ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Batteribank och underspänningsskydd

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Batteribank och underspänningsskydd

Jag skall byta från ett system med separerat startbatteri till en gemensam bank med tre 80 A batterier och ett underspänningsskydd, Priority start. I samband med detta har ett antal frågor dykt upp för en novis som mig:
    Skall startmotor och generator kopplas via huvudbrytaren eller direkt mot batteribanken? Huvudbrytaren är av äldre modell, osäker på om det ev spänningsfallet talar för direktkoppling.
    Kan shunten till amperemetern kopplas på plusledningen mellan batteribank och generator utan besvärande spänningsfall? Det är ett sk enpoligt system så på minusledningen går väl inte?
    Motorn är en MD7 och generatorn är ganska ny från Volvo Penta, 70 A tror jag.
    /Anders

Jag rekomenderar dig att tänka om !!!

ett bra startbatteri har helt motsatta egenskaper mot ett bra förbrukningsbatteri.

Viserligen kan vissa AGM batterier funka hyfsat, men det är klart bättre att dela på dessa 2

Kommentar

Bryt allt

Hej
      Jag tycker du skall bryta allt. Förbrukningsbatterier fungerar mycket bra att starta en båtmotor med, i synnerhet då du har 3 x 80 ah batterier. Startbatterier är till för att med ett litet batteri 50-80 ah i bil starta en motor i 20-30 minusgrader.
      Hälsningar Ove

Kommentar

Ove, vad är skälet till att bryta allt? Kan det gå ström från batterierna till startmotor och generator (låter inte troligt i mina öron) eller finns det andra skäl?
        Anders

Kommentar

• ANNONS ANNONS

För att starta en mindre diesel motor så förbrukar du kanske 400 A i 5 sekunder, så batteriet måste klar av att lämna minst 400A i det ladd tilstånd batteribaneken är när spänningsvakten slår i från
          För att starta förbrukar du kanske 5Ah så det är allt som måste finna kvar.

Ett startbatteri tillverkas så det kan leverera hög ström under en kort tid. men det är ofta dåligt att djup urladda et sånt batteri, då det för varje djup urladdning kommer att appa / bli av med Ah (det får färre Ah för varje urladdning du gör)

Ett förbrukningsbatteri kan inte leverera hög ström så bra, men då den gör det så gör den av med stora mängder Ah.
          detta batteri tål därimot djupurladdning bättre o kommer att hålla fler år utan att du kommer att lida av att även deta batteri tappar lite Ah för varje gång.

Om det på batteriet står att det är på 80Ah så ska du andast ladda ur det med 40Ah (alltså 50% av kapasiteten) går du under detta så komer du mycke snabbare att förbruka batteriet o måste ganska snart byta det.

När man byter batterier så ska man byta alla som är samankopplade & det ska då vara lika dana.
          ett andvänt batteri kommer att ha lägre topp spänning (volt tal) än ett nytt. men om dom är samankopplade så kommer spänningen sakta sjunka till samma spänning som det sämsta batteriet ha. Du kommer atså tappa Ah utan att nån förbukare är inkopplad.

Vill du dra nytta av att få ut mycke Ah så ska du separera förbrukningsbanken från start batteribanken (har du bogpropelelr eller ankarspel ska dessa inte vara kopplade till förbrukningsbanken. kan funka på startbatteri banken, men helst i en egen bank.

Vill du vara säker på att alltid ha startström till motorn så ska du separera förbrukningsbanken från startbatteribanken.

---------------------
          Jag försöker komma på en enda bra anledning till att man vill ha dessa samnakopplade, men kommer inte på nån anledning.

Kommentar

Inte en enda anledning? Det är bättre med 3x80 än 2x80 A till förbrukning. Batterierna håller längre eftersom jag inte behöver ladda ur dem så mycket med mer kapacitet. De tar emot laddning bättre från generatorn när kapaciteten är större. Där var tre anledningar.
            Anders

Kommentar

Där lurar du dig.
              Det var det jag försökte förklara.

