ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vilka båtar har vi här på flerskrov.

Kollaps
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Mr W
    svarade
    Ja Seaonen var lite av en drömbåt för mig också! Den är en riktigt bra seglare men för våra ändamål blev den lite för extrem och lite väl mycket (läs stor) att hantera. Jag seglade till största delen tillsammans med min sambo som var nybörjare inom segling och som egentligen inte hade några ambitioner på att lära sig i någon större utsträckning. Vi bytte efter en säsong till DF 800, som visade sig vara en utmärkt båt för oss. Ända tills vi skaffade barn efter att ha seglat 800an under två säsonger! Jag insåg då att min enda möjlighet att få njuta av skärgården de närmast kommande åren var att ta klivet över till motorbåtsvärlden. En Delta 34 införskaffades och vi avverkade tre säsonger med den, men med stor längtan från min sida att komma tillbaka till seglingen igen. Jag hade satt som mål att när vår yngsta son kunde sitta upp själv så var det dags att skaffa segelbåt. För att få med familjen (läs sambo) ut på en segelbåt fanns det höga krav på komfort i en ny båt. DF32, som vi nu går in på vår tredje säsong med, var den båt som uppfyllde flest av våra krav och önskemål, även fast det så klart är en kompromiss likt mycket annat i livet. Ska jag segla riktigt fort så får det bli i en båt som endast är avsedd för det ändamålet. Sneglar därför lite på en F18... :) Blev ett långt inlägg men jag hoppas jag besvarade din fråga!

Skriv en kommentar:

• Gustav – Hamnen.se
    svarade
    Kul att höra om dina trimaranköp. Seaon 96 är ju lite av en drömbåt och jag blir ju nyfiken på att höra vad du tyckte om den. Hur kan man gå från en av världens ballaste trimaraner till en motorbåt!?:). Enkelheten gissar jag, men ändå. Kul också om du kan berätta lite om skillnaden mellan att segla Seaon mot ert nya val i Dragonfly 32. Den borde väl vara som en tung husbil i jämförelse?

Skriv en kommentar:

• Mr W
    svarade
    Bra länge sedan jag hängde på flerskrovsforumet! Tror jag började för ca 10 år sedan, för att få tips och råd kring stundande trimaranköp. Har hunnit med en Seaon 96 och en Dragonfly 800 innan vi pausade några år och körde motorbåt. Nu går vi in på tredje säsongen med Dragonfly 32, Grace O'Malley, en båt som vi förhoppningsvis kommer att njuta av många år till. Hoppas närmast på en bättre sommar i år än förra året! Fotograf: Mats Johansson

Skriv en kommentar:

• Gustav – Hamnen.se
    svarade
    Jag har haft det fina nöjet att äga en Dragonfly 25 under ett år. Här är två bilder som togs dagen innan nyårsafton 2015, en fantastisk seglingseftermiddag på Erstaviken som fortsatte tills solen gått ner. Jag kan varmt (eller kanske kallt...) rekommendera att ha båten i länge segla när alla andra tar upp. Många av mina kölbåtsvänner har hängt med och direkt efter börjat hålla koll på trimaranmarknaden...

Läs gärna mer och se videor från mina seglatser med Dragonfly 25 på min blogg:
    http://www.hamnen.se/bloggar-kroniko...ran-havet.html
    http://www.hamnen.se/bloggar-kroniko...nterskrud.html
    http://www.hamnen.se/bloggar-kroniko...a-seglats.html

Snart kommer bilder på min nya båt – en Dragonfly 26. Eller heter den kanske Dragonfly 800 MkI?

Skriv en kommentar:

• ANNONS ANNONS

• SteSta
    svarade
    Finns det någon här som seglar Catalac, eller som har sett någon någonstans i Sverige? Catalac är en äldre crusingkatamaran, som finns i storlekar från 8 till 12 m.*Det ska finnas ca 600 worldwide.

Jag har en Catalac 9M, som jag köpte*från Danmark 2010, och har inte stött ihop med några andra i Sverige än så länge. Jag seglar företrädesvis i ostkustens skärgård och framförallt söder om Stockholm.

Det skulle vara intressant*att få kontakt med andra Catalacseglare i Sverige, om det finns några, och utbyta erfarenheter och idéer.

