ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Bytt motor, får inte min höga rodd 400 att plana

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Bytt motor, får inte min höga rodd 400 att plana

(Jag är ny här och vet inget om båtar, så var snälla mot mig nu)
    Efter att ha puttrat omkring med morfars gamla 6 hk evinrude i ett par säsonger så skaffade jag en 80-tals Mercury 9,8 hk. Visst, det går lite snabbare. Tidigare gjorde båten 5-6 knop mot nuvarande 8, men hur får jag den att plana? (Något som den enligt uppgift från tillverkaren ska göra med 10 hk motor) Jag har provat alla tilt-lägen. Då jag är rätt tung och fören pekar lite uppåt oavsett tilt-läge, har jag även provat att släppa rorkulten och ta mig längre fram i båten. Tyvärr har jag ingen förlängare till rorkulten så jag har inte kunnat testa detta ordentligt. Med frugan i fören planar den inte heller, men det är möjligt att det blir för tungt då.
    Min första tanke var att motorn behöver en ordentlig översyn och att den kanske inte varvar som den ska.

Idag kom jag på ett fiffigt sätt att mäta varvtalet: Jag spelade in motorljudet med en bärbar dator och körde frekvensanalys på det. Resultat: 168 Hz. Eftersom det är en 2-cylindrig 2-taktare blir det 2 tändningar/varv.
    168*60/2 = 5000 RPM. När jag tog mig fram mot fören gick varvtalet upp mot 183 Hz (=5500 RPM)
    Det verkar alltså inte vara något större fel med motorn eftersom den kommer upp i maxvarv.

Spelar det stor roll hur pass ren båten är? Ska jag ta upp den och tvätta? :)
    Ska jag byta propeller? Just nu tror jag att det sitter på en originalpropeller som vad jag har förstått är en 3-bladig 9x10" men jag är inte 100 på det. Den är lite naggad i kanterna men utan större skador såvitt jag kunde se.

Motorn är nog helt enkelt för svag.

Kommentar

Oj, det var ett snabbt svar.
      10 hk är det största som är godkänt för den båten. Visst, det är en gammal motor, men om den varvar upp till maxvarv kan den väl knappast vara för svag, eller har jag fel?
      Hade den bara varvat upp tilll 3500 RPM så kunde jag ha förstått resonemanget.
      Sen kan det ju förstås sitta en helt bort-i-tok-propeller på motorn som gör att den varvar trots att motorn är svag. Har ingen egen kompmätare så jag har inte haft möjlighet att kolla till exempel kompet än.

Kommentar

Jag har också en HR 400 och den planar med en 10 hk Mercury 4-taktare om jag är ensam i båten. Får upp den i nästan 18 knop.

Med två vuxna planar den inte riktikt utan stannar på ca 12 knop. Jar har också nån idé om att byta propeller och kolla om jag kan få den att plana med två vuxna men jag får se.

Är du själv i båten borde den plana med en frisk 10-hästare.

--
        Tobias

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tack, då vet jag att den ska gå att få upp i hygglig fart. Det blir lite höst- och vinterpyssel med motorn helt enkelt. Jag har redan hittat en del saker att åtgärda.

Kommentar

8 knop och 5500 varv , något stämmer inte, slirar navet i propellern ?
            Jag har en HR 430 s med Tohatsu 9.8 2-takt 8.5 " stigning -> 17 knop med ren botten och 16 knop smutsig.

Kommentar

Inte för planing?

Jag menade förstås inte att motorn i sig var svag, men att den var för svag för att få båten att plana. Om båten inte är avsedd för större motor än 10 hk är den kanske inte heller tänkt att plana. Om en båt ska plana beror inte bara på motoreffekt utan mera på undervattenskrovets utformning.

Kommentar

Ok, men det är ett planande skrov. Nåja, nu har jag tagit upp motorn och demonterat växelhuset. Tjock, kolsvart olja som luktar rejält bränt och det var dessutom inte många droppar som kom ut. Växelhuset satt fast med bara en(!) bult. Impellern såg ut att ha gjort sitt redan för flera år sedan. Dessbättre verkar det inte ha kommit in vatten i växelhuset, men jag ska byta alla packningar för säkerhets skull.
                Jag blev dessutom förvånad över att det inte fanns någon packning mellan växelhus och rigg, men det kanske ska vara så. Det gick i alla fall inte att hitta någon på sprängskissen.
                När jag är färdig med växelhuset är det "bara" själva motorn kvar. Wish me luck!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Så kommer då ett litet trådlyft.
                  Efter många om och men har jag hittat en beteckning på proppen, 8P A11. Tydligen är det en propeller med 12,5" diameter och 8" stigning...
                  För er som inte orkar läsa tråden gäller det alltså en HR400 med 80-tals 9,8 hk Mercury.
                  Visst verkar proppen vara lite stor? Vad ska jag prova för propp istället? 9x9?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                  ANNONS

Working...
                  X