ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Volvo Penta 2020

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• MagnifikMaxi
    svarade
    Jag skulle vända det där med belastningsgraden så här: en motor mår dåligt om den inte får bli tillräckligt varm, vilket den inte blir utan viss belastning. Dvs om du kör motorn en bra stund för att ladda så hinner den komma upp lite grann i temperatur, och det är knappast skadligt om motorn i övrigt får sin kondition. Kör du i övrigt i vanlig propellerdrift så kommer motorn säkert må bra (du har väl till skillnad från mig en motorbåt och behöver inte tänka på att hinna få upp värmen vid gång, innan det är dags att stänga av motorn). Alltså, att köra var 10:e gång obelastat kan nog inte göra nån skada.

Men... Jag skulle däremot säga att man av miljöskäl inte ska göra det. Har du behov av att göra detta ofta så borde du skaffa alternativa kraftkällor (solceller t ex).

Skriv en kommentar:

• Nausika
    svarade
    Det kan knappast kallas ett argument.

Bara som 1000 andra säger.

Som Einsteins lagar: Allt funkar men ingen vet varför!

Skriv en kommentar:

• lagunlagun
    svarade
    arbetsmoment

En motor mår bäst av attgå under en belastningsgrad på 80 %.

Det är ungefär lika som med oss själva, en som ligger på sofflocket i några år har en dålig kondition.

En diesel som går på tomgång säges "glasas" i cylindrarna.

Skriv en kommentar:

• Nausika
    started a topic Volvo Penta 2020

Volvo Penta 2020

Vad är egentlig problemet med att låta motorn gå i tomgång för att ladda batterier.
    När kylning och smörjning sker, borde motorn väl kunna köras hur länge som hälst.

Finns där ett sakligt argument för att det inte är bra?

Vet du något så kom gärna fram med din vetskap.

Nausika

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X