ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Faq.Wikin på hamnen.se

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Faq.Wikin på hamnen.se

Är inte det ett tips, att man kan gå in på wikin och kolla direkt om man undrar något?
    Till admin: Kanske en egen kategori så man hittar dit direkt. Eller en länk dit på första sidan ;)

Fyll gärna på med mer fakta så att den byggs upp, jag tycker idén var/är kanon och ser gärna att informationen ligger fast och kan ändras om det uppstår förändringar.
    http://wiki.hamnen.se/hem/index.php/Huvudsida

Wikin ?

Och vad är meningen med att gå in och radera det medlemmarna har lagt in?
    Vore kul att få veta anledningen också.
    /D-L

Kommentar

Vad har hänt med Wikin? varför är sidor raderade och låsta? och utan motivering allt som har varit i båtregistret är borta och går inte att ändra.

Känns riktigt surt att man har lagt ned tid för något som man sedan vet att det här kommer att tas bort och låsas.

Känns som att någon admin inte riktigt förstått tanken med en wiki, känns som att det inte är roligt nå mer att lägga upp information och data på wikin. Vad vill ni med wikin egentligen då man inte tillåts att lägga upp information?

Kommentar

Det kanske var något som var inlagt som hade med brott mot copyrigtlagen att göra, ingen aning. Men oavsett så tycker jag att man går ut med varför man raderar om man nu ska göra det. Inte minst för alla som arbetat med wikin.
        Så admin, varför kan ni inte tala om vad det beror på istället för att låta oss spekulera i tomma intet och kanske tappa lusten för allt. Det blir väl inte samma sak med hamnen eller fendern? Tänker närmast på alla länkarna som vi lagt in. ?
        /D-L

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Kliver av alla båtrelaterade saiter.

Nåja, intresset är kanske inte så stort där, precis som här. Ser ju själv att eller hur enormt svårt det är, att fånga intresserade till en ny sida. Även om den är i bästa välmening för att skapa en omsorg för människor som lever i ensamhet. Människor som aldrig får ett samtal eller aldrig ett besök. Jo det finns och det är många. Men vad gör det, det är ju deras eget problem? Undrar om alla tänker så, eller bara seglare/båtfolk! Eller är det avundsjukan tro, den kända svenska som ingen lider av. Eller ens känner till!
          Jisses, han ska inte kunna dra in en krona och jag ska inte vara medverkande till det.
          Nej det gäller inte alla här, det finns en fyra, fem st. som faktiskt har kollat in och reggat sig. Det har också varit andra som registrerat sig för att spilla galla över sidan och mina närstående. Jag kan bara beklaga detta fenomen, som kanske även det är typiskt svenskt idag.
          Vi har varit medlemmar här i åratal och visst det har varit dispyter ibland. Men detta hat, FY FAN.
          D-L som nu är färdig.

Kommentar

Ursprungligen postat av Donna-Lee Visa inlägg
            Nåja, intresset är kanske inte så stort där, precis som här. Ser ju själv att eller hur enormt svårt det är, att fånga intresserade till en ny sida. Även om den är i bästa välmening för att skapa en omsorg för människor som lever i ensamhet. Människor som aldrig får ett samtal eller aldrig ett besök. Jo det finns och det är många. Men vad gör det, det är ju deras eget problem? Undrar om alla tänker så, eller bara seglare/båtfolk! Eller är det avundsjukan tro, den kända svenska som ingen lider av. Eller ens känner till!
            Jisses, han ska inte kunna dra in en krona och jag ska inte vara medverkande till det.
            Nej det gäller inte alla här, det finns en fyra, fem st. som faktiskt har kollat in och reggat sig. Det har också varit andra som registrerat sig för att spilla galla över sidan och mina närstående. Jag kan bara beklaga detta fenomen, som kanske även det är typiskt svenskt idag.
            Vi har varit medlemmar här i åratal och visst det har varit dispyter ibland. Men detta hat, FY FAN.
            D-L som nu är färdig.

Låter som att du talar om den regerande lageni som härjar fritt i Sverige, Jantelagen
            Jantelagen - Wikipedia

Kommentar

Ang. borttaget material på wikin

Sailgide.com har kontaktat oss och ville att deras artiklar skulle tas bort på wikin, då artiklarna är upphovsrättsskyddade. Under tiden vi pratar med sailguide.com har vi tagit bort kategorin ”båtregister”, vi hoppas att ni har överseende med det.
              Hamnen.se

Kommentar

Ursprungligen postat av hamnen.se Visa inlägg
                Sailgide.com har kontaktat oss och ville att deras artiklar skulle tas bort på wikin, då artiklarna är upphovsrättsskyddade. Under tiden vi pratar med sailguide.com har vi tagit bort kategorin ”båtregister”, vi hoppas att ni har överseende med det.
                Hamnen.se
                Jag har svårt att se hur min artikel angående Birdie 24 är tagen på något sätt från Sailguide, de kan inte ha patent på just Båtregister? för att upphovsrätt skall gälla måste det räknas som verkshöjd, alltså fakta ingår inte där. Däremot kommentarer, bilder, layout, design, literära texter som på ett konstnärligt sätt kan på så sätt vara copyrightskyddat. Att jag gör en rund cirkel på ett papper kan inte jag få lagen som grund för att skydda min cirkel, eller att jag skulle kalla en sida för Båtregister kan på några sätt inte hänvisa till copyrightlagen. Inte för att klanka ner Sailguide så tycker jag att de borde ha kollat upp lite mer nogagrant vad Copyright är. För övrigt är Sailguide en riktigt bra sida, som jag anser att wikin kan bli ett komplement till för att få ut specifika tips och övrig information om båtar där vanliga båtägare har skrivit in enkelt.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ser helt klart problematiken och även varför snea blickar riktas från sailguide.
                  Självklart skall inget vara kopierat och klistrat. Det var även nämnt i kategorin. Nu har inte jag kollat genom vad folk skrivit om båtar mer än t.ex. vad jag själv skrev samt några andra som jag har msn-kontakt med.

