Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Elrör?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Elrör?

Hej,

Under ruffgaraget på min Delphia29.1 har jag hittat ändarna av två flexrör för kabeldragning. Den ena används av kablage för logg/ekolod och färskvattentankmätare. I det andra ligger en dragtråd. Någon 29-ägare som vet var det oanvända röret slutar?

Någon som har en idé hur man hittar andra änden? Jag hade tänkt trycka in ett sånt där band man drar kablar i vp-rör med och försöka lyssna mej fram till vart röret tar vägen.

/j

Blås in rök och se var den kommer ut. Finns små rök "bomber" för test av brandvarnare ca 1 cm långa "cigaretter".
    Vissla i röret och lyssna.
    Tryck in en grövre kabel och "rassla" runt och lyssna.

Kommentar

Enklast är väl till att börja med att röra den befintliga dragtråden och försöka lyssna fram var den kommer fram. Ni måste nog va två.

Hade du funnits i kungsham/Smögenområdet kunde jag hjälpt dig. Ja inte att lyssna, (jag är ganska lomhörd, trots hörapparater) men att skapa oväsen i röränden och komma med små glada tillrop. Har letat fram många rörändar och igenspikade dosor under mina år som installationselektriker och elverksmontör.

Om man inte lyckas enligt Lasses och mina förslag kan man kanske koppla en kabelsökare i dragtråden om tråden inte är i kortaste laget. Känner du ingen televerkare. De har finare mätinstrument äv vi på elverket.

Man får inte ge sig i första taget.

Lycka till

tommy

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
      X