ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Totalrenovering 75HP Evinrude 1980

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Totalrenovering 75HP Evinrude 1980

    Hej!

    Jag hade ett inlägg här i augusti ang. min Evinrude 75:a från 1980 som krånglade. Trött och kraftlös på låga varv, svårstartad, nästan omöligt att lägga i växeln och att plana.

    Skruvade till slut isär hela motorn och såg ett ganska fint inre, med ett par undantag: två helkörda kolvar, många kolvringar def., en förbränningskammare i topplocket såg ut som ytan på ett knäckebröd.

    Dessutom hade någon klumpig #!&#)") :wub: =! hemmafixare eller slarvig mekaniker varit där tidigare och skruvat. Flera bultar var tydligt utbytta mot icke-original och en del o-ringar fattades. Ett par packningar var bytta såg man eftersom stora bitar av de tidigare packningarna satt kvar...

    På ett ställe (rigghuset, strax under vattenlinjen) satt en bult som höll fast en gummi-vibrationsdämpnings-upphängnings-pryl. Denna bult var två cm för lång, men det hindrade inte mekar-trollet som dragit åt den hårt och spräckt ett 2x2cm hål rakt in i rigghuset! Svets, lödning och kemisk metall trollade bort hålet :-)

    Resultatet blev en beställning från ishopmarine.com. 26 delar! Alla OMC original. Tot.pris 4700:- (då är en av kolvarna dessutom ÖD) inkl. bl.a. två kolvar, 6 kolvringar, ALLA packningar till hela motorn etc. Topplocket är nu planat drygt en millimeter.

    Jag har dock ingen servicemanual (borde ha köpt en för länge sedan, men ... ja... nu vill jag inte vänta ytterligare två veckor) så jag är osäker på åtdragningsmoment.

    Vad tror ni om topplocksbultarnas moment på min Evinrude?

  • #2
    Originally posted by Cwahlund@Oct 18 2005, 11:41
    Hej!

    Jag hade ett inlägg här i augusti ang. min Evinrude 75:a från 1980 som krånglade. Trött och kraftlös på låga varv, svårstartad, nästan omöligt att lägga i växeln och att plana.

    Skruvade till slut isär hela motorn och såg ett ganska fint inre, med ett par undantag: två helkörda kolvar, många kolvringar def., en förbränningskammare i topplocket såg ut som ytan på ett knäckebröd.

    Dessutom hade någon klumpig #!&#)") :wub: =! hemmafixare eller slarvig mekaniker varit där tidigare och skruvat. Flera bultar var tydligt utbytta mot icke-original och en del o-ringar fattades. Ett par packningar var bytta såg man eftersom stora bitar av de tidigare packningarna satt kvar...

    På ett ställe (rigghuset, strax under vattenlinjen) satt en bult som höll fast en gummi-vibrationsdämpnings-upphängnings-pryl. Denna bult var två cm för lång, men det hindrade inte mekar-trollet som dragit åt den hårt och spräckt ett 2x2cm hål rakt in i rigghuset! Svets, lödning och kemisk metall trollade bort hålet :-)

    Resultatet blev en beställning från ishopmarine.com. 26 delar! Alla OMC original. Tot.pris 4700:- (då är en av kolvarna dessutom ÖD) inkl. bl.a. två kolvar, 6 kolvringar, ALLA packningar till hela motorn etc. Topplocket är nu planat drygt en millimeter.

    Jag har dock ingen servicemanual (borde ha köpt en för länge sedan, men ... ja... nu vill jag inte vänta ytterligare två veckor) så jag är osäker på åtdragningsmoment.

    Vad tror ni om topplocksbultarnas moment på min Evinrude?
    Åtdragning skall utföras i två etapper ca:
    1:a 30nm
    2:a 50nm
    och efter ett visst mönster.

    Kommentar


    • #3
      Årets trådlyft!
      Jag drog mina gängor pga detta idag. 30-50 är fel. 20-30 är rätt.

      Kommentar

      Senaste inlägg

      Kollaps

      Senaste ämne

      Kollaps

      ANNONS
      ANNONS
       
      Working...
      X