ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

volvo b20 motorn får ej någon bensin, HJÄLP!

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• volvo b20 motorn får ej någon bensin, HJÄLP!

Hej!

Igår köpte jag en hardtop båt med en 130hk volvo b20 innombordare.

När vi var påväg hem märkte vi att båten bara gick i 15 knop, den går egentligen 30-35 knop.

Senare började den att gå ojämt den hackade till hela tiden på full gas. när man åkte i cirka 5 knop gick den bra en stund. sen dog den helt. Vi tankade i 10 liter pga att vi trodde det var slut på bensin, för bensin filtrerna var helt torra. ( det finns ingen bensinmätare ) då startade den i cirka 5 sekunder sen dog den.

Vi tror att den antingen är skit i tanken, i slangarna eller att bensin pumpen är sönder... jag har ingen erfarenhet av inombordsmotorer så då ställer jag frågan. Vart kan felet sitta?

Eftersom det är en inbyggd tank kan vi inte se om det är skit i tanken, och slangarna vet vi ej vart dom sitter så hur gör man?

/ Johan

Desvärre kan det vara vilken som helst av alla tre. Rekomenderar att du kollar med en penta verkstad eller crom marine. Roffe där kan allt om motorer.

Kommentar

Ohoj,
      ring säljaren !
      Borde veta vad det beror på 1h efter försäljning ..
      Sail On !

Kommentar

Om du lossar inkommande bränsleledning på bränslepumpen, och kopplar den slangen direkt på en utbordartank, eller ner med slangen i en reservdunk, så kan du snabbt se om felet ligger i originaltanken och ev filter i den.
        Om det fortfarande inte kommer bränsle, kan du lossa bränslepumpen, om den är mekanisk, den sitter med 2 st bultar i motorn.
        Bränslepumpen drivs av mellanaxeln via en kam, en excenter. Om du har pumpen lös, och slangarna kopplade skall du kunna pumpa bränsle för hand, genom att pumpa på hävarmen.
        Det går inte att köra så, men du kan kontrollera om pumpen verkligen kan pumpa.
        Sedan finns det ett filter vid förgasaren som kan vara tätt.

Men att ringa säljaren och fråga är ju en bra start.
        /Peter

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
        ANNONS

Working...
        X