ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Stannar på tomgång archimedes penta 25 hk utombordare.

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Stannar på tomgång archimedes penta 25 hk utombordare.

Hej ny här;) Tänkte kanske om nån här kunde hjälpa mig med tips. Köpt båt i helgen o lagt i den. Och startat upp motorn och den fungerar men inte tomgången. I alla fall inte så låg jag vill ha så det funkar när man ska parkera vid båtplatsen osv.. Skruvar jag upp tomgångsskruven så går den men så fort jag skruvar ner lite så går den ojämt o stannar. Sen så om jag drar ut choken så rusar motorn. Den verkar fungera annars när man gasar upp den osv. Det är bara problemet med att få lägre "vanlig tomgång" så att säga.

Motorn är som sagt en Archimedes 250 cruising. Osäker årsmodell. Den är blå med vita kåpan.

Tacksam om nån vet var jag ska börja titta på för saker ;)

Sen så vet jag att det vore bättre med en nyare motor än denna men så här är läget nu :p

Kan vara ett förgasarproblem, ta isär och sök föroreningar i kanaler och munstycken.

Kommentar

Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
      Kan vara ett förgasarproblem, ta isär och sök föroreningar i kanaler och munstycken.
      Tack så mycket för tipset! Var nere efter jobbet och tog bort förgasarna o åkte hem o har nu gjort rent dom. Såg inget speciell smuts men nu gjort i alla fall. Sen har jag gjort nya packningar mellan förg o insuget som ska dit när jag monterar tillbaks det i morrn. Dom gamla packningarna fuktade bensin och var dåliga. Kanske det drog in tjyvluft där då. Får se om det blev blev bättre i morrn kväll ;)

Kommentar

Föroreningarna behöver inte synas. När jag gjorde ren min förgasare så blåste jag rent alla delar å kanaler med tryckluft. Men utan resultat. Så då gjorde jag rent med CRC Förgasarrengöringsspray i stället. Sen dess startar den på första efter lite justering.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Uppdatering: Nu startar den lätt och går bättre på tomgång:) Men nu nästa bekymmer.. Den går bra från låg till mellangas. men sen när jag vill öka o gasar mer så säckar den. Typ som den stryps. Drar jag tillbaka reglaget så går den jämt o fint igen vid mellangas.. Nåt tips? bensin verkar den få fram vad jag kan se. Obs vid körning för gasar jag i neutral så varvar den upp bra.. Mvh Matte

Kommentar

Av någon anledning får den tydligen inte bensin i takt med vad som krävs för acceleration under belastning.
            En gång i tiden var jag mek på en militär verkstad. Jag provkörde en Jawa 250 armémotorcykel som jag bytt förgasare på, de slets fort ut. När jag drog på svarade den först, men tappade senare ork och bara råmade i insuget. Vid jämn gas och mindre pådrag var allt normalt.
            Det visade sig senare att en lättmetallpärla i slangstosinloppet till flottörhuset bromsade tillrinningen. Bara att peta bort den.

Kommentar

Av någon anledning får den tydligen inte bensin i takt med vad som krävs för acceleration under belastning.
              En gång i tiden var jag mek på en militär verkstad. Jag provkörde en Jawa 250 armémotorcykel som jag bytt förgasare på, de slets fort ut. När jag drog på svarade den först, men tappade senare ork och bara råmade i insuget. Vid jämn gas och mindre pådrag var allt normalt.
              Det visade sig senare att en lättmetallpärla i slangstosinloppet till flottörhuset bromsade tillrinningen. Bara att peta bort den.
              Tack för ditt snabba svar. Men tror det är nåt annat kanske då jag gjort grundlig rengöring av förgasarna förut.. Nåt mer tips? Tacksam för all hjälp som kan tänkas;)

Kommentar

Du borde ju inte ha problem med tjuvluft om du gått över förgasarsidan.
                Återstår att se över hela bränslesidan från tank till motor.
                Finns inget där är det dags att titta på tändsystemet, från tändstiftens utseende till tändläget och gnistans utseende, ska vara blåvit och slå över 10-20 mm.
                Tändningen kan påverkas av gastrycket i motorn, som är högst under acceleration.
                Eftersom det är en tvåtaktare får det heller inte finnas läckor på vevhuset med eventuella anslutningar.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Du borde ju inte ha problem med tjuvluft om du gått över förgasarsidan.
                  Återstår att se över hela bränslesidan från tank till motor.
                  Finns inget där är det dags att titta på tändsystemet, från tändstiftens utseende till tändläget och gnistans utseende, ska vara blåvit och slå över 10-20 mm.
                  Tändningen kan påverkas av gastrycket i motorn, som är högst under acceleration.
                  Eftersom det är en tvåtaktare får det heller inte finnas läckor på vevhuset med eventuella anslutningar.
                  Tack expskipper! Ska checka hela bränslesystemet i helgen. Även membranet som kan ha torkat. Är inte rädd för att riva o kolla saker. Mekat mycket förr då ja tävlat i cross. Dock ej mekat båt men principen är ju samma;) Mvh Matte

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                  ANNONS

Working...
                  X