ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Söder om Oxelösund

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Söder om Oxelösund

Hej, såg att det fanns endel tips i an annan tråd, me den hade lite fel rubrik & var gammal, så ni får gärna fylla på här också.

Jag tänkte gå söder om Oxelösund i år.
    Vad finns det för naturhamnar man bara inte får missa?

jag bunkrar käck ca en gång / vecka, så en o annan butik måste man ju också besöka.

jag kommer att ha med mig en 1 åring o en 4:a åring (samt frun förståss)
    så det uppskattas med badvänlig ställen för dessa.

Jag går gärna in o lägger mig på trånga o grunda ställen, då jag bara sticker 85 cm.

Hur långt söderut tänker du gå?
    sgs

Kommentar

Så långt har jag inte tänkt ännu, man jag vill ha ordentlig skärgård.
      jag rörmig oftast varje/varannan dag, beroende på väder & vad som finns att göra.
      jag åker ca 10knop & 1-3 timmar är en lagom resa.
      beroende på hur vi tänker lägga upp det hela så rördet sig om 2 till 4 vackor.
      hittar vi något som man bara måste se, så drar vi oss längre söder ut om det är där detta mål ligger...

Det är tidigt på året o semester är int planerad ännu, deta är en början till att planera. när/ om jag får många bra ställen att besöka så planerar jag efter detta.

men som svar på frågan så har jag inte tänkt att gå jätte långt, vi har inte tänkt att besöka Öland (man man kan ju alltid ändra sig)

Kommentar

Du kommer då säkert att nå Västervik och därmed passera Sant Annans skärgård som många anser vara en av de mest sevärda på hela ostkusten. Där finns hur många naturhamnar som helst. Från Västervik till Öland är det enligt min mening lite tristare.
        sgs

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jo jag vet atdet ska vara fint i sant annas skärgård. har du nått spesefikt tipps på en vik man bara inte får missa? (gärna lite snad stränder, till barnen, de behöver ju inte var så stora. Bara man kan doppa föterna utan att halka på stenar.

Kommentar

Som sagt, S:t Anna rockar fett! Har inte koll på sandtränderna, men en del tips kan jag ge,

Vi börjar från norr i Arkösund, missa inte Lundarna precis vid farleden.
            längre säderut har du fina vikar vid risö och ormöarna. Längre västerut kan man lägga till vid Marö Kupa. Missa inte Kejsarens prick,. Gå nära och kolla in! Nere i St anna kan man lägga till vid Missjöarkipelagen, liknar Möja skärgård.

Strand ja, åk in mot N finnö. På södra delen av ön finns ett ställe som heter Sanden. Just det; badstrand! Runt hörnet längre åt NV på N Finnö finns en campingplats med allt vad det innebär. Och en strand förstås.

Harstena får man inte missa, likaså Ämtö (med bastu) och Håskö, med bastu, badtunnor och en lokal fiskare som man kan köpa fisk av. Samt kossor. (dessa kan man nog inte köpa, men likväl titta på.)

Gryts varv (står hummelvik på sjökortet) är en fullservicemarina, med krog och hotell. möjlighet att tanka.

Och på Fyrudden, nere i Gryts skärgåd, (viktigt det där...) kan man handla och tanka (tror jag). Där ska det finnas en till campingplats med strand och grejor.

Längre söderut har vi Kupa klint, underbar utsikt! och på Fångö finns det en koppargruva, med får och kossor. Lägg dig i den lilla tarmen på NO sidan. (INTE den stora viken N på fångö (jutviken)

Har inte varit på s:t annakretsens hamn nere vid St Ålö, men jag har hört att det ska vara barnvänligt,
            SVENSKA KRYSSARKLUBBEN S:t Annakretsen

Oj då kunde visst lite stränder trots allt. Namnet föpliktar!

hade!

The eternal Beachboy (i feberdimmor, influensan är hård i år)
            Last edited by The Beachboy; 2009-02-04, 12:54.

Kommentar

Det var en kort och koncis beskrivning. Nu blev jag sugen på att segla söderut igen....

Kommentar

Jag ger mig efter Beachboys inlägg - det var uttömmande.
                sgs

Kommentar

• ANNONS ANNONS

toppen !!!
                  man vart ju inte mindre sugan på att få båten i sjön nu...
                  :o

Ska plocka fram sjökorten o kolla lite mer exakt, senare.

