ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Mercury 50hp 89 Reedventiler

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Mercury 50hp 89 Reedventiler

Fick min Mercury 50hp från 89 utdömd av Lindahls motorverkstad igår. Tydligen är bladventilerna slut och det skulle kosta mig minst 8000:-
    att få dom bytta. Känns inte som det är värt det så jag kommer att ge mig på renoveringen själv. Jag har inte tummen mitt i hand men jag skulle ändå behöva få så många tips som möjligt om vad jag kan förvänta mig.
    Ventilerna sitter på vevaxeln vilket innebär en demontering av motorn. Om någon gjort detta förut och vet vad som ligger framför mig så tas
    denna information emot tacksamt. Har hört att det kan vara ett h-e att dela på riggen. Först ska jag köpa mig en motorkärra på Jula och häkta av motorn från båten.

Jag har en fisketur inplanerad om en månad så jag hoppas vara klar tills dess.

Tack på förhand

Bifogade filer

Fick min Mercury 50hp från 89 utdömd av Lindahls motorverkstad igår. Tydligen är bladventilerna slut och det skulle kosta mig minst 8000:-
    att få dom bytta. Känns inte som det är värt det så jag kommer att ge mig på renoveringen själv. Jag har inte tummen mitt i hand men jag skulle ändå behöva få så många tips som möjligt om vad jag kan förvänta mig.
    Ventilerna sitter på vevaxeln vilket innebär en demontering av motorn. Om någon gjort detta förut och vet vad som ligger framför mig så tas
    denna information emot tacksamt. Har hört att det kan vara ett h-e att dela på riggen. Först ska jag köpa mig en motorkärra på Jula och häkta av motorn från båten.

Jag har en fisketur inplanerad om en månad så jag hoppas vara klar tills dess.

Tack på förhand[/b]
    Om det nu är reedventilerna som spökar så bör de inte sitta på vevaxeln utan strax innanför förgasarna. Funktionerna hos reedventilerna är att förhindra att luft/bensinblandning trycks ut tillbaka genom förgasaren när det blir ett övertryck, en sorts "backventil" kan man säga.
    Nu är jag inte på något sätt expert på just din modell på motor, men på nätet finns fina sprängskisser som är till stor hjälp när man skall börja riva. Om du känner att du vill ha mer hjälp så föreslår jag att du ställer samma fråga på www.boatlife.se, där finns det riktiga rävar som kan sina murklor utan och innan.

Kommentar

Nix reedblocken sitter på vevaxeln på dessa Murklor. Sitter 2 block på vevaxeln. Är väl inte så vanligt att dessa går sönder, vad har du för felsymtom?

Kommentar

Det stämmer att dom sitter på vevaxeln. Det började med att den blev svårare att starta upp. Jag plockade då ner förgasarna och gjorde rent dom.
        Därefter gick den sämre än vanligt, lättstartad men gick dåligt på tomgång, hostade till och den hade ville inte varva ut utan tappade kraft på full gas. Jag lämnade då in den till Lindahls för justering av förgasarna. Dom utförde detta och bytte tändstift och gick igenom tändsystemet. Tydligen gick den ok hos dom efter det. I söndags skulle jag ut på fisketur och båten startade på första utan problem men sen gick det snabbt utför. Den dog på tomgång, avgassmällarna avlöste varandra under startförsöken. Förutom detta så var det flera lägen under gaspådrag som den tappade kraft och började dö ut. När den gick så kändes den orkeslös och jag kunde höra att den lät annorlunda. Lämnade in den igen i måndags till Lindahls som efter ett par korta tester konstaterade att det var bladventilerna.
        Jag funderade först på att sätta in Boyesen Reeds men det tyckte dom inte var någon större idé på Lindahls eftersom dom är i plast så kan dom snabbt gå sönder. Åsikter om det?

