ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Tomgången kommer inte ned på en AQ170, Solex 44 PAI

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• båtroger
    svarade
    Svar på din fråga.

Hej!
    Jag hade samma problem.
    Detta beror på att det är smutsigt i förgasaren!
    Demontera och rengör den noga.
    Sen ska den vara som ny.

Mvh BåtRoger

:D

Skriv en kommentar:

• Lars Lundbladh
    svarade
    Hej!

Det var ett tag sedan ni postade dessa inlägg men svaret kanske är intressant ändå.
    Problemet som uppstår är att de fjädrar som sitter runt spjällaxlarna nöter in i förgasar huset och gör så att axeln kärvar. 5-56 fungerar en liten stund men sedan kommer problemet tillbaka. Säkrast är att först demontera de befintliga fjädrarna och sedan montera externa fjädrar se bild. Jag har använt fjädrar och rostfria stålband från Biltema banden används normalt till drivknutsdamasker men är utmärkta i båt sammanhang, den andra ändan på fjädern hänger jag i gaffeln för förgasar kopplingen = synkroniseringen mellan förgasarna.

Lasse Lundbladh
    Bifogade filer

Skriv en kommentar:

• Jake Plisken
    svarade
    Hej,

Tyvärr har jag inte fått något svar och jag har inte heller löst problemet. Jag stänger helt enkelt av motorn ett par sekunder och startar igen när jag behöver låg tomgång. Lite trist lösning, men det blir väl till att titta närmare på att antingen byta fjädrar eller sätta externa returfjädrar i höst när jag tagit upp båten.

/Jake

Skriv en kommentar:

• Ockelbo/lerum
    svarade
    Ursprungligen postat av Jake Plisken Visa inlägg
    Jag har en Penta AQ170 med tre stycken Solex 44 PAI och har problem med att när jag varit ute och kört, så ligger tomgången på 1500rpm och vill inte komma ned till 1000rpm som jag ställt in den på. Om jag petar till tomgångsspjällen på två av förgasarna så går vartalet ned och håller sig där. Jag kan också stänga av motorn och starta om den omedelbart. Då får den också rätt varvtal.

Är det någon som har ett tips på hur man löser detta problem? Ska man byta fjädrarna som sitter runt den gemensamma gas-axeln?

Jag har testat att smörja med 5-56 och det verkade fungera när jag ligger vid bryggan och varvar (då kommer den ner igen som den ska) men efter en tur på sjön hamnar tomgången på 1500prm igen.

Jag vill helst slippa sätta dit en extern returfjäder på varje förgasare. Sådana lösningar ser ju inte så proffsiga ut även om det är ett sätt att lösa problemet.

Tacksam för tips!
    Jake
    Jag har själv precis samma problem. Om du fick något svar skulle jag vara tacksam över att få ta del av detta.

Hälsningar

Ockelbo/lerum

Skriv en kommentar:

• Tomgången kommer inte ned på en AQ170, Solex 44 PAI

Jag har en Penta AQ170 med tre stycken Solex 44 PAI och har problem med att när jag varit ute och kört, så ligger tomgången på 1500rpm och vill inte komma ned till 1000rpm som jag ställt in den på. Om jag petar till tomgångsspjällen på två av förgasarna så går vartalet ned och håller sig där. Jag kan också stänga av motorn och starta om den omedelbart. Då får den också rätt varvtal.

Är det någon som har ett tips på hur man löser detta problem? Ska man byta fjädrarna som sitter runt den gemensamma gas-axeln?

Jag har testat att smörja med 5-56 och det verkade fungera när jag ligger vid bryggan och varvar (då kommer den ner igen som den ska) men efter en tur på sjön hamnar tomgången på 1500prm igen.

Jag vill helst slippa sätta dit en extern returfjäder på varje förgasare. Sådana lösningar ser ju inte så proffsiga ut även om det är ett sätt att lösa problemet.

Tacksam för tips!
    Jake

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X