ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

motorstorlek och lång/kort rigg???

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• motorstorlek och lång/kort rigg???

Fråga kamrater....
    skulle det funka att sätta en långriggad motor på på en båt som troligen ska ha en kort riggad motor???
    Båten ifråga är en Sibo 455...
    Båten är klassad för vad jag förstår 14hk.....har nu hittat en honda 30hk fyrtakt till rätt pengar.....är detta en fungerande kombination eller e man så att säga ute på djupt vatten :D när man parar ihop detta?
    mycket taksam för alla svar och funderingar
    Mvh Jocke

Låter övermotoriserat, men rigglängden är ju inget problem så länge du tar hänsyn till decimeterökningen av djupgåendet om du vill åka på daggen.

Kommentar

jo måste hålla med att det känns som lite overkill men man e ju alltid nyfiken.....har dock själv kommit fram till att akterspegeln inte kommer att älska mig om jag gör det...letar febrilt efter nånting runt 20hk 4-takt......den stora frågan är dock....hur tokfel blir det med lång rigg på en båt avsedd för kort rigg.... stora problemet verkar vara att man får mycket dragg från den xtra rigglängden men kan där finnas andra problem som kan dyka upp oxå typ instabilitet o liknande???

Kommentar

Enda problemet är om det inte finns en rätt placerad sprutlist på
        riggen, så kan det kastas upp vatten i en stor plym om kring motorn.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Motståndet från några extra centimeter rigg är betydelselöst på ett sådant ekipage och inte heller tror jag att en lång rigg sprutar mer vatten uppåt än en kort.

Kommentar

långrig på en båt som är byggd för kortrigg brukar inte bli bra:ph34r:har kört en 4m gummibåt med långriggad 15hk=13knop mkt vattensprut, och sen med en kortrigg 9,9=15knop och den gick mycket lättare och högre i vattnet:cool:

Kommentar

Gummibåtar är nog ett speciellt kapitel.

Kommentar

ja kanske det men det blir ungefär samma resultat ändå på en planande båt;)

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X