ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Knas i backslaget?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Seglarfreak
    svarade
    Låter konstigt rekomenderar dessvärre att du kontaktar en Yanmarhandlare, typ Lidingö Marin eller crom marin för att få ett svar på frågan.

Skriv en kommentar:

• Botnia23
    started a topic Knas i backslaget?

Knas i backslaget?

Hej!

Jag har ett problem som jag hoppas att forummedlemmarna kan hjälpa mig med.

Jag har en Botnia 23, med en Yanmar 4JHE i, och enligt manualen ett KBW20 backslag.

Maskin är från slutet av 80-talet och båten har varit i yrkesfiskarbruk i närmare 15 år. De senaste 5 åren har den dock inte använts lika mycket. Motorn är bra skick och det enda som har bytts är spridarna, filtren och motorkuddarna.

När jag köpte båten för ett par år sedan så stod propelleraxeln helt stilla på tomgång. För ett år sedan började axeln att snurra på tomgång, och den ökade farten i proportion till varvtalet på tomgång.

När jag i vårast bytte motorkuddarna försvann problemet och axeln stod nu helt stilla på tomgång, som sig bör.

Nu efter 20h drift har problemet uppstått igen. Samma sak även nu, axeln snurrar runt på tomgång och börjar snurra hårdare om jag varvar upp maskin på tomgång. Lägger jag i växeln och drar i friläge en stund efteråt så står axeln stilla, för att sakta men säkert börja snurra igen. Precis som om något inte orkar hålla den stilla utan börjar slira. Kraften den snurrar med på tomgång är inte mer än att man lätt håller fast den med en hand. Men direkt man släpper så börjar den snurra igen...

Vad är problemet? Det verkar som om något är slutkört...

Mvh
    Andreas

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X