Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

GeHå/POD-värmare eller Glembring/Refleks m värmespiral köpes

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• GeHå/POD-värmare eller Glembring/Refleks m värmespiral köpes

Om någon har en GeHå/POD fotogendriven värmare för vattenburet värmesystem liggande är jag intresserad av att köpa den. Alternativt en Glembring/Refleks av minsta modell med värmespiral.

Jag vill givetvis inte lägga mig i andras bedömningar men nog är Refleks/Glembring det bättre valet, både av funktionsskäl och för att fotogen väl lär bli allt dyrare och mer svåröverkomlig.

Kommentar

Jag inbillar mig att en GeHå/POD är väldigt funktionssäker, det är ju i princip en stor fotogenlampa som lär fungera även om det kränger. Fördelen med Glembring/Refleks är onekligen att de fortfarande tillverkas och att diesel är billigare och lättare att komma åt än fotogen, nackdelen att bara en del av värmen går ut i centralvärmesystemet och att de ska tändas med T-röd och kanske slocknar om det kränger. Min "nya" båt har gasolpanna, och jag vill inte ha gasol i båten (inget att diskutera!). GeHå/POD sitter väl i massor av båtar, någon borde väl ha en att sälja? Annars blir det en Glembring.

Kommentar

Du har säkert rätt om funktionssäkerheten för förstavalet, men frågan är om Refleks/Glembring är så mycket sämre. Beträffande tändningen finns alternativ till T-röd i form av tändpapper, block och annat.
        När det gäller gasol vore det mig fjärran att diskutera med en principfast man, men jag må kanske tillåtas påpekandet att säkerheten enligt min mening mest är en fråga om handhavande.
        Sedan finns det förstås nivåer i avgrunden, den Primuspanna som sitter/satt i många husvagnar är nog en obehaglig bekantskap med sin benägenhet att puffa och smälla.
        Lycka till med sökandet!

Kommentar

Hej, jag har en komplett oanvänd POD 8 med 4 radiatorer.
          Se länken på Blocket: https://www.facebook.com/groups/2627...76917986598024
          Kontakta mig gärna.

Kommentar

Hej JaSk30, såg ditt nästantvå år gamla inlägg först nu.Har fortfarande ingen värme i båten. Har du möjligen POD:en kvar? Är bara intresserad av själva kaminen. Radiatorer finns redan i båten. Facebookgruppen du länkade till verkar vara sluten.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
            X