Köper du renodlade förbrukningsbaterier, så orkar dom inte starta motorn när baterivakten slår till, då dom inte lämnar duna 400A du vil ha, kanske bara kan lämna 150-200A

Desutom tämer du ju batterierna helt om du försöker starta moton, då dom inte är byggda för det.

behöver du 3X80A h till förbrunking så ska du ka det, o sen stertbatteriet ut över det.

du har rätt i att det interna motståndet minskar med fel batterier vilket ökar återladdningen, men även där kan man ju se til att köpa ett batteri med låkt internt motstånd, så återladdar det fortare än vad din lilla 70A generator klarar av.

Hur många Ah förbrular du/ dygn?
              Hur många dygn ska du klara dig?

Kommentar

Minst Två skäl

Ursprungligen postat av Hermione Visa inlägg
                Ove, vad är skälet till att bryta allt? Kan det gå ström från batterierna till startmotor och generator (låter inte troligt i mina öron) eller finns det andra skäl?
                Anders
                Hej
                Jag ser minst två skäl. Ett, vid ett fel i startmotor/generatorkretsen är det ur säkerhetssynpunkt bra att kunna bryta kretsen. Två, det kan förekomma läckströmmar i startmotorkretsen/generatorkretsen som efter en tid kan ladda ut batteriet.
                Hälsningar Ove

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av CarMan Visa inlägg
                  Där lurar du dig.
                  Det var det jag försökte förklara.

Köper du renodlade förbrukningsbaterier, så orkar dom inte starta motorn när baterivakten slår till, då dom inte lämnar duna 400A du vil ha, kanske bara kan lämna 150-200A

Desutom tämer du ju batterierna helt om du försöker starta moton, då dom inte är byggda för det.

behöver du 3X80A h till förbrunking så ska du ka det, o sen stertbatteriet ut över det.

du har rätt i att det interna motståndet minskar med fel batterier vilket ökar återladdningen, men även där kan man ju se til att köpa ett batteri med låkt internt motstånd, så återladdar det fortare än vad din lilla 70A generator klarar av.

Hur många Ah förbrular du/ dygn?
                  Hur många dygn ska du klara dig?
                  Blybatterier generellt har två saker som kan hindra att stor stöm kan tas ut:

1) Batteriets blymängd har måttlig yta mot syran men tjockare "lager" av aktiva kemikalier. (=förbrukningsbatteri med lite högre inre motstånd) eller stor yta per blymängd och tunnare lager av aktiva kemikalier (= startbatteri med läge inre motstånd)
                  2) Blybatterier kan sulfatera och då binds en massa kemikalier så de har svårt att deltaga i omvandling kemi-amperetimmar, samt att dessa bundna kemikalier ger ett högt inre motstånd som gör att stora strömmar inte kan kan tas ut vid bibehållen full spänning.

Startbatterier är optimerade att kunna ge hög ström vid typ minus 20 grader för att starta en motor med trög olja som också är lika kall. Detta behov är inte aktuellt för marinmotorer, där är det praktiskt lägst noll grader som är av intresse.

Ett blybatteris förmåga att ge en kortvarig stor ström är inte så beroende av batteriets laddningstillstånd som det är av att det inte är sulfaterat.

Alltså är det så att två eller fler förbrukarbatterier i parallell (eller ett enda startbatteri) klarer lätt att starta en motor vid över noll grader så länge de inte är sulfaterade, bara deras laddningstillstånd är minst 20 % eller så.

Parallellkopplar man 3 eller flera osulfaterade förbrukningsbatterier så kan de utan vidare överträffa ett enda startbatteri, även om de är urladdade så de bara har typ 20% kapacitet kvar, vardera.

Vad gäller val av underspänningsskydd kan nämnas att en "Priority Start" återinkopplar batterikretsen om den detekterar en ändring av förbrukarsidans strömuttag. Det innebär att om man t.ex har en termostatdriven kylare eller en värmare med termostat, så kommer de att kunna lura "Priority-Start" att trom att någon försöker starta motorn, och kopplar då alltså tillbaka batteribanken igen.....så banken kan bli tömd i alla fall.

Kommentar

Det blir nog såhär med kopplingarna:

En huvudsäkring (300A?) installeras nära batteribanken, då behövs ingen huvudbrytare mellan startmotor, generator och batteribank.

Övriga förbrukare kopplas över den gamla huvudbrytaren

Digital voltmeter installeras för att hålla koll på att Priority starten fungerar som den ska, dvs kopplar ifrån och för att se hur mycket som finns i batterierna

Anders

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                    ANNONS

Working...
                    X