ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hur koppla instrument Suzuki DT65

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hur koppla instrument Suzuki DT65

Hej!

Jag har köpt mig en båt med en Suzuki DT65 snurra på.

Mitt problem är att jag fick instrumenten, varvräknare samt det instrument som visar olja, flöde, vattentemt osv i en bärkasse bredvid utan kablar. Finns det någon som har koll på vart dessa instrument ska kopplas in???

Jag har lyckats identifiera en sockerbiskoppling i motorn med 6 kablar på som jag tror ska användas. Men vart ska övriga två från olja/vatteninstrumentet kopplas in?

På varvräknaren finns inga kablar, bara kontakterna. Vilka ska användas och vart ska de kopplas???

Kan tillägga också att ur själva styrenheten för gasreglaget mm går ett antal kablar som är klippta och inplastade men jag lyckas inte identifiera vart de ska gå. Antagligen har någon plockat ut ström och annat därifrån???

Klippta kablar i motor och i reglage låter väldigt mycket som stöldgods i mina öron.

Köp i "god tro" är ju avskaffat så du kan råka i trubbel om jag gissar rätt.

Helt klart inte det svar du önskade.

Kolla motornummer mot stöldanmälda motorer (eller inte, det är ju upp till dig).

/b

Kommentar

Du gissar fel, det är inget stödgods. Jag har motorns hela livshistoria på papper. Motorn köptes av den tidigare ägaren från en båt som skrotades. Denne hade tagit ut lite kopplingar från reglaget, oklart vad detta var dock. Det syns att det är "egenhändigt gjort" och inga fabrikskablar som går ut där. Funderar i alla fall på om de har något med varvräknaren att göra?

I övrigt så handlar detta helt enkelt om att den jag köpte båten av hade energi nog att fixa med de reglage som behövs för att köra båten, men alldeles för lat för att koppla in varvräknaren och det andra instrumentet.

Så...
      Min fråga kvarstår

Kommentar

Ok, ursäkta men förstå min misstanke.

Jag har reparationshandboken. (1992-1999)

Eftersom du har klippta kablar både i motorn och i reglaget är det lite sent just nu, men jag ska försöka få tid imorgon att ge dig färgkoderna för riktig inkoppling.

EDIT: Tyvärr hittar jag inte handboken, återkommer när / om boken dyker upp.

/b
        Last edited by BaljanBlå; 2010-05-05, 19:41.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag förstår din misstanke... Absolut! Men kände att jag behövde förklara eftersom det inte är kul att råka ut för att bli av med sin motor.

I motorn finns det en sockerbit där kablar har kopplats ihop. Där vet jag att "det andra" instrumentet har 6 st kablar som ska gå till denna kontakt. Det finns ytterligare ett par kablar, frågan är om det är typ ström och jord eller något annat?

Varvräknaren... Där finns det ju inga kopplade kontakter så jag kan inte följa några färger.

Gällande allt funderar jag dock på om de ska kopplas ihop med de kablar som går ut reglaget. Där finns två stycken fabriksplasthöljen med två kablar i vardera hölje och dessa verkar räcka ungefär lika långt som till lämplig placering av instrumenten. Hur många kablar ska kopplas in i varvräknaren förutom till belysningen? Två? Tre?

Ska föröka återkomma med beskrivning av de kablar som går ur reglaget.

Tack för din hjälp!

Kommentar

söker du elschema fortfarande tror jag har ett

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
            ANNONS

Working...
            X