ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Fel kompressionsförhållande vid borrning av AQ170 och B21-kolvar?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Fel kompressionsförhållande vid borrning av AQ170 och B21-kolvar?

Hej,

Förra ägaren av min båt borrade B30A-motorn och satte i kolvar från en B21E (bilmotor) och ett topplock från en B30E (bilmotor också antar jag). Motorn är precis inkörd efter en helrenovering och borde vara tät och fin.

Båten är en Ockelbo HT19 och väger ca 8-900kg och har ett Penta 270/280-drev. Jag har en ny 14x21-propeller på (alu). Problemet är att motorn inte orkar varva mer än 4100rpm vid 32knop (tre pers och full tank). Jag funderar på om det helt enkelt blir för låg kompression med denna kolv/topp-konfig. Någon som har koll på detta?

Jag har ställt tändningen på 28 grader och gått igenom tändsystemet (bytt konding, rengjort ytor i fördelaren och ställt brytarspetsarnas gap). Det är en gammal tändspole, men tar man loss en tändkabel blir det långa fina blåvita gnistor. Motorn har tre stycken Solex-förgasare som jag har justerat enligt handboken.

Jag trodde denna lilla och lätta båt skulle göra 40-45 knop med denna motor med tanke på att den skulle göra 30 knop med "Volvo Penta Aquamatic 105/100" enligt försäljningsbroschyren. Botten på båten är förresten nymålat och drevet likaså. Drevet är testat i de två yttre lägena och det känns inte som att båten "klistrar fast" i vattnet (inte på yttre läget åtminstone).

Förutom för låg kompression som jag misstänker, så skulle kammen kunna vara dålig förstås. Hur mäter man upp den utan att plocka ur den ur motorn?

Jag har inte kollat kompressionen med mätare, men gör det med hjälp av en vän ikväll. Det är svårt att göra det själv... :-)

Tacksam för svar!
    Jake

Hej igen,

Nu har jag mätt kompressionen (efter varmkörning). Mätningen är gjord med en kompressionsmätare från Biltema. Vet inte hur exakta de är.

Cyl 1: 9,00 kg/cm2
    Cyl 2: 9,25 kg/cm2
    Cyl 3: 9,75 kg/cm2
    Cyl 4: 9,75 kg/cm2
    Cyl 5: 9,25 kg/cm2
    Cyl 6: 9,50 kg/cm2

Enligt instruktionsboken ska kompressionen ligga mellan 10-12kg/cm2 på denna motor och 12-14kg/cm2 på de fyrcylindriga. Jag har ställt in ventilspelet till 0,50mm på ventilerna också (som det ska vara enligt instruktionsboken).

Jag kan tycka att kompressionen ligger lite lågt. Men är det någon som har koll på sånt här?
    Nu vet jag inte riktigt om motorn verkligen är inkörd heller. Det kanske är några timmar kvar.. Motorn kanske tätar till sig?

Om det nu är fel kombination av kolvar och topp så man får för låg kompression, kan man plana toppen och lösa problemet på så sätt? Varför är det förresten lägre kompression på 6:an jmf med 4:an?

Mvh Jake

Kommentar

Nu fick jag reda på att kammen är en orginalkam och att den är ny!

En motorrenoverare sa att kompet lät lågt om man nu kan lita på mätaren.

Dock tyckte han att jag skulle testa med en mindre propeller först innan jag låter mäta upp kompet hos honom. Kompisen sa nu att man ska ha gasspjället öppet när man mäter kompressionen. Det hade jag ingen aning om...

Dessutom ska jag testa med en ny högeffektspole.

Jake

Inte mycket aktivitet här på Fendern numera.... :(

Kommentar

Ursprungligen postat av Jake Plisken Visa inlägg
        Inte mycket aktivitet här på Fendern numera.... :(
        Tyvärr kan jag inte mkt om detta, det enda jag kan säga är att jag har jobbat mkt med Biltemas komptestare och alla jag använt visat rätt i förhållande till andra så det är nog dålig komp tyvärr...

