ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Delphia-forum

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Delphia-forum

Hej!
    Ett egen avdelning för Delphia-ägare, det visste jag inte att det fanns. Jag har inte scrollat så långt ner.
    Ok. jag börjar.
    Jag heter Morgan och har en Delphia 33. Jag har bara haft den sedan mitten av augusti (leveransförsening), så jag har inte så lång erfarenhet av den ännu.
    Den är utrustad rullstorsegel och genua av standardkvalitet (Ocean-sail) och fast propeller. Det senare kommer att bytas ut till nästa säsong, det känns som att segla med handbromsen i.
    Vad har ni för modeller?
    Är ni nöjda med båten?
    Det vore roligt om fler ville skriva här.

Det finns nya bilder på Delphias hemsida när det seglas från Stockholm till Malmö.

Ha de!
    Morgan

Hej Morgan,

Kul du hittade hit! Jag har inte gjort speciellt stor ansträngning för att informera om Delphia-forumet; tänkte att det får lösa sig själv tillsvidare.

Har en Delphia 29 som vi fick levererat 1 oktober i fjol. det kändes mystiskt att masta på och sjösätta samtidigt som alla andra mastades av och torrsatte ;)

Är mycket nöjd med båten. Seglar mycket bra, även om skepparna är ganska oerfarna. Välbalancerad. I lördags höll vi jämna steg med en Bavaria 33 utan ansträngning i lätta vindar. Fast det hävdar säkert många inte är en bedrift :rolleyes:

Du kan se lite mer på Mazurkas site http://mazurka.barbanet.com

/j

Kommentar

Delphia 33, mycket nöjda, haft sedan i maj, ont om tid att skriva just nu :)

Varma hälsningar/Johan

Kommentar

Man behöver nog inte vara Delphia-fantast för att njuta av bilderna från Delphias eskader.

/j

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Man behöver nog inte vara Delphia-fantast för att njuta av bilderna från Delphias eskader.

/j[/b]
          Jag håller med dig, man önskar att man hade varit med. De är verkligen allerta, Delphia-gänget.
          Vilken fin hemsida du har, tyvärr är jag inte lika haj på datorn. Jag får väl ta hjälp av ungarna om jag ska få till en egen hemsida.
          Är du nöjd med rullstoren?
          Har du fast eller foldingpropeller?

Ha de!

Morgan

Kommentar

Vi är mycket nöjda med rullstoren. Ja, det är lite tveksamt ur säkerhetssynpunkt eftersom man inte kan få ner den i ett trängt eller akut läge, och man måste därför reva tidigt enligt min mening. Men å andra sidan kan man reva precis så lite eller mycket man vill. Har man medseglare som inte tycker om när det lutar för mycket (relativ upplevelse naturligtvis) så är rullstoren väldigt bra.

Vi har fast prop. Det lilla negativa det eventuellt bidrar med bryr vi oss inte om alls. Vi har inte bråttom.

/j

Kommentar

Vi är mycket nöjda med rullstoren. Ja, det är lite tveksamt ur säkerhetssynpunkt eftersom man inte kan få ner den i ett trängt eller akut läge, och man måste därför reva tidigt enligt min mening. Men å andra sidan kan man reva precis så lite eller mycket man vill. Har man medseglare som inte tycker om när det lutar för mycket (relativ upplevelse naturligtvis) så är rullstoren väldigt bra.

Vi har fast prop. Det lilla negativa det eventuellt bidrar med bryr vi oss inte om alls. Vi har inte bråttom.

/j[/b]
              Hej! Har just blivit Delphia 29-frälst och står i begrepp att köpa.
              Hur fungerar revingen av rullstoren? Du skriver att man inte kan få ner den i ett trängt läge. Kan du beskriva?

Kommentar

Hej! Har just blivit Delphia 29-frälst och står i begrepp att köpa.
                Hur fungerar revingen av rullstoren? Du skriver att man inte kan få ner den i ett trängt läge. Kan du beskriva?[/b]
                Det låter trevligt med frälsningen ;-)

Nå, rullstor innebär ju att storen rullas in i masten. Det är bara när storen är fullt utrullad man kan få ner den på "normalt" sätt dvs släcka på storfallet och dra ner storen längs mastliket. Om elände skulle drabba en rejält och storen är delvis inrullad kan man inte bara kapa storfallet för en snabbnedtagning av storen.

