ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

TIPS!! Bär kameran bekvämt och säkert.

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• TIPS!! Bär kameran bekvämt och säkert.

Jo jag vet att detta är en kategori för bildgallerier men det fanns ingen annan del som hade en vettig koppling till fotografering och detta är ett tips till just fotografer så jag tyckte det kunde passa här, hoppas Admin har överseende.

Vet att jag inte är ensam fotograf på detta forum och vill därför tipsa om en kalasbra kamera rem jag skaffade för en tid sedan, den heter EBS (Event Bild Sling), den påminner i första anblicken om (BR) Black Rapid remmen som jag använt i några år, men ändå inte.
    Då EBS var ganska billig i jämförelse med BR så var det värt att köpa och jämföra dem mot varandra. EBS kostar ca 400kr jämfört med BR som kostar 700-1000kr!
    Efter en tids användning är jag positivt överraskad av EBS remmen då den är bättre på alla de punkter som jag haft problem med BR remmen.
    Största problemet med BR är att vadderingen för axeln inte sitter stilla utan halkar snett så att remmen skaver och trycker.

På EBS är vadderingen fastsydd och sitter alltid på rätt ställe, dessutom är den bättre utformad och tjockare vilket gör EBS klart bekvämare att bära speciellt om det är tung utrustning och långa dagar.

Den tvådelade konstruktionen med överlöparen som fästs i kamerans ordinarie fästöglor och själva bärremmen som fästs i överlöparen med karbinhaken är lika enkel som genial.
    Det är detta som gör systemet så flexibelt då stativgängan inte blockeras så snabbplattan kan sitta monterad jämt för att snabbt få kameran på stativet.

Det har stört mig hela tiden med BR remmen att stativgängan är upptagen och det krävs lite skruvande för att få kameran på stativet, så ytterligare en stor fördel med EBS.

Överlöparen är inte ivägen vid användandet oavsett om det fotas handhållet, på stativ, med kameran horisontellt eller vertikalt, med eller utan batterigrepp.

Vid användning på stativ är det gjort på några sekunder att koppla loss kameran från bärremmen tack vare den stadiga karbinhaken och klicka fast kameran på stativet, sedan lika snabbt tillbaka i remmen för att bära vidare.

EBS är perfekt att bära kameran i när det är dags för upptäcksfärd i natthamnen och man vill ha kameran redo för att fånga alla vackra motiv som vi har runt oss när vi är ute med båten.
    Det spelar ingen roll om kameran har en liten lätt zoom eller ett stort tungt teleobjektiv monterat Du kommer ändå att uppskatta EBS inte bara för att det är bekvämt att bära kameran utan att det går blixtsnabbt att komma till ”skott” när ett motiv väl dyker upp!

Dessutom är det stadiga saker som håller även för tunga kameror och det sista man vill är ju att något ska lossa så kameran åker i berget eller i vattnet, sånt får bara inte hända och med EBS känner iaf jag mig helt trygg i att det inte kommer att ske.
    Läs mer på www.ebsling.se

Får du procent på försäljningen?:huh:

Kommentar

Ursprungligen postat av Janne J Visa inlägg
      Får du procent på försäljningen?:huh:
      Nix då vore det smygreklam och det är jag emot, jag ville bara dela med mig av en bra pryl som är relativt ny på marknaden och som jag hittade via nätet av en tillfällighet och då den dessutom funkar bra och är billigare än den närmaste motsvarigheten som ju är mera känd så tyckte jag fler kunde få veta om den och få glädje av den.

Faktum är att den har gått ner lite sedan jag köpte min såg jag nu men det är sånt som händer ;-)

Kommentar

Ser onekligen rätt praktiskt ut vid påseende. Tack för tipset.

