ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Tips önskas om St Anna mm

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Tips önskas om St Anna mm

Hej!
    Nu är det nära, åker ut på 7-10 dagars båttur på tisdag (om vädret är ok), planerna är att åka söder om Stockholms skärgård, dvs söder om Nynäshamn. St Anna är ett begrepp och ska vara fint, men jag hittar inte det utskrivet i sjökortet. :huh:

Önskar tips på naturhamnar, gästhamnar och andra trevliga ställen i detta område (söder om Nynäshamn). Planen är att åka ut genom Södertälje kanal på nervägen och sedan spendera ca 5-7 dagar i området, och ta "yttervägen" upp när vi går mot Vaxholm/hemmahamnen.

Alla tips o förslag mottages tacksamt! Även de "vanliga" ställena i detta område är totalt okända för mig ?:?

S:t Anna står inte utmärkt i kortet för det är väl bara skärgården där som kallas så. Här kan du läsa lite om S:t Anna skärgård

Kommentar

Originally posted by Jakob Magnusson@Jul 6 2006, 19:51
      Hej!
      Nu är det nära, åker ut på 7-10 dagars båttur  på tisdag (om vädret är ok), planerna är att åka söder om Stockholms skärgård, dvs söder om Nynäshamn. St Anna är ett begrepp och ska vara fint, men jag hittar inte det utskrivet i sjökortet. :huh:

Önskar tips på naturhamnar, gästhamnar och andra trevliga ställen i detta område (söder om Nynäshamn). Planen är att åka ut genom Södertälje kanal på nervägen och sedan spendera ca 5-7 dagar i området, och ta "yttervägen" upp när vi går mot Vaxholm/hemmahamnen.

Alla tips o förslag mottages tacksamt! Även de "vanliga"  ställena i detta område är totalt okända för mig ?:?
      Om jag kommer ihåg rätt så måste du ner söder om Arkösund, d.v.s ett antal distans söder om Nynäs/Trosa & över Bråviken för att vara i norra kanten av St Annas skärgård.

Tyvärr inga tips

/Kaj

Kommentar

Missjö arkipelagen får inte missas, där finns många fina naturhamnar. bla sundet mellan Långa Missjö och Öhrholmarna. Du angör direkt från farleden in mot Öhrholmarna (se upp för grynnan som ligger till vänster, där går många ovana på).
        Du har även sundet på södra änden av Missjö som bjuder på bra hamnar.
        Mansö, Svensö, Kupa klint ligger direkt öster om ovanstående, bjuder också på bra hamnar

Sedan har du naturligtvis Harstena i södra änden av StAnna Där finns också Gubbökupa (bra utsikt) Fångö etc etc

Mon på Norra finnö är en gästhamn där det finns returang och lite annat.
        Tyrislöt en annan .

Lite bilder från Långa Missjö

Bild från Nordsidan av Öhrholmen

Bild från Missjö sundet

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej!
          Tack för tips. Sven-Åke, jag antar att alla dina tips är i St Anna (=kort 621 eller till och med 622?), dvs söder om Arkösund (jag hittar inte mina detaljerade sjökort över den delen just nu, bara en översikt...)? Om vi kommer så långt ner är det skönt att ha en lista att utgå ifrån.

Dock känns som att det kan bli lite för långt för en veckas tur med utgångspunkt i Vaxholm...

Om vi istället siktar in oss på sträckan Nynäshamn - Trosa - Nyköping - Oxelösund - Arkösund, vad kan den bjuda på? Vilka är "standardställena"? Har ovan nämnda städer trevliga gästhamnar och är värda ett besök??

Mycket tacksam för alla tips och erfarenheter!

Kommentar

Är inte så hemma på Oxelesund och uppåt.

Arkösund är en liten trevlig stad.

Är faktiskt inte så långt därifrån till Missjö arkipelagen ca 8 distans.

Har markerat ut lite bra ställen att ankra på

Bifogade filer

Kommentar

Originally posted by Jakob Magnusson@Jul 7 2006, 08:57
              Om vi istället siktar in oss på sträckan Nynäshamn - Trosa - Nyköping - Oxelösund - Arkösund, vad kan den bjuda på? Vilka är "standardställena"? Har ovan nämnda städer trevliga gästhamnar och är värda ett besök??

