ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Balans upphängd stol

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Balans upphängd stol

Pga att jag ska bli pappa snart så funderar jag på att göra en stol/säng till ett 6-8månader barn. Så sängen är uppsänd i ruffen. Så om jag monterar en typ av Köl i botten så borde det väl alltid vara någerlunda rak under gång va? och om jag spänner fast sängen i maststöttan och i trappan ner till ruffen?

Idér är välkomman

Gratulerar!

Jag förstår inte riktigt kombinationen stol/säng, det kanske du kan förklara närmare. Nån "köl" behövs inte, om upphängningen sitter högre än barnet, dvs barnet utgör "kölen" (tänk dig att sängen exempelvis är en djup låda, och upphängningen är fäst i lådans överkanter, då får den ju en låg tyngdpunkt när barnet ligger däri, och risken är minimal att den tippar).

En variant kan ju vara att använda sig av ligginsatsen till barnvagnen, och helt enkelt ordna nån slags upphängning av den, så behöver du inte göra själva sängen, den har ni redan.

Själv har jag aldrig funderat över en sån här lösning, våra barn har oftast kunnat sova rätt bra på durken i ruffen (mindre båt) och i förpiken (större båt numera). Viktigaste är ju att de inte ska kunna rulla iväg och ner för nån hög kant. Jag tror nog gungandet/vaggandet i vågorna funkar lika bra oavsett om man är upphängd eller ligger mot nåt fast i båten.

Kommentar

Jag tror att en fast sovplats är att föredra framför en hängande. Känns som att en hängande koj borde gunga mer än båten.

/P

Kommentar

Ursprungligen postat av MagnifikMaxi Visa inlägg
        Gratulerar!

Jag förstår inte riktigt kombinationen stol/säng, det kanske du kan förklara närmare. Nån "köl" behövs inte, om upphängningen sitter högre än barnet, dvs barnet utgör "kölen" (tänk dig att sängen exempelvis är en djup låda, och upphängningen är fäst i lådans överkanter, då får den ju en låg tyngdpunkt när barnet ligger däri, och risken är minimal att den tippar).

En variant kan ju vara att använda sig av ligginsatsen till barnvagnen, och helt enkelt ordna nån slags upphängning av den, så behöver du inte göra själva sängen, den har ni redan.

Själv har jag aldrig funderat över en sån här lösning, våra barn har oftast kunnat sova rätt bra på durken i ruffen (mindre båt) och i förpiken (större båt numera). Viktigaste är ju att de inte ska kunna rulla iväg och ner för nån hög kant. Jag tror nog gungandet/vaggandet i vågorna funkar lika bra oavsett om man är upphängd eller ligger mot nåt fast i båten.
        Min tanke var typ en säng som man skulle ha uppe, men som ni andra skriver så kanske det funkar att har den lille i förpiken eller i soffan om jag sätter upp ett skydd så den lille inte trillar om det skulle kränga för mkt...

En annan fråga jag har medans jag är på gång är hur länge eller hur gammal bör ett barn vara innan man kan ta med det på längre färder så som 4 veckor mm ??

Kommentar

• ANNONS ANNONS

För sovstunder föreslår jag slingerskott/skydd a la detta:

Ett enkelt tyg som sätts upp vid behov. Förvaras annars under dynan. När barnet är litet skulle jag komplettera med en barnvagnsinsats för bättre stagda så barnet ligger bättre still.
          Ett alternativ är såklart att hänga upp barnvagnsinsatsen för att få 'kardanupphängning'. Men det kanske kan bli slängigt i vågor?

Min dotter sover bra i förpiken också men det tycker jag är lite för långt fram i båten för att kunna ha bra koll. När hon är vaken har jag använt bärstol som jag surrat i nedgången med framgång. Hon har full koll på vad som händer och siter bekvämt och säkert. Kan slumra också utan probs.
          Se exempel på stol:

Bärstol är f.ö. helt oumbärlig ombord de två första åren. Olika vagnar är helt enkelt inte skapta för naturhamnar...

Kommentar

Ursprungligen postat av Stangen Visa inlägg
            För sovstunder föreslår jag slingerskott/skydd a la detta:

Ett enkelt tyg som sätts upp vid behov. Förvaras annars under dynan. När barnet är litet skulle jag komplettera med en barnvagnsinsats för bättre stagda så barnet ligger bättre still.
            Ett alternativ är såklart att hänga upp barnvagnsinsatsen för att få 'kardanupphängning'. Men det kanske kan bli slängigt i vågor?

Min dotter sover bra i förpiken också men det tycker jag är lite för långt fram i båten för att kunna ha bra koll. När hon är vaken har jag använt bärstol som jag surrat i nedgången med framgång. Hon har full koll på vad som händer och siter bekvämt och säkert. Kan slumra också utan probs.
            Se exempel på stol:

Bärstol är f.ö. helt oumbärlig ombord de två första åren. Olika vagnar är helt enkelt inte skapta för naturhamnar...

Tackar, det där med barnvagnsinstatsen verkade bra, men hur gör du fast den då?
            Bärstol har jag redan räknat in. Toppen lösning men hur gör du fast den så att den sitter stadigt under gång? Hade tankar på NOA´s lösning med barn stol

Kommentar

Ursprungligen postat av ibenny Visa inlägg
              En annan fråga jag har medans jag är på gång är hur länge eller hur gammal bör ett barn vara innan man kan ta med det på längre färder så som 4 veckor mm ??
              Det är så olika på olika barn, men här är några erfarenheter.