/j

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tackar oxå för tipset.
          Men 400 Skr.
          Skall sy mej en egen, har säkert vadderade remmar liggande från någon PC-väska.
          Klubben har en bra maskin.
          if
          Bifogade filer

Kommentar

Varsågoda, trodde nog att fler skulle gilla den men då den görs av en liten tillverkare som inte har möjlighet att lansera i de stora butikerna (det svaret fick jag iaf på min fråga) så kändes det kul att tipsa om den, för jag hade letat länge på nätet innan jag hittade den så spar det lite tid för andra ;-)

Klart att är man kompis med symaskinen så fixar men det säkert själv men när det gäller såna så har jag tummen mitt i handen, senaste försöket slutade med blodvite och ett besök på akuten så jag aktar mig för såna maskiner och då är 400 kr skäligt för att slippa en upprepning ;-)

Kommentar

Ursprungligen postat av Bosse L Visa inlägg
              Varsågoda, trodde nog att fler skulle gilla den men då den görs av en liten tillverkare som inte har möjlighet att lansera i de stora butikerna (det svaret fick jag iaf på min fråga) så kändes det kul att tipsa om den, för jag hade letat länge på nätet innan jag hittade den så spar det lite tid för andra ;-)

Klart att är man kompis med symaskinen så fixar men det säkert själv men när det gäller såna så har jag tummen mitt i handen, senaste försöket slutade med blodvite och ett besök på akuten så jag aktar mig för såna maskiner och då är 400 kr skäligt för att slippa en upprepning ;-)
              Ge inte upp.
              Lärde mej att sy på gamledar.
              Har bara sytt på klubbmaskinen 4 år och har aldrig sytt före det.
              Med lite träning är det inte så svårt. Sytt "vinterkapell" av ett gamalt segel till motorbåten och diverse små grejor till segelbåtarna bla. sjökortsfodral, soltält, mm.
              Bifogade filer

Kommentar

Säkert bra hemslöjd för händiga båtgubbar, alltså de flesta.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Remfrågan fick mig att inventera kameraförrådet. På en Canon EOS sitter en mycket bred, cirka 5 cm, vilket eliminerar behovet av dyna, rem som också år ganska lång. Med den över valfri axel hänger kameran om styrbord eller babord någon decimeter högre än på reklambilden, men kan ju också hänga midskepps söder om nollspantet med remmen om nacken.
                  Vill jag använda displayen, som ju är vanligt sätt på digitalkameror, är det bara att lyfta kameran till detta läge. Inget micklande med karbinhakar behövs, det är bara att trä remmen över huvudet om jag vill ha kameran på längre distans.
                  Vill man bära kameran lägre kan en kortare kamerarem på enklaste sätt kopplas ihop med den långa remmen.
                  Kostnad i mitt fall inte ett öre.
                  Jag kanske inte har förstått problemet. Som trupputbildaren sa till beväringarna: - Ni tycker det här är enkelt, men vänta tills jag har förklarat!
                  Vad var alltså frågan?

Kommentar

Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
                    Remfrågan fick mig att inventera kameraförrådet. På en Canon EOS sitter en mycket bred, cirka 5 cm, vilket eliminerar behovet av dyna, rem som också år ganska lång. Med den över valfri axel hänger kameran om styrbord eller babord någon decimeter högre än på reklambilden, men kan ju också hänga midskepps söder om nollspantet med remmen om nacken.
                    Vill jag använda displayen, som ju är vanligt sätt på digitalkameror, är det bara att lyfta kameran till detta läge. Inget micklande med karbinhakar behövs, det är bara att trä remmen över huvudet om jag vill ha kameran på längre distans.
                    Vill man bära kameran lägre kan en kortare kamerarem på enklaste sätt kopplas ihop med den långa remmen.
                    Kostnad i mitt fall inte ett öre.
                    Jag kanske inte har förstått problemet. Som trupputbildaren sa till beväringarna: - Ni tycker det här är enkelt, men vänta tills jag har förklarat!
                    Vad var alltså frågan?
                    Hehe nja Du har nog missat hela poängen med detta för den rem Du beskriver är den vanliga originalrememn som följer med och den funkar som Du beskriver, men den har några nackdelar vid användandet.
                    Den må vara bred men den är inte bekväm och det som saknas är just en vadderad bit som ligger mot axeln/nacken och lindrar trycket, det är samma fel på alla org remmar oavsett märke.