Håller med om citatet. Funderar på att lägga ner fendern pgr av allt för lågt besökarantal/svarsfrekvens på de fråfor som ställs... Testa på boatsite.se

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Å fan.
          Tack för tipset om boatsite. Jag testar där också.

mvh Jake

Kommentar

....eller boatlife.se

Jag kan inget om den specefika motorn men större borr ger ett högre kompessionsförhållande om inget annat är förändrat.
            Är det en original bilkam eller marinkam? Är det samma ventilstorlek på marin- och biltoppen?

Kommentar

Jo, större borr lär ju ge högre komp om man behåller samma topp, men toppen är utbytt till en B30E-topp från en bil och om den har rymligare förbränningsrum än orginal marin-topp, så minskar ju kompressionen. Förra ägaren sa nu att han tror det är samma storlek på förbränningsrummen, men han minns inte säkert.

Det är tydligen en Volvo Penta orginal marinkam.

Hur det är med ventilstorlek vet jag inte säkert men han sa just att han tror det är samma eller större ventiler på B30E-toppen. Det som skiljer är annars insugskanalernas diameter. De är större på B30E. Det var därför han valden den istället för orginaltoppen.

Jag vet nu som sagt inte om jag verkligen har dålig komp. Jag testade inte med öppet gasspjäll. Vet inte om man verkligen behöver ha öppet spjäll eller inte.

Det jag måste testa nu är följande:

- Mindre propeller (14*19 istället för den 14*21 som jag har på nu)
              - Kompression med öppet spjäll
              - Byta till en ny högeffektspole som jag har liggandes

Dock så har jag ett behagligt lågt varvtal på 3200rpm vid 25knop med den stora propellern.

Nästa steg är väl att låta testa kompressionen hos en firma som har riktiga grejjer.

Kommentar

Der är för mycket "tror" här enligt min mening. Om det är större kanaler på den nya toppen så bör det vara större ventiler, men jag vet inte. Om så är fallet så är den designad för att högre varv och du får en sämre gashastighet som ger sämre fyllnadsgrad och effekt på lägre varv.
                Det kan vara detta som är problemet men det är en ren gissning, jag är för dåligt insatt i motorns egenskaper.

Vet du vad du har för utväxling i drevet så går det att kolla vad du ska ha för proppeller för att få rätt varv på motorn och då få en förmodad hastighet på båten.

Som en bekant sa: En båtmotor jobbar som om du kör på tvåans växel på full gas i uppförsbacke. Hela tiden!
                Det är alltså vikigt att allt stämmer.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ja, jag håller med om att det är mycket oklart i detta fall.

Hmm. Trist om det är som du säger, att de större kanalerna snarare försämrar än förbättrar motorns effekt/vridmoment. Men det stämmer ju att man får lägre gashastighet med grövre kanaler och i och med det också sämre turbulens och därmed sämre blandning av bensin/luft. Men får man verkligen sämre fyllnadsgrad?

Ytterligare en osäkerhet. Jag inte säker på vad drevet har för utväxling, men jag har en 14x19-propp liggandes och det är storleken mindre än jag har på nu (14x21), så det är ju bara att prova och se vad jag får för resultat.

Det stämmer det där med "uppförsbacke". Inte undra på att det går åt så mycket soppa när man åker båt.

I dessa dagar med fokus på bensinpriser och snålkörning, så säger de som vet, att man ska växla upp och ligga på en hög växel och segdra för att få lägsta bensinförbrukning när man åker bil. Även om jag inte får ut önskad toppfart med denna propeller jag har nu, kanske jag kommer fortsätta åka med den pga det lägre varvtal man får i marschfart jmf med en mindre propeller. Men jag skulle ändå vilja veta om det är något fel på motorn, så det är väl bäst att testa med den mindre propellern ändå.

Sen kan jag tycka att det inte vore fel att se till att få till en lagom hög kompression (ev mha planing av toppen) för att utnyttja bensinens energiinehåll bättre. Men innan dess ska jag i så fall låta mäta upp kompressionen med seriös mätutrustning.