Mycket tacksam för alla tips och erfarenheter!
              Trosa är helt OK, arkösund fint men litet, Nyköping en ganska lång gångsträcka in till stan (lång och lång, inte likalångt som in till Norrköping, men det tar kanske 1 timme från farleden att ta sig in till Nyköping om man följer gällande hastigheter) - gästhamnen bra dock.

Finns en hel del fina ställen strax innan nyköping, d.v.s mellan trosa och nyköping som mycket folk brukar stanna på när man bränner förbi i farleden .... Du får säkert tips snart om mer exakt.

Dragets kanal får man ju inte missa om man har en båt som är mindre bred ä 4.5 meter!

Nynäs gästhamn tyckte jag förra året var en av de bättre som jag har varit på.

/Kaj

Kommentar

Hej igen!
                Har nu lagt ut en rutt Vaxholm Missjöarkepelagen, 107 M blir det ....

Kan man ta 50-70 distans första dagen, dvs komma till Utö, Nåttarö, Landsort, Nyköping nånstans så kan man ju ta det lugnare senare. Fick tips av en granne om en klubbholme/gästhamn som heter Broken, mellan Trosa och Nyköping ungefär, ska vara välskött och trevligt.

Vi sticker iväg på tisdag, det gäller att passa på medans vädret är ok och algblomningen inte har kommit till StAnna.

Om ni har fler tips är ni välkomna att skriva in, jag försöker åtminstone läsa lite fendern via GPRS var dag...

Ha de!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Broken är fint ställe, strax innan Örsbaken inre "riktiga" farleden. Mer ställen och bra natthamnar, börjar från Yttre Hållsfjärden: Lacka, Idö sund med tillhörande krog, Ringsö, Stendörren, arkipelagen utanför Stendörren (Örnklubbarna m.fl) Sackholmen, Paradisholmen, Broken.
                  Över Örsbaken i Oxelösunds skärgård, Mellskären, Lilla och Stora Trässö, "Bananholmen" mellan öarna, Fågelskär och ön söder, Högsten, Hamnskär, Ytterskär.
                  Över Bråviken finns ett antal fina ställen innan Arkösund, minns inte namnen nu. Efter Arkö, Risö vik, Kupa klint, Svensö etc som redan nämnt, Väggö.

Det är dessa jag minns i nu, har inte sjökort hemma. Oxelösund norrut är mina hemmavatten. :)

Kommentar

Gästhamnar kan jag ta också i mitt tycke.
                    Oxelösund- Färjeläget ganska störande ljud från stora fartygshamnen och relativt oskyddat vid SO, men bra krog och nära till staden vid bunkring med "Tufftuff-tåget" som går i trafik. Fiskehamnen fint och bra sjökrog, men inte ett dugg att göra förutom krogen. Långt till staden.

Nyköping- Fin och bra hamn, superläge om man vill festa runt men restauranger väldigt nära, ett jäkla drag på sommaren. Allt festligt är samlat kring hamnen. Väldigt långt att gå till stan, men en promenad åpromenaden skitfint.

Trosa- Samma som Nyköping, allt samlat kring hamnen. Kanon att ligga inne i kanalen, bra ankarfäste och nära till allt. Skitfin stad.

Öja, Skravleviken- Fint att se Öja/ Landsort, dock dyrt imho för att "bara" ligga där. Det finns hamnkontor med dusch/wc och mindre utbud basvaror, det var allt. Extremt gungig hamn, lotsbåten går precis utanför, jag höll på att snurra runt i båten och två andra kom i otakt och slog i spridarna. Men ön är fin.

Nynäshamn- En av de bästa hamnar jag legat i, kom hem idag därifrån. Mycket välordnat och fint, rekommenderas.

Söderut har jag bara legat i Västervik förutom Öland, också ett kanonställe men från Notholmen långt att gå för bunkring.

Det var väl allt. :)

Kommentar

Oj, vilken lång lista! Sak printa ut och ha med mig imorrn när vi åker iväg. Tack August och övriga, jag ska försöka återkomma med hur det blev.

Kommentar

Varför missade jag att titta in den här tråden för? Får spara alla dessa ställen till nästa säsong. Väggö låter riktigt nice, men missa inte Fångö, med gruva och allt. Ta den östra lilla (eller stora om man inte sticker så mycket) och besök Fångö gruva...
                        Bifogade filer

Kommentar

sent läst

Var ju i st anna hela sommaren med min nya(beg) båt. Måste komma ihåg till nästa sommar

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
                          ANNONS

Working...
                          X