette bildet er tatt, svarer jeg nei til ditt spørsmål.

Men dette bildet er tatt i en yttre led. De aller fleste går den indre leden som passerer et meget kjent sted på Bohuslän kysten. Legg også merke til fyret et stykke fremme.... ;)

Kommentar

Originally posted by Seglar´n+Nov 21 2004, 04:18 PM--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Seglar´n @ Nov 21 2004, 04:18 PM)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteBegin-Gunga Din@Nov 19 2004, 09:59 PM
              Hej Seglarn

Kan detta vara  St Kornö  ??

Hej Gunga Din,

Hel rätt. Det är Stora Kornö. Du får även stilpoäng tack vare att du gissade på "årsmodellen" av Maxi 77:an. :)

/Seglar´n[/b][/quote]
              Hej Seglarn!

Jag har själv haft en 77a 75 årsmodell, saknade plexi på förpiksluckan, vilket
              kom året efter!!! :rolleyes:

Stora Kornö är fint, men jag tycker nog att Lilla Kornö har lite högre &#39;kose-faktor&#39;,
              som Skogsmatrosen skulle kallat det !

Kommentar

Lustigt, min är från 75 men har ändå en sån skylight i luckan... Kan ju iofs vara ditsatt senare. :huh:

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hallo Kansilasti og Gunga Din!

Jeg oppfordrer dere til å finne ut hva holmen med sjømerket på heter! :rolleyes:

Kanskje Kansilasti prøver først?

Kommentar

Originally posted by Skogsmatrosen@Nov 22 2004, 03:28 PM

Jeg oppfordrer dere til å finne ut hva holmen med sjømerket på heter! :rolleyes:

Skägga? :huh:

/Seglar´n

Kommentar

Originally posted by Seglar´n@Nov 22 2004, 09:15 PM
                      Skägga?  :huh:

/Seglar´n
                      Nei, vi er lenger nord. Du ser et fyr lenger frem. Enda lenger frem ligger en holme like vest for leden som heter "Sadelen"... :)

Kommentar

Originally posted by Gunga Din@Nov 21 2004, 09:57 PM
                        Stora Kornö är fint, men jag tycker nog att Lilla Kornö har lite högre &#39;kose-faktor&#39;,
                        som Skogsmatrosen skulle kallat det !
                        Jag har aldrig besökt Lilla Kornö, men jag ska ha ön i åtanke inför sommarens seglingar. Det är av ren vana som jag brukat lägga mig på Stora Kornö. Jag var här mycket som barn.

/Seglar´n

Kommentar

Skulle det anonyma kumlet vara beläget på Ulsholms Kalv månne? Slipningsriktningen från inlandsisen och solriktningen antyder i så fall att bilden i så fall är tagen på eftermiddagen på våren eller hösten...

Kommentar

Originally posted by Skogsmatrosen@Nov 22 2004, 01:28 PM

Fast jag har ju aldrig seglat på västkusten så jag har alltför dålig kännedom om farvattnen "over there"... :unsure:

Men jag följer med spänning för att få svaret så småningom, det ser fint ut! :)

Kommentar

Originally posted by Seawolf@Nov 23 2004, 07:33 AM
                              Skulle det anonyma kumlet vara beläget på Ulsholms Kalv månne? Slipningsriktningen från inlandsisen och solriktningen antyder i så fall att bilden i så fall är tagen  på eftermiddagen på våren eller hösten...
                              Bra resonert! Men vi er vel ca. en 1,5 nautisk mil lenger nord. Bildet er tatt rundt 20. september i år, og klokken kan vel være ca. 1400.

Men kumlet er ikke anonymt, det står med navn i det ordinære sjøkartet! :)

Fyret der fremme er Väcker og jeg er vest av Kalvön-Lindön! :ph34r:

Vel, siden Seglar&#39;n i innlegget som følger kommer med en ny oppgave får jeg gi svaret:

Holmen som sjømerket (kumelet) står på heter "Märrepannan". Ellers anbefales leden vest for Kalvön-Lindön som alternativ til E6 i juli (som går forbi Havstensund. :D)

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X