Ett till sätt att testa kompressionen borde ju vara att vrida fördelaren så man får väldigt få graders förtändning och sedan köra och se om man får motorn att spika. Om motorn inte spikar så borde det ju vara för låg kompression!? Annars hade man ju inte behövt ha 28-30 graders förtändning, som tex motorngurun Lars Lundbladh rekommenderar för denna motor.

Kommentar

Ja, jag håller med om att det är mycket oklart i detta fall.

Hmm. Trist om det är som du säger, att de större kanalerna snarare försämrar än förbättrar motorns effekt/vridmoment. Men det stämmer ju att man får lägre gashastighet med grövre kanaler och i och med det också sämre turbulens och därmed sämre blandning av bensin/luft. Men får man verkligen sämre fyllnadsgrad?
                    Ja eftersom emulsionen har en massa så kommer en högre gashastighet att trycka på mer och därmed ge en högre fyllnadsgrad. Det går att vid gynsamma förhållanden få en sugmotor att fylla över 100%.
                    Om det är så i ditt fall ska jag låta vara osagt men det är så det fungerar.

Ytterligare en osäkerhet. Jag inte säker på vad drevet har för utväxling, men jag har en 14x19-propp liggandes och det är storleken mindre än jag har på nu (14x21), så det är ju bara att prova och se vad jag får för resultat.

Det stämmer det där med "uppförsbacke". Inte undra på att det går åt så mycket soppa när man åker båt.

I dessa dagar med fokus på bensinpriser och snålkörning, så säger de som vet, att man ska växla upp och ligga på en hög växel och segdra för att få lägsta bensinförbrukning när man åker bil. Även om jag inte får ut önskad toppfart med denna propeller jag har nu, kanske jag kommer fortsätta åka med den pga det lägre varvtal man får i marschfart jmf med en mindre propeller. Men jag skulle ändå vilja veta om det är något fel på motorn, så det är väl bäst att testa med den mindre propellern ändå.

Sen kan jag tycka att det inte vore fel att se till att få till en lagom hög kompression (ev mha planing av toppen) för att utnyttja bensinens energiinehåll bättre. Men innan dess ska jag i så fall låta mäta upp kompressionen med seriös mätutrustning.

Ett till sätt att testa kompressionen borde ju vara att vrida fördelaren så man får väldigt få graders förtändning och sedan köra och se om man får motorn att spika. Om motorn inte spikar så borde det ju vara för låg kompression!? Annars hade man ju inte behövt ha 28-30 graders förtändning, som tex motorngurun Lars Lundbladh rekommenderar för denna motor.
                    Innen du gör något så kolla hur stiften ser ut. Det är farligt för en hårt belastat motor att gå magert så de ska absolut inte vara ljusa. Mörkbruna skulla jag vilja ha dem. Är de ljusa så var försiktig med tändningen.

Kommentar

>Ja eftersom emulsionen har en massa så kommer en högre gashastighet att trycka på mer och därmed ge
                      >en högre fyllnadsgrad. Det går att vid gynsamma förhållanden få en sugmotor att fylla över 100%.
                      >Om det är så i ditt fall ska jag låta vara osagt men det är så det fungerar.

Ajdå. Det skulle ju vara tråkigt om bytet till en B30E-topp var en försämring jmf med orginaltoppen. Jag har visserligen en orginaltopp liggandes. Dock känns det som ett väl stort projekt att byta topp för att testa om det blir bättre.

>Innen du gör något så kolla hur stiften ser ut. Det är farligt för en hårt belastat motor att gå magert så de
                      >ska absolut inte vara ljusa. Mörkbruna skulla jag vilja ha dem. Är de ljusa så var försiktig med tändningen.

Stiften är ganska mörkbruna efter man varit ute på en runda, så det är nog som det ska. Jag tror inte den går för snålt.

Jag lär ändå inte riva ur toppen i sommar (det är ju dumt att förstöra en båtsommar bara för att få ut några knop till). Först och främst ska jag låta motorn bli inkörd ordentligt och se om båten går bättre sen och mäta kompressionen igen.

Jake

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                      ANNONS

Working...
                      X