Annars är det inga prblem, snarare väldigt praktiskt.

Du är välkommen med fler frågor om så skulle vara.

/j

Kommentar

• ANNONS ANNONS

<div class='quotemain'>Hej! Har just blivit Delphia 29-frälst och står i begrepp att köpa.
                  Hur fungerar revingen av rullstoren? Du skriver att man inte kan få ner den i ett trängt läge. Kan du beskriva?[/b]
                  Det låter trevligt med frälsningen ;-)

Nå, rullstor innebär ju att storen rullas in i masten. Det är bara när storen är fullt utrullad man kan få ner den på "normalt" sätt dvs släcka på storfallet och dra ner storen längs mastliket. Om elände skulle drabba en rejält och storen är delvis inrullad kan man inte bara kapa storfallet för en snabbnedtagning av storen.

Annars är det inga prblem, snarare väldigt praktiskt.

Du är välkommen med fler frågor om så skulle vara.

/j
                  [/b][/quote]
                  Tack för svaret! Kan man inte göra en "snabbinrullning" i ett trängt läge? Är det kinkigt att seglet rullas in lagom hårt osv för att det ska funka? Somliga användare av rullmast klagar på att seglen slits mycket med en rullkonstruktion. Dessutom verkar ju Delphias lösning med en färdig "sovpåse" till seglet tämligen lätthanterad. Det är sådana här frågor som gör att jag blir tvekande till vilket alternativ jag ska välja.

Kommentar

Hade på förra båten Lazy Jacks och det var också hyffsat praktiskt. Du har med Lazy Jacks eller Lazy Bags ett helt vanligt storsegel med både dess fördelar och nackdelar (om det nu finns några) som dessutom är enkelt att ta ner med hjälp av ett nedhal. Vissa problem har du dock när du hissar storen; översta lattan kan ofta trassla in sig i lazy jacks-linorna.

Det jag ser som fördel med rullstor är den enkla hanteringen och möjlighet till steglös revning.

/j

Kommentar

Hade på förra båten Lazy Jacks och det var också hyffsat praktiskt. Du har med Lazy Jacks eller Lazy Bags ett helt vanligt storsegel med både dess fördelar och nackdelar (om det nu finns några) som dessutom är enkelt att ta ner med hjälp av ett nedhal. Vissa problem har du dock när du hissar storen; översta lattan kan ofta trassla in sig i lazy jacks-linorna.

Det jag ser som fördel med rullstor är den enkla hanteringen och möjlighet till steglös revning.

/j[/b]
                      Tack för dina svar jason! Lutar nog åt rullstor, har lazy jacks nu och det funkar bra, men rullstor verkar ju ännu enklare...

Kommentar

Tack för dina svar jason! Lutar nog åt rullstor, har lazy jacks nu och det funkar bra, men rullstor verkar ju ännu enklare...[/b]
                        Hur gick det, Tvärvigg? Blev det någon Delphia? Och vad blev det för stor?

/j

Kommentar

http://www.sailinganarchy.com/forums/index...showtopic=63302

Forum, denna tråd är bara om Delphia...

Kommentar

http://www.sailinganarchy.com/forums/index...showtopic=63302

Forum, denna tråd är bara om Delphia...[/b]
                            Nja, den börjar med tyckande om Delphia men sen diffunderar den lång bort från det ämnet. Ganska onyanserat tyckande IMHO.

/j

Kommentar

<div class='quotemain'>http://www.sailinganarchy.com/forums/index...showtopic=63302

Forum, denna tråd är bara om Delphia...[/b]
                              Nja, den börjar med tyckande om Delphia men sen diffunderar den lång bort från det ämnet. Ganska onyanserat tyckande IMHO.

/j
                              [/b][/quote]

Ok, Men inom sailinganarchy kanske ni finner annat som är bra...

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X