ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Gissa platsen

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
    Jo, nog menade jag L 32, i bästa tradition för en sjöduglig och vacker båt.
    Intressanta ledtrådar, för övrigt.
    Fast dom leder dig tydligen inte rätt.

Träffade på Elisabeth Solaas första gången i Torekov när hon hade tappat rodret på sin nyinköpta storfidra. Närhon fick se min havsfidra ville hon byta - det var egentligen en sån hon var ute efter. När jag några år senare kom in i hennes hemmahamn, hann jag inte lägg till förrän hon stod på kajen. Hon hade känt igen havsfidran på långt håll.

Click image for larger version

Name:	aSCAN0181.jpg
Views:	1
Size:	73,2 KB
ID:	257561

Blev hembjuden och hjälpte henne ta ner ett träd. Det stod ett träd på grangårdens mark som skuggade hennes uteplats. Hon hade talat med den "badgästen" som ägde gården, men han hade bara varit arg och sur och avvisande. Hon hade då försökt att ta ner trädet i smyg. Det fastnade naturligtvis i ett annat träd och stog i 45 graders lutning. väl synligt från grannens infartsväg. Precis när jag fått ner trädet kom grannen och körde förbi.

Elisabeth Solaas blev tilldelat priset ”Årets Havfrue” 2002 av det- Kongelig Norsk Båtforbund. Nu är det kanske en dålig ledtråd, men man kan faktiskt få fram platsens namn genom ihärdigt googlande.

Fast Väjern är en enklre ledtråd ^_^

Kommentar

Vilken kul tråd! Riktigt spännande att få gissa :)
      Last edited by gillarbatar; 2012-12-04, 13:54.

Kommentar

Jag har inte försökt än.
        Ajaj, medhjälp till avverkning på annans mark, låter allvarligt.
        Last edited by expskipper; 2012-11-26, 17:03.

Kommentar

Eftersom Världens ände (en av dem) tydligen ligger på Tjömö, lär det vara där.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
            Eftersom Världens ände (en av dem) tydligen ligger på Tjömö, lär det vara där.
            Visst är det Tjöme. Tur du tog det för jag har bara en bild kvar.

Name:	SCAN0179a.jpg
Size:	46,5 KB
ID:	257562

Det är besvärligt med krångliga grannar. Han hade ju hur många trän som helst. Hade nån av mina grannar kommit och frågat om de kunde få kapa ner ett träd som tog all sol på deras enda uteplats, så hade jag gått och kapat ner det direkt. Har man tusentals träd så spelar inte nån enstaka halvgrovt lövträd nån större roll. Men grannen var väl besvärlig och jag tror inte damen i fråga var så enkel att ha att göra med heller. Dom hade säkert en konflikt redan innan. Men ett träd som är kapat i roten och hänger på sniskan i ett annat träd är inte att leka med heller.

Jag har inget dåligt samvete för att jag tog ner trädet - en seglade jag snabbt vidare västerut.

Kommentar

Skönt att lyckas någon gång.
              Roligt också att få se begreppet hundvakten illustrerat.

Om två besvärliga konfronteras blir det förstås lätt konflikt och växtlighet är nog inget ovanligt ämne.

Själv fick jag en gång ovett av en granne för att jag satte upp ett staket, på egen mark och öppna landsbygden med inget annat än åker runt omkring.

Kommentar

Har du inget klurigt att komma med?

När jag seglade från Tjöme och västerut träffade jag efter en stund på denna båt.

Name:	aSCAN0182.jpg
Size:	59,0 KB
ID:	257580

Kommentar

För mig liknar det Colin Archerlinjer, kanske gammal sjöräddare.

Ska inventera bildförrådet och försöka hitta något användbart.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

var är detta?

Name:	IR_2011-06-03-20-54-35.JPG
Size:	80,5 KB
ID:	257581

Kommentar

• en bild till från samma ställe, man kan säga att det är lungt och ..........på en ö

Name:	IR_2011-06-03-18-42-50.JPG
Size:	95,7 KB
ID:	257582

Kommentar

• Namnet på platsen för detta kummel inkluderar Click image for larger version

Name:	Kummel.jpg
Size:	89,3 KB
ID:	257583en smakgivare från växtriket.

Kommentar

• Ursprungligen postat av datmbn Visa inlägg
                          en bild till från samma ställe, man kan säga att det är lungt och ..........på en ö
                          [ATTACH=CONFIG]14678[/ATTACH]
                          Grannbåten tillhör Gunnars Seglarskola Ljunkile och jag misstänker att ön är Oxholmen

Kommentar

• Nej du får gå något längre söder ut och ledtråden är fortfarande "idag är det lungt och .........." stället ligger på en stor ÖÖÖÖ

Name:	IR_2011-06-03-19-20-05.JPG
ID:	257592

Kommentar

• Lugnt är detsamma som stilla, kan det vara Stillingsön på den stora ön Orust?

Kommentar

• Ja vist är det Stillingsön

Name:	IR_2011-06-03-19-19-17.JPG
ID:	257593

Det är ofta väldigt trevligt att välja vägen innanför Tjörn och Orust eller varför inte Stigfjorden
                                Man kommer bort från allfartsvägen (E6)
                                Om det är mycket vind och stor sjöhävning får man också en mycket bekvämare färd

Jag behöver nog lite mer ledtråd för att gissa på din bild expskipper. Men det verkar ju vara lite längre in i skärgården.

mvh Mats

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                                ANNONS

Working...
                                X