Den är gjord att bära kameran diagonalt eller runt nacken ja, men den glider inte med när Du lyfter kameran för att fota och har Du en Canon EOS systemare så använder Du hopperligen sökaren istället för skärmen då det är mycket effektivare. Men husrsom så stramar remmen när Du lyfter kameran, men med den rem jag nämner så glider överlöparen på bärremmen tackvare karbinhakens fäste medans bärremmen alltid sitter på samma ställe, så detta är ett helt annat sätt att bära och använda kameran.

För att prata vapenspråk så är det skillnaden mellan vanlig axelrem och de specialremmar som finns för flyktskytte främst vid smygjakt, benämningen är samma men användningsområdet helt olika!!

Men är Du nöjd med org remmen som Canon levererat (majoriteten av kameraägare är inte det enligt vad jag märkt) så fortsätt som Du börjat, men vill Du göra tillvaron bekvämare och flexiblare så skaffa en ergonomisk rem.

Det i särklass sämsta och mest ohälsosamma sättet att bära kameran i en org rem är runt nacken så kameran hänger i maghöjd och dels är ivägen för allt = kamerna slår i massa saker som den inte mår bra av, dels får Du en onyttig belastning på nacken som kommer att ge Dig ont och en sk "gamnacke" när Du knallat runt i några timmar, syns på alla med såna remmar om man bara tittar.

Men var och en blir salig på sin tro, ville bara tipsa om en sak som kan underlätta tillvaron för alla som bär kamera.

Kommentar

Tack för din förklaring, nu fattar jag idén bättre.
                      Min standardkamera är en digital kompakt med bra zoom som normalt används med stirrande på skärmen, Canon EOS kom in i bilden bara som slaktoffer för att släppa till en något längre och bredare rem, och hämtades ur den samling på omkring 130 apparater som jag köpt på mig billigt sedan det digitala slog igenom.
                      Jag ägnar mig en del åt text och bild, ibland och tidvis i dagspress. Det normala läget för kameran är liggande i bilsätet och ute på uppdraget buren i handen tillsammans med A5-blocket. Normalt brukar jag inte ha den hängande på mig, det är kanske därför jag fattar lite dåligt.
                      I de flesta fall borde EOS-remmen räcka, men skulle jag önska ett lägre hölster, ny vapenassociation, kunde jag tänka mig den långa remmen som ändlös slinga och vid behov med ett enkelt handgrepp (lägga runt och trä igenom) koppla den kortare kameraremmen på den.
                      Eftersom det blir korta stunder av bärande skulle jag nog slippa gamnacken, men du har en poäng när det gäller risken att kameran slår i något. Denna risk borde dock finnas även med "din" slinga.

Kommentar

Jag tillhör dem som fotar mycket, foto är en av mina stora hobbys, och jag använder inte någon Canon utan en helt annan systemkamera. Jag använder så gott som alltid sökaren, utom i undantagsfall vid tillexempel mörkerfotografering och kanske vid någon mackrobild då kameran har svårt att ställa in skärpan med autofokusen. Med sökaren får man helt klart bäst översikt över vad man fotograferar, den hjälper även till så man håller kameran stadigare än om man använder displayen. Dagens orginalremmar är alldeles utomordentligt bra, de ger både ett bekvämt stöd vid fotograferingen i dåliga ljusförhållanden. Går utmärkt att bära kameran i både över axeln och i handen och så vidare, när jag inte använder kameran har jag den nedstoppad i sin väska för att ge den det skydd mot stötar och liknande som den behöver. Den fotoväska som jag använder har ett inbyggt regnskydd som man med lätthet tar fram och drar över hela väskan vid behov. Jag skulle inte lägga 400:- och uppåt på en kamerarem, utan använda dem till något viktigare som tillexempel objektiv eller annan utrustning som behövs för att få bra bilder.
                        Men tycker man att det är värt de pengarna så ok, gå gärna och köp en liknande kamerasling.
                        Last edited by Håkan.B; 2014-01-07, 03:37.

Kommentar

Att man får stadigare grepp om kameran när man använder sökaren är helt klart, men alla kameror har ju inte sökare.
                          När man tittar på alla amatörer som står med kameran i ett vinglande enhandsgrepp och trycker av med samma hand förstår man att alla inte inser vikten av stadga i kamerahanteringen.

Kommentar

Visst är stadgan viktig, håller med dig helt och hållet.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                            ANNONS

Working...
                            X