ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Motorn stannar efter en kort stund!!!!

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Motorn stannar efter en kort stund!!!!

Hej!
    Köpte mig en uttern 690 i höstas som jag bara han och provköra.
    Har nu på våren servat motorn med att byta bränslefiltrer (fast tank) tändstift, samt vxlhusolja.
    Impeller funkar fint.
    Idag på premiärturen med familjen så var den lite svårstartad, får ge full gas när jag ska få igång den.
    När vi äntligen kom iväg körde vi i 5knop ca 3min sedan ökade vi till 15 knop och efter ca 1min så började motorn bluddra och till sist la den av,Pumpade på blåsan som nu var mjuk och fick efter lite trixande gick den igång den igen. Den dog på nytt gjorde om samma grej och sen gick den o.k de 3min tillbaka.
    Känns inte tryggt att ge sig ut med familjen i denna båt.
    Vad ska jag börja?
    / David

Bränslematning

Det troligaste är nog att motorn inte får bränsle i samma takt som den förbrukar det.
    Detta kan bero på motorns bränslepump eller olika hinder i bränslesystemet.
    Jag drabbades en gång av flera oförklarliga stopp på en Suzuki 28 efter varierande gångtider, från fem minuter till en timme. Otroligt nog berodde det på kopplingen på slangen, vid anslutning till motorn.
    Trots att den inte går att ta isär låg fjädern till den ventil som stänger kopplingen när slangen lossas fel.
    Jag upptäckte det genom att koppla förbi anslutningen och köra. För att konstatera felet i kopplingen sågade jag isär den med bågfil. Säljaren blev sur men var ju tvungen att ge mig en ny koppling och problemet var borta.
    Jag berättar detta bara som ett exempel, undersök förutsättningslöst.

Kommentar

Motorn stannar..

Förra årets premiärtur var av liknande karaktär för mig. Motorn, en sprillans ny Yamaha 80 hk 4-takt, gick bra upp till 15 knop, men vid gaspådrag därutöver dog den. Bläran var tom. Vid närmare kontroll visade det sig att bensinslangen till motorn låg i kläm, så den släppte bara fram viss mängd bensin. När vecket var utjämnat gick motorn som den skulle.

Kommentar

kollat avluftningen till tanken?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Blåsan kan va gammal med trött membran, byt och se hur den går efter det.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X