ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Bygga eget elsystem?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Bygga eget elsystem?

Hej, Jag ska bygga nytt el system i en aluminium båt. Har knappt jobbat med el förut så jag är nybörjare.
    Efter att ha frågat runt endel på båtmässan så lärde jag mig att man ska använda förtent 2.5 kvadrats kabel. Så 20 meter är inköpt, lika bra att dra allt i 2,5 då det inte är nån större prisskilnald sa dom där, stämmer det?
    Detta är inköpt plus en kopplings plint till.
    .

Så här ser gammla elsystemet ut nu.

.

Vad ska jag börja med? byta ut kabel för kabel? märka upp alla sladdar som sitter nu så man får lite överblick?
    Riva ut allt?
    Jag köpte knapppanel med trycksäkringar för det verkar bekvämt. Men hur kopplar man?
    Så här ser det ut på baksidan

.

Det är alltså en svart kabelbit från varje brytare, sen en svart som är serie kopplad och en serie kopplad på plus sidan. Var ska grejerna dras? om jag skulle dra ny kabel till vindrutetorkarn tex. var ska den röda och var ska den svarta?

Tack på förhand.

De röda seriekopplade skall kopplas till batteriets pluspol, helst via en huvudströmställare och en huvudsärkring, denna kabel bör vara tjockare än 2,5mm2 - beronde på hur långa ledningar och hur mycket förbrukare du kommer att ansluta, min 4mm2, gärna grövre.
    Den svara serikopplande skall till batteriets minuspol ifall du vill att strömställarna skall lysa i tillslaget läge.
    De ensamma svarta skall till plusanslutning på dina förbrukare - och sedan en kabel från minusanslutning på dina förbrukare till batteriets minuspol.

Hoppas detta har gett dej någon ledning :o hur det fungerar.

/ Tomas

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
    ANNONS

Working...
    X