ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Var går temp upp först vid utebliven kylning (inombordare)?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Var går temp upp först vid utebliven kylning (inombordare)?

I min båt har jag en V6:a som jag skulle vilja ordna en akustisk varning för om temperaturen börjar närma sig ohälsosam. Därför har jag skaffat mig ett par temperaturswitchar på ELFA som sluter kretsen vid ca 80° C. Dessa ska sedan kopplas till en riktigt ljudlig summer så att det inte går att missa om kylningen givit upp av någon anledning.

Nu undrar jag vilken del av motorn som går upp i temperatur först vid detta scenario. Det jag har läst mig till är att kylvätsketemperaturen tar ganska lång tid på sig att visa mha den vanliga tempmätaren om något är fel och att det kan göra att skadan redan är skedd.

Är det någon som har ett bra förslag på var de små sensorerna ska placeras på motorn för att fungera som "early warning system"?

Mvh
    /Fred

Säger bara avgastemperatur.... Eller temperaturen på knäna om du nödvändgtvis måse mäta kylvattentemp.

Mvh Magnus
    Last edited by Magnus-grissel; 2011-07-03, 23:27. Anledning: Stavning

Kommentar

Nja, kylvattentemperaturen är egentligen ointressant. Det är den punkt på motorn som värms upp först som är intressant.

Om vi ponerar att något händer med kylningen, säg att impellern splittras eller att jag kör på en plastpåse som lägger sig runt drevets kylvatteninlopp, så att motorn inte får nödvändig kylning så kommer ju temperaturen öka. Min fråga gäller då vilken punkt på motorn som reagerar snabbast på detta. Är det precis där grenröret möter motorblocket? Är det på utsidan av avgaslimpan? Är det någonstans på själva motorblocket? Är det någon annanstans?

Målet är alltså att fånga upp farlig temperaturhöjning innan den blir farlig. Om jag sätter mina switchar på en punkt som ligger 10° C efter en annan punkt (i tid) så får jag kanske varningen för sent.

Kommentar

Jag har monterat en Kylsystem Volkswagen Polo TERMOSTATGIVARE F KYLFLÄKT 92 - Biltema termostatgivare för kylfläkt i avgasslangen. Den är kopplad parallellt på motorns tempgivare.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
        ANNONS

Working...
        X