Skriv en kommentar:

• Croner
    svarade
    Vi har avverkat "några" flerskrovare. =) Det började med en YV, sedan en tornado. Efter tornadon blev det en tid med blybåtar samt en Uniqorn som leksak, flerskrovsbåtarna kom igen i form av en Top-Cat och en My-Cat. My-Caten är det roligaste jag seglat på mjukt vatten, 25 knop och gick att bo i. Optimalt men trångt. =) Nu är föräldrarna för gamla och seglar bly igen, jag längtar dock efter flerskrov i form av en Formula 18, Hobie 17 med endast stor eller liknande, rolig badbåt som dessutom går att ta med barnen på vid lagom väder.... Om någon har lämpligt liggandes och gärna skänker den vidare så hämtar jag gärna. =) Knappast troligt men någon gammal uniqorn eller annat trasigt som behöver kärlek kanske finns. För er som inte testat än så rekommenderar jag er att pröva isjakt på vintern. Kolla issegling.se , vijk.se eller class3.net för att se vad vi håller på med.

Skriv en kommentar:

• tompelompe
    svarade
    Här är en bild på våran iroquois mk2 från i sommras.
    Click image for larger version

Name:	focken.jpg
Views:	2
Size:	88,1 KB
ID:	257349
    Click image for larger version

Name:	cattan.jpg
Views:	2
Size:	88,5 KB
ID:	257308
    Last edited by tompelompe; 2012-05-21, 08:26.

Skriv en kommentar:

• d88-jwn
    svarade
    En Dragonfly 800 sw (cruising) har fått ny ägare i Stockholm nu. Återfinns (snart) på Bullandö.

Skriv en kommentar:

• ANNONS ANNONS

• Dag
    svarade
    Ursprungligen postat av Multitrail Visa inlägg
    Om ni skall segla Bladerunner i Stockholms skärgård är det läge för lite matchracing !

:) Catri 26 vs 27
    Kan tänkas ta upp dig på det där!
    Vi tar en lång helg över lidingö runt om herrn är intresserad.

Skriv en kommentar:

• Fredin
    svarade
    Har En Dragonfly 800 SW Racing som är lite speciell.

Den har redan från fabriken en kolfibermast och ett framflyttat förstag.
    Elvström ägde båten de första tio åren och sedan har båten ägts av ännu en Dansk som numera seglar Dragonfly 920.

Båten har ny mast ifrån 2004 då den gamla ramla i plurret under en kappsegling i kuling....

Håller på att lära mig...:)

Skriv en kommentar:

• kitevind
    svarade
    CDK Formula 28

Hade tidigare en Iversen Tärna, 7 m träbåt från 40-talet. Den här är raskare. Tältar ombord då kojerna i skroven är borttagna. Kan vara svårt att hantera i trånga hamnar då det blåser. Har haft den sedan 2008 men har hunnit segla den väldigt lite tyvärr.
    Bifogade filer

Skriv en kommentar:

• dante
    svarade
    Farrier F9R Milonga

Vi har en F9R, fast med extra batterier, datorer, värmare o kyl, jolle på nätet, och båten full med barn kan man nog bortse från det där R:et, R:et står för racing!
    Våran är den smurfblå i mitten, den framför är en F33, den bakom en Ostac 31, och bakom den ett Ufo från en plats långt långt bort (Finland). Här är vi på väg till Västkusten, men blir övertalade att följa med till IMM i Köpenhamn, därav ansamlingen av flerskrovsbåtar.

Skriv en kommentar:

• F27
    svarade
    Gratulerar F27:an är verkligen en trevlig båt, var blir nya hemmahamnen?

Skriv en kommentar:

• Wannabee
    svarade
    Nyinköpt Corsair F 27

Numera ingen "wannabe". Blev helt fast efter två prova-på-seglingar med SCTS och nu står den hemma på tomten för att få lite kärlek innan den skall till sin nya hemmahamn. Kommer att förvaras på trailern, med masten uppe i en marina. Tänkte att det skulle bespara mig en massa jobb med att måla/tvätta skrovet. Men först behöver den poleras upp ordentligt.

Fastnade också för trailerbarhet, samtidigt som den har relativt gott om kojplatser i förhållande till sin storlek.

Bilden är tagen av förra ägaren (Anders).

:-):)
    Bifogade filer

Skriv en kommentar:

• Multitrail
    svarade
    Om ni skall segla Bladerunner i Stockholms skärgård är det läge för lite matchracing !

:) Catri 26 vs 27

Skriv en kommentar:

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X