Min tanke är att försöka plocka isär motorn under noggrann dokumentation med digitalkameran och om allt löper någorlunda problemfritt och jag får isär allt, då beställer jag nya bladventiler. Passar väl på att byta lite tätningar efter rek. från Lindahls.
        Största skräcken är att man sliter loss någon del och 50 fjädrar skjuter åt alla håll så jag funderar på att införskaffa en gör-det-själv manual. Rekommendationer på inköpsställe?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Nu misstror jag inte firman som gett det utlåtandet men som jag skrev tidigare så är det jävl.. ovanligt att reedbladen ger upp. Det är så mycket jobb att riva ner motorn, om du nu ens får isär skiten, att man bör vara 100% säker på stt det är där felet sitter. Det sitter 5 st bladpar på varje sida om reedblocket och om alla dom gett upp är ganska otroligt. Om något bladpar förlorat spänsten så bör det inte ge dom symtomen du beskriver.

Jag tycker att det låter som du har bränsle problem. Är pumpmembranet helt, förgasarna flödar inte etc etc.

Har du bytt tändstift ska vara permagapstift för att funka hundra.

Sedan kan det finnas en annan felkälla och det är att du får in vatten i förbränningen, hur är avgasplåten, i oför sig så var motorn från 89 men men.

Kommentar

Jag ställde verkligen frågan rakt ut om han var säker på att det var ventilerna och det var han. Gällande förgasarna så har jag haft ner båda två och plockat ner dom i beståndsdelar och gjort rent. Det enda som jag kan tänka mig vara ett ev. bekymmer är att den ena förgasarpackningen var lite dålig. Den hade en liten reva som dock inte gick hela vägen igenom. Jag kommer att börja med att montera ner förgasarna och se om det kan ha läckt genom packningen, ska även kolla membranet igen. Gjorde det sist men såg inget.
            Jag tittade på tändstiften efter turen i helgen och på toppen så var dom kladdiga som efter normal drift. Jag kan ta en bild på tändstiften och lägga upp så kanske du kan avgöra om vatten har kommit in. Dessa är dessutom splitter nya från Lindahls (NGK). Ang. avgasplåten så är jag lite osäker på vad jag ska titta efter.
            Började idag med att bespruta alla bultar och muttrar med WD-40 och det verkar som om muttrarna släpper utan några problem. Jag har även precis beställt en rep. handbok från USA som jag får om några dagar, hoppas att den kan var till ytterligare hjälp.

Jag önskar inget annat än att jag ska slippa plocka isär motor men jag har hört det här med bladventilerna från flera nu så jag undrar om det inte
            barkar åt det hållet, tyvärr.

Kommentar

Det stämmer att dom sitter på vevaxeln. Det började med att den blev svårare att starta upp. Jag plockade då ner förgasarna och gjorde rent dom.
              Därefter gick den sämre än vanligt, lättstartad men gick dåligt på tomgång, hostade till och den hade ville inte varva ut utan tappade kraft på full gas. Jag lämnade då in den till Lindahls för justering av förgasarna. Dom utförde detta och bytte tändstift och gick igenom tändsystemet. Tydligen gick den ok hos dom efter det. I söndags skulle jag ut på fisketur och båten startade på första utan problem men sen gick det snabbt utför. Den dog på tomgång, avgassmällarna avlöste varandra under startförsöken. Förutom detta så var det flera lägen under gaspådrag som den tappade kraft och började dö ut. När den gick så kändes den orkeslös och jag kunde höra att den lät annorlunda. Lämnade in den igen i måndags till Lindahls som efter ett par korta tester konstaterade att det var bladventilerna.
              Jag funderade först på att sätta in Boyesen Reeds men det tyckte dom inte var någon större idé på Lindahls eftersom dom är i plast så kan dom snabbt gå sönder. Åsikter om det?

Min tanke är att försöka plocka isär motorn under noggrann dokumentation med digitalkameran och om allt löper någorlunda problemfritt och jag får isär allt, då beställer jag nya bladventiler. Passar väl på att byta lite tätningar efter rek. från Lindahls.
              Största skräcken är att man sliter loss någon del och 50 fjädrar skjuter åt alla håll så jag funderar på att införskaffa en gör-det-själv manual. Rekommendationer på inköpsställe?[/b]
              I stand corrected :blush:

Hoppas att det löser sig

Kommentar

Hej. Jag hade samma problem med min Mercury 50 hk -89. Hörde med mekaniker vilken trodde att det var reedsen.

