Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Delphia 28 ?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Delphia 28 ?

Hej,

Har inte tittat så mycket åt Delphia förrän jag såg en notis om nya 28an i senaste påkryss.
    Ser ju riktigt trevlig ut! Var tyvärr inte på Allt för sjön och såg henne live, hade ju varit trevligt.

Någon som har något smaskigt att berätta om båten? Fällköl tycker jag låter jäkligt intressant!

/Markus

Jag hade vissa planer på att köpa demobåten på mässan, men säljarna kunde inte riktigt förklara hur den seglar i versionen med fällköl. En kanonbåt för mina behov så långt, men den måste kunna segla bra också. Dom sa att den skulle testas så fort som möjligt av någon båttidning, annars kan man åka till RTC i Stockholm och provsegla den. Jag funderar på det.

Kommentar

Jag hade vissa planer på att köpa demobåten på mässan, men säljarna kunde inte riktigt förklara hur den seglar i versionen med fällköl. En kanonbåt för mina behov så långt, men den måste kunna segla bra också. Dom sa att den skulle testas så fort som möjligt av någon båttidning, annars kan man åka till RTC i Stockholm och provsegla den. Jag funderar på det.[/b]
      Fällkölsvarianten är helt klart den som är intressant! Vad hade de för uppfattning om seglingsegenskaperna på fenkölsmodellen? Enligt specen är fällkölaren lättare, borde ju vara fördel lättvind för den....?

Så RTC har ett exemplar, intressant! Samma som visades på mässan? Då kan man ju kika på den irl för att få en uppfattning om den.

/Markus

Kommentar

Blev också intresserad av 28'an. Säljaren sa till mig att fällköl bara var för de som kan göra ordentligt avkall på seglingsegenskaperna, typ barnfamilj som måste in i badviken. Tråkigt men förståligt, standardkölen är riktigt djup. Komma in i grunda vikar kan man ju vilja oavsett man har barn eller ej. Har för mig att det var LYS 1.17 med standardkölen.

Kommentar

Blev också intresserad av 28'an. Säljaren sa till mig att fällköl bara var för de som kan göra ordentligt avkall på seglingsegenskaperna, typ barnfamilj som måste in i badviken. Tråkigt men förståligt, standardkölen är riktigt djup. Komma in i grunda vikar kan man ju vilja oavsett man har barn eller ej. Har för mig att det var LYS 1.17 med standardkölen.[/b]

Hm, det var ju lite trist... :unsure: Hur djup är standardkölen? Problemet med djupgående korta båtar (kölen hamnar ju nära stäven, närmre land) är att det jäkligt svårt att komma in i vissa naturhamnar. Dessutom en rak stäv gör saken ännu svårare... Får kolla efter en W30 istället! ;)

Men 1,17 i lys låter ju trevligt på en så liten båt! Nästan i klass med first 27,7an, fast trevligare innerutrymmen!

/Markus

Kommentar

Mässbåten skulle ligga på RTC, även om den såldes för dom ville kunna ha den som visningsbåt. Jag avvaktar till någon tidning testat, men för familjesegling i skärgården borde fällkösvarianten fungera om den inte är väldigt lätt, och med dålig profil. Spännande att följa fortsättningen.

Kommentar

Hur djup är standardkölen?[/b]
              1.82 m

Kommentar

Fantastisk seglare

Nu har jag seglat min Delphia 28 med standardköl hela semestern och kan berätta att den är en fantastisk seglare. Jag är riktigt nöjd med den. 7 till 8 knop är inga svårigheter att få upp den i och här om dagen toppade jag den på 9,7 knop. Jag är riktigt nöjd med att jag tog standardkölen. Dels seglar den troligen MYCKET bättre och dessutom får man plats med benen under bordet, som i fällkölsvarianten är en låda.

Kommentar

Vad blev det för pris på den med segel, motor osv? Vad valde du för segel?

Kommentar

Jag köpte fulllattestoren, två extra vinchar, svärmorsstolar på pushpiten, transport från Warszawa och en 9.8 Hk utombordare. Det gick på ca 490 k.

Kommentar

Finns den inte att få med Sprayhood?

Kommentar

Delphia 28 på Västkusten

Vi köpte en ny Delphia 28:a i juni. Den första på Bohuskusten såvitt jag vet. Båten ska i huvudsak gå på uthyrning.

Hursomhelst, en härlig båt, gott om utrymme i sittbrunn på däck och inne, om man tänker på storleken. Seglingsegenskaper utmärkta, speciellt i lite hårdare vind. I lättvind hade det nog varit bra med en genua eller en gennacker. Vi hade slör i kuling mellan Polen och Ystad, och bara man anpassade segelytan gick det undan, men med för mycket segel blev hon kraftigt lovgirig. 6-7 knop hela tiden, ända upp till 13 knop i en surf.

Ett problem var att spridarhornen var väldigt vassa och nötte hål i storseglet på jungfrturen, trist. Men nu är de skyddade. Har fått utmärkt hjälp och stöd från återförsäljaren Bohuscharter och generalagenten Torbjörn.

Alla våra hyresmän har tyckt att båten är väldigt rolig att segla och bra att bo i. En kund hade någon natt haft 5 vuxna och tre små barn i båten!

Själva har vi använt båten ca 1 1/2 vecka i augusti och avsluatde med att visa upp båten på Öppet Varv i Ellös.

Funkar utmärkt att bo 5 personer, vilket vi gjorde en vecka.
                        Den begränsade ståhöjden var egentligen bara besvärlig under Öppet varv när man skulle stå upp och tala med besökarna nere i båten. Bättre att stå i sittbrunnen eller sitta i salongen.
                        Men helt ok att hantera kök och disk.

Så fick vi upp en sprayhood under Öppet varv, levererad av "Kapell och Annat" i en snygg utformning som passade båten.

Om någon vill köpa henne nu på eftersäsongen så kan det gå för sig, då beställer vi nog en ny till våren igen. Finns även tillfälle att hyra en helg och testa modellen. Hör av er till Bouscharter i så fall. Priset som står i deras prislista kan nog förhandlas nu på eftersäsongen.

Summering: Delphia 28 har överträffat våra förväntningar, väldigt trevlig och kul båt, uppskattad inte minst av tonåringarna.

Kommentar

bilder

Jag lyckas inte lägga in bilder här, men de finns här:
                          d28.magnussonkonsult.se

Bland annat en bild på den nymonterade sprayhooden

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
                          X