ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Grund kanal söder om Utö

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Grund kanal söder om Utö

hej.
    När jag var yngre o åkte båt med mina föreldrar, så vet jag att vi åkt i en troligen upp muddrad kanal i det stora grunda området söder om Utö, som en liten genväg för att ta sig till nåttarö, i lite mer skyddat vatten.
    jag har kollat mina sjökort & på dessa finns ingen led där.
    Ni som färdas i desa vatten, vet ni om leden finns där eller är den bort tagen?
    Ni som inte förstår vad jag pratar om kan gå in på google earth & leta upp 58. 56´18.45"N 18. 12`59.86"E
    Där syns tydligt att det fins en kanal, som troligen är konstgjord (nu är ju många bilder från detta program väldigt gammla, så jag vet inte om det är så tydlig räna i dag)
    om man slutar att muddra så lär den väll försvinna ganska snabbt.
    Som jag mins det så var det jäte grunt, förutom just i rännan & det var en smal ränna man nästan inte kundemötas i.

Åkte där senast för tre år sen och då var den markerad och det var en Cool upplevelse och se dom badande 10m från båten och gick med vatten till knäna.
    Så vit jag vet är den öppen fortfarande, kommer inte ihåg djupet men enligt ett sjö kort jag har ska det vara 1,1 m

Kommentar

1,1 låter som en bekant siffra. undrar om det är det som står på mitt sjökort idag. (min båt sticker 85-90) så det får inte var under medelvatten & inte heller vågor, om det nu är 1,1 idag.

har du pinnar utstakat på ditt sjökort? för det har inte jag på mitt o mitt är från 2006

Kommentar

Jag har fått reda på att det heter Ryssundet, o med den infon så har jag gogglat lite.

Hitta lite nyare uppgifter på http://www.skargarden.se/?arkiv (dock är jag inte prenumerant o kan inte läsa hela artickeln, nån annan som läst den o vet när mudringen ska ägarum, är den klar?
        så här står det i det jag kan läsa:
        Skärgårdsstiftelsen har fått tillstånd till att muddra i Ryssundet samt att dumpa muddermassorna i ett vattenområde i Mysingen. Arbetet görs för att öka tillgängligheten för båttrafik i sundet, något som i sin tur negativt kan påverka reproduktionen hos ett flertal fiskarter.
        Länk till hela artickenl:
        http://www.skargarden.se/?start&id=350

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Mer iformation kan man läsa på www.skargardstiftelsen.se sök på Rysssundet.

Gick där på 80-talet med ett djupgående på 1,6 m, för segelbåtar gällde det sedan att hålla koll på passagerna ned till Östmarsfladen, finns med i SXK farledsbok ( Å Amen´).
          Läste oxå i Båtliv om Ryssundet, tydligen är det nu klart med tillstånd att muddra.

I dag torde det vara möjligt vid medelvatten psassera med 60-70 cm djupgående.

Stort tack till Stiftelsen som jobbat på frågan.

Carman sen förstår jag inte frågan om motorbåt / misstag.

Kommentar

Det går fortfarande att åka där.
            Det är utmärkt med pinnar.

Kommentar

Ursprungligen postat av Flipper850 Visa inlägg
              Det går fortfarande att åka där.
              Det är utmärkt med pinnar.
              jag har från flera ställen fått bekräftat att det finns pinnar, men vilket djup är det?

Kommentar

Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg

Carman sen förstår jag inte frågan om motorbåt / misstag.
                det är ingen fråga. det är min signatur. (en liten protest till att forumet är delat. jag gillar nämligen både seglare & dom som åker motorbåtar.)

Kommentar

• ANNONS ANNONS

länken saknar ett S
                  ska vara
                  http://www.skargardsstiftelsen.se/

Kommentar

Här är en direkt länk: http://www.skargardsstiftelsen.se/?id=3561

Det som står är att man ska muddra en 10m bred ränna som ska hålla ett djup på 2,5 meter.

Kommentar

Tjena,

Åkte kanalen 2006 med min Flipper 620. Inga problem, det sitter pinnar! Jag smög försiktigt fram för att inte köra på grund, bakom mig kom Sjöräddningens betydligt större båt .........

Kommentar

Texten på Skärgårdsstiftelsens hemsida verkar lite inaktuell. Hur är det, har man muddrat på sista tiden? Vi gick igenom där senast 7 juli 2003 enligt loggboken och då gick det bra. Vår segelbåt sticker sådär 1,5 m semesterlastad. Vi ringde bagarn på Utö och frågade innan vi vågade oss på det. De sa då att det var muddrat och att flera segelbåtar tagit sig igenom. Vi kände inte av botten denna gång. Tidigare har vi gått där flera gånger, men med något mer grundgående segelbåtar. Har då känt av suget från dybottnen någon gång.
                        Last edited by mapem; 2008-08-21, 17:03.

Kommentar

Jag har pratat med folk som gått där i sommar. dom sa att det fans pinnar, men att det nog bara var 1m djupt, det var ialla fall inga 2,5m

Kommentar

Ohoj,
                            Gästhamnsarbetarn på Utö (..som f.ö. var sommarens snabbaste på att ta betalt.. :eek: ) sa att kanalen är god för 1,8m i år.
                            Vackert därnere - värt att testa. Det är ju mjuk botten att skrapa bort lite snäckor & långhalsar :cool:
                            Sail On !

Kommentar

Gick där i våras en massa gånger, hade 0,9m som grundast på ekolodet. Var dock 30-40cm lågvatten. Är ju sandbotten utan stenar, men fastnar man har man ju ingen möjlighet att vända med tanke på att bredden bara är max 4m. Isf får man hoppas på att man kan backa loss..

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X