Fick efter väldigt mycket bekymmer isär motor och rigg. Rev isär motorn. Reedsen var felfria men en kolvring hade bränt fast. Skönt tänkte jag och bytte ringar och passade på att byta ramlager. Monterade ihop och motorn gick precis lika dåligt.

Dum som jag var hade jag inte kollat soppapumpen innan jag började riva. Gummimembranet i pumpen var lite skadat, vilket gjorde att det läckte in bränsle bakvägen i vevhuset. Kostade max nån hundring att byta. Nu går motorn som en klocka.

Det var inte helt i onödan jag plockade isär motorn för den går betydligt tystare med nya lager.

Det svåraste var som sagt att få isär rigg och motor. Men skamm den som ger sej. Det går att sätta i press med en vanlig liten domkraft, lite brädor och rostfria band.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Trädde det rostfria bandet genom kylvattenintaget!
                  Bifogade filer

Kommentar

För övrigt så bytte jag reeds på en mercury 25 hk -92 åt en släkting förra året. Det hade lossnat en skaplig bit på ett blad och motorn gick som en kratta.

Kommentar

Jag slet isär hela motorn i fredags kväll och jag hade inga problem att dela på riggen. Svårast var att få loss svänghjulet men det löste sig med en bättre avdragare. När jag kom åt vevaxeln så upptäckte jag att en av Reedventilerna var trasig så det stämde mycket väl med Lindahls gissning. Upptäckte också att det läckt in vatten någonstans för när jag lyfte bort motorblocket så var det en sorglig sörja som liknade cafe latte runt drivaxeln. Så nu har jag rivit ner drivaxeln förbi impellern och såg att packningarna var dåliga. Jag hade också en kolvring som satt fast så den har jag tagit loss och ska göra rent i spår m.m.
                      Jag ska kolla en extra gång vid bränslepumpen så jag inte missat något, men jag tror inte det. Lägger en länk till lite bilder där man ser tydligt en skadad ventil.
                      Nu har jag beställt en jäkla massa grejer från USA som jag hoppas ska komma i denna eller nästa vecka.
                      Förresten, hade du en massa sotavlagringar när du öppnade motorn? Jag har en del som jag måste ta bort nämligen men det sitter som tusan.

Lite bilder om du vill se.

http://allyoucanupload.webshots.com/...93984957854313

Kommentar

kikade på bilderna... duktigt arbetat!
                        Hoppas det går bra, återkom gärna och fyll på med info.

Kommentar

Jippi, idag låg den nya reparationshandboken som jag beställde från USA i brevlådan. Ivrig att öppna den för att kunna hugga i motorn
                          med nya kunskaper slås jag av insikten att dom har skickat fel jäkla bok. I packlistan var det rätt men i kartongen helt fel. Vad göra nu?,
                          jo, jag ringer till dom och dom lovar att skicka en ny idag, och det lät på dom att det inte var lönt att ta tillbaka den första, så eventuellt kanske
                          jag har en handbok (Seloc 1408) till salu.
                          Hur som haver så har kvällarna gått åt till att förbereda motorn för dom nya delarna. Alla gamla packningar är nu borta och nästan all sotavlagring avlägsnad. Det kan jag säga har varit ett h-vete att få bort. Som ni kanske såg på bilderna i tidigare inlägg så var tex kolvarna nästintill svarta och spåren för kolvringarna var fulla av tjärliknande gegga. Lägger upp en ny bild på vevaxeln med kolvar som dom ser ut nu, kolla då även in den trasiga Reedventilen så ligger framför.

Är det någon som har en kvalificerad gissning på var geggan i kåpan runt drivaxeln kan komma ifrån? (se tidigare bilder)Kommer att byta alla packningar och tätningar på drivaxeln men är rädd för att jag glömmer något.

Ha en god kväll
                          Bifogade filer

Kommentar

Har du kvar boken??! Söker denna och vore VÄLDIGT tacksam ifall du kunde höra av dig. Provade att skicka PM, men det gick inte.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                            ANNONS

Working...
                            X