När barnet är tillräckligt litet så bryr det sig nog inte så mycket om situationen, dvs det kan gå väldigt bra, dock blir besättningen begränsad eftersom ena föräldern behöver hålla ständig uppsikt eller t o m bära lillen. Vår äldsta pojke brydde sig inte alls om att vi var på båten hans första sommar, vid 6 månaders ålder. Framemot hösten när han började kunna stå när han höll i sig så kunde jag i alla fall få några foton där han såg rätt nöjd ut ombord...

Året efter, vid 1,5 år, så var han betydligt mer intresserad - tyvärr låg båten på land den sommaren, men det var i alla fall kul för honom att vara ombord och greja på land... (fast en tur i roddbåt gillade han)

Förra sommaren, när lillgrabben var 3 månader, så var det ganska mycket samma som första sommaren med storgrabben. Lillgrabben brydde sig inte. Nu i somras var det dock värre. Vi hade köpt större båt, men han var då cirka året gammal i början på sommaren - och är mycket rörligare än storebror. Han vill röra sig väldigt mycket, och är (på land) väldigt stadig. Så när vi föräldrar inte vill att han ska klättra runt på däck, eller stå högst upp i rufftrappan, så blir han förbannad. Riktigt... Och så sammanföll sommaren med att han plötsligt blev otroligt mammig (efter ett halvår med hemmapappa...) Så vid varje tilläggning med båten, när frugan stod på fördäck, så hade vi en vansinnig ettåring nere i ruffen. Inte kul. Jag ser fram emot nästa sommar, är ganska säker på att det kommer gå mycket bättre då, när han är 2. Redan nu i slutet på sommaren började han uppskatta seglandet mer, när han upptäckte att han kunde titta på andra båtar som åker förbi.

Hörde på avvägar om ett par som utan problem gav sig ut i 2 veckor med sitt 2 veckor gamla barn, i samma typ av båt som vi hade förut (Magnifik Midget).

Det går säkert inte att generalisera helt, men mina slutsatser är att det går säkert bra med långsegling om barnet är litet, innan det så att säga både har en stark vilja, och fysisk förmåga att göra nåt åt det (nånstans upp till 10 månader kanske). Sen blir det problem ett tag, när de vill så mycket, börjar kunna göra en del, men inte alls förstår sambanden på båten (att det inte är bra att ramla, oavsett om det är ner i ruffen eller ner i vattnet). Sen nånstans vid 1,5 år och äldre, då börjar de kunna uppskatta det. De kan då hitta saker att uppskatta trots att man ändå begränsar deras rörlighet.

Sen är det ju en annan fråga hur man gör dessa 4 veckor. Tips är: korta seglingssträckor per dag, mycket alternativa aktiviteter i land, och fint väder...;) (det senare för att den stackars familjefadern inte ska få sammanbrott för att alla barnmatsburkar innehållande orange tomatsås måste ätas nere i ruffen pga regn :mad:)

Ett annat tips när det gäller stol, som jag inte själv prövat men hört andra göra, är att ta en cykelstol för barn och göra fast i pushpit. Då kan barnet se vad som händer och vara med, och ändå sitta stadigt.

Kommentar

Tackar, det där med barnvagnsinstatsen verkade bra, men hur gör du fast den då?
                Jag skulle pröva med tamp i tex ett grabbräcke i taket. Finns inte det kan man ju dra i en genomgående bult (eller sätta in grabbräcke, det behövs kanske ändå).
                Som alternativ kan du alltid ställa insatsen på kojen (som du satt slingerskydd på) och palla upp den med en dyna. Fungerar säkert bra på lite längre ben. Ni kan ju prova innan du tar fram borrmaskinen.
                Iofs båtar seglar bäst med liten lutning - om du ställer insatsen på kojen direkt har du ytterligare ett argument för att segla plant ^_^.

Bärstol har jag redan räknat in. Toppen lösning men hur gör du fast den så att den sitter stadigt under gång? Hade tankar på NOA´s lösning med barn stol
                På min båt kan den stå i nedgångsluckan surrad i handtag/fåstpunkter bredvid nedgången. Mha lite knopande kunde jag ställa stolen lite på kant så dottern satt upprät på kryss. I ärlighetens namn ville hon inte sitta still så särskilt länge under segling. Men helt kalas vid tilläggning och losskastning. Inte alltid poppis att vara fastspänd, men det finns kex... :)

Innan jag testade bärstolen hade jag långt gångna planer på att använda modellen cykelstol. Men att ha cykelstol på pushpit lockar inte. Därbak är barnet utsatt för sol, vindar, stänk från vatten och regn. Jag planerade istället för stol under sprayhodd i skydd vänt akterut - så vi får ögonkontakt. Tänkte mig då en variant med cykelstolen fastsatt på undre hälften av en nedgångslucka. I negångsluckan skulle det vara en sorts 'hackbräda' för att kunna vinkla stolen när båten lutade. Men mitt i det jobbet kom jag som sagt på idén om bärstolen...

Jag tror du kommer ha ytterst små problem det första året. Små barn har små behov (mat, blöjbyte och sova).
                Last edited by Stangen; 2008-10-29, 16:38.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X