Kommentar

S:t Anna och Gryts skärgård är i mitt tycke fantastisk. Det finns hur många småöar och oaser som helst och man kan välja att ligga ensam eller i grupp. Förutom det som näms ovan kan jag tillägga att inne vid Södra Finnö genom Finntarmen är det väldigt fint. Grunt att ta sig genom men det går om man inte går djupare än ca en meter. Det är grundast på smalaste stället strax söder om bron. Sedan tycker jag att man ska passa på att besöka Häradsskärs fyr.

Kommentar

Kollar på Finntarmen på mitt sjökort. längst söderut är det märkt med 1m, lite längre norrut står det 1,5

Gäller att ha kol på vilket vatten stånd som råder... Låter inte som jag vågar gå där (är jag för feg?) Full lastad & fulltankad borde jag inte sticka djupare än 90.

Kommentar

Sitter din proppeler under båten så att det blir lägsta punkten?

Gick sträckan Arkösund - Västervik, genom skärgården, när jag transportseglade min båt från Stockholm till Kungshamn. Dessvärre hade jag inte tid att stanna någonstans, trots att jag visste att det var ett av våra finaste kustavsnitt

tommy

Kommentar

Tveksam säkerhet

Ursprungligen postat av CarMan Visa inlägg
                          Kollar på Finntarmen på mitt sjökort. längst söderut är det märkt med 1m, lite längre norrut står det 1,5

Gäller att ha kol på vilket vatten stånd som råder... Låter inte som jag vågar gå där (är jag för feg?) Full lastad & fulltankad borde jag inte sticka djupare än 90.
                          Att räkna med enstaka centimeter som säkerhetsmarginal låter som ett utmärkt sätt att gå på grund.

Kommentar

Ursprungligen postat av The Beachboy Visa inlägg
                            Strand ja, åk in mot N finnö. På södra delen av ön finns ett ställe som heter Sanden. Just det; badstrand! Runt hörnet längre åt NV på N Finnö finns en campingplats med allt vad det innebär. Och en strand förstås.
                            Bäst väg där är att åka via Lagnöströmmen där det även finns mack.
                            Sanden är samhället och stranden ligger vid Källbuktens camping .

Det finns även ett trvligt ställe på östra sidan av Norra Finnö/Lagnö som heter Mon. Lite bökigt in där men har denna Mons Skärgårdskrog

Det finns även en hamn och camping på öns södra del med skärgårdsmuseum vid Tyrislöt, Tyrislöt Gästhamn - Båtsidan

Ut från Tyrislöt ut mot Harstena så finns en fin naturhamn vid Gråskären. Där ser det inte ut att gå att komma in men funkar med rätt stora båtar om man går in från norr sedan kommer man in i en fin skyddad lagunliknande hamn här. Karta över Sverige - hitta.se

Kommentar

Ursprungligen postat av toaen Visa inlägg
                              Sitter din proppeler under båten så att det blir lägsta punkten?

Gick sträckan Arkösund - Västervik, genom skärgården, när jag transportseglade min båt från Stockholm till Kungshamn. Dessvärre hade jag inte tid att stanna någonstans, trots att jag visste att det var ett av våra finaste kustavsnitt

tommy

ja det är 2 raka axlar, så dom blir helt oskyddade. desutom är man väldigt bred i botten så att säga, så schansen att missa en sten är liten.

självklart åker jag inte in om det står 1m på sjökortet & jag sticker 85cm
                              men om vatten ståndet är + 30 & nån med kod känne dom vet att det även i normala fall går att pasera med en båt som sticker 1m så är det en annan sak.
                              Men då går man ju inte fort & har koll på ekolodet hela tiden, samt at man vill se botten, så man ser om en sten eller annat dycker upp, som snabbt kan ändra djupet.
                              får man tips om att det bara är en grund klack på ett ställe, o sen att det öpnar sig, så kan man ju vid bra väder ta det lugnt o kolla om man kmer för bi.

Men det är dumdristiskt att schansa, finns ju roligare sakar at göra på semestern är att ligga på ett varv...
                              Om man har en propeller o rak axel, så har man ju ofta lite mer skydd, o kan känna sig fram på ett annat sätt (tänker på farsans förra båt, där han hade max djup, nästan ända frami i fören, då kan man ju dutta fram o "sim fart" utan att nått tar skada)

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X