Vad jag vet så var det inte direkt något cut'n'paste-register. För man kan ju inte syfta på att det skulle vara mot copyright att ha samma fakta. Det är ju sättet att författa faktan som är upphovsskyddat.
                  var det måtten,deplacement,lys osv? som var rakt över? Det kan väll inte vara upphovsskyddat, det är ju trots allt fakta. Man kan ju inte skriva en båt är 9m om den är 8 bara för någon annan redan sagt det.

Man kan ju inte heller skriva "båten inreddes med dinette under 90-talet när båten byggdes" om den var byggd på 70-talet med regattainredning. Det som gäller är ju att inte kopiera saker, men att ha samma information med sina egna ord är ju inget brott, o sannerligen inte presentation av fakta. Tänk va hemskt om man kunde patentera fakta. "ingen mer än sailguide får berätta för dig hur mycket båten väger och vart den är tillverkad" :P

Anyways. Jag förstår om dem är snea och ni inte vill ha kvar registret för att hålla glada miner, men att säga deras artiklar tycker jag är fel när många hade skrivit egna, framförallt killen som hade lagt mycket tid på att skriva en lång artikel om B31.

ps. tips till sailguide som vill hålla informationsmonopol är att maila wikipedia om samma sak, finns massor av båtar där som har information lik eran ds.

En sak till, lägg till information nästa gång ni stryker en hel kategori så folk vet om vad som hänt o inte tror det är sabotage pågång.

Kommentar

Hej igen.
                    Fick ett mail som var riktigt ångerfullt och där vederbörande bad så väldigt mycket om ursäkt. Visste inte hur illa det var och vad han ställt till med osv och önskade att udda skulle vara jämt! Nu var mailet lite längre och han bad om att inte gå ut med vem det är. Det hade jag ju inte tänkt heller, men skönt ändå att det måsta ha känts eftersom det kom ett svar så pass snabbt. Personen ifråga var nog ganska orolig tror jag och kanske fick sig en tankeställare.
                    Om du ser detta meddelande, så vill jag att du förstår varför jag går ut med det så här.
                    Det här gör jag för att andra här på forumet ska förstå att jag lämnade forumet p.g.a det som hände och som du nu bad om ursäkt för.

Ville i alla fall meddela detta, så att ni slipper fundera vidare.
                    Men tack för att ni såg att jag lämnade skutan.

F.d Donna-Lee

Kommentar

Haha, ja det var ett effektivt sätt att ta livet av den lilla aktivitet som fanns på wikin. :D

Kommentar

Tillbaka.

Ursprungligen postat av barba Visa inlägg
                        Haha, ja det var ett effektivt sätt att ta livet av den lilla aktivitet som fanns på wikin. :D
                        :lol: Ja, men den kommer kanske tilbaka. Den som väntar får se :ph34r:
                        så vi tar det väl lite med ro så länge.

Kommentar

Jag er oxå mycket misnöjd med det som har hänt, og det verker som der inte heller händer nogot i saken. För mig er det et faktum, att inget av det som var i "Båtregister" kunne betragtes som skyddat av copyright. Hamnen.se har inte heller svaret på min senaste mail om hur det går.
                          Man får ju ingen til at lägge arbete i at redigere material om det straks derefter censureras bort!

Snabb lösning er nödvendig!

Hans-Henrik

Kommentar

Hurrah!
                            Nu har jeg fått svar - indholdet på wiki'n kommer at retableres!

Hans-Henrik

Kommentar

Hej
                              Det finns ett gammalt ordspråk som säger att man inte skall fördärva en bra historia med sanningen, men här kommer ändå en korrekt beskrivning av fakta i ärendet.

Bakgrunden är att hamnen och sailguide sedan länge (mer än 1 år) diskuterat och planerat ett samarbete för att göra sidorna ännu bättre. Som en konsekvens härav har sailguide lovat att inte starta upp viss verksamhet som idag framgångsrikt bedrivs på hamnen eftersom det är bättre att det fortsätter att utvecklas där. På samma sätt har hamnen lovat att inte starta upp båtfaktadel avseende begagnade båtar på eget bevåg utan att ha stämt av med sailguide.

Detta är alltså orsaken till att båtfaktabiten på wikin tagits bort för tillfället. Jag har inte påstått att all information skulle vara upphovsrättsskyddad. Det är däremot ett faktum att viss information var ren copy-paste. Det gäller dock inte den information som ni skrivit som skrivit i denna tråd tidigare (Beason 31, Birdie 24) och det har jag som sagt aldrigt påstått till hamnen heller.

Gällande upphovsrätt, verkshöjd osv så tycker jag att vi sparar det till en annan tråd. Generellt kan jag dock informera om att självklart kan man inte ha copyrigt på rena faktauppgifter. Om någon (tex sailguide) däremot under 10 år samlar ihop till en faktabank så är det inte OK att systematiskt ta information därifrån för att bygga en egen faktabank. Inte ens om man använder egna ord.

Jag beklagar att den förklaring till händelseförloppet som finns tidigare i denna tråd är felaktig. Varför så är fallet kan jag inte svara på.

Avslutningsvis vill jag glädja alla med att båtregistret på wikin troligen kommer tillbaka ganska snart.

Vänliga hälsningar

Anders Längnäs
                              webmaster sailguide.com

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X