ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Fråga ang. felsökning på bränsletillförseln

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Fråga ang. felsökning på bränsletillförseln

Hej,

Har en gammal Yamaha 55 hk som stått ute över vintern. När det nu var dags att lägga i båten märker jag tråkigt nog att motorn inte går att starta och inser snabbt att tändstiften är helt torra.

Så långt jag kan se går bensintillförseln fram till bränslefiltret och fyller upp den lilla koppen. Därefter slutar både min lokalisering av bränsle som likväl mitt motorkunnande i stort sett.

Kan det vara troligt att både förgasarna geggat igen så pass över vintern (hade inte möjlighet att tömma dem) att ingen bensin alls kan passera? Detta var min första tanke, men när jag sedan sprutar startgas in i insugen så startar den för någon sekund på startgasen, motsäger det att förgasarna är helt stoppade eller tar inte gasen den vägen?

Är som sagt relativt okunnig på området och skulle bli otroligt glad för hjälp eller förslag på felsökning.

Vänliga hälsningar
    Filip

Hej:) Iom att den startar till med startgasen så tänder den. Så helt klart nåt med bränsletillförseln. I botten på förgasare brukar det finnas en bottenplugg. Börja med att skruva ut den o se. När det är som det ska rinner bensin ut ur förgasaren. Då vet du att bensin kommer fram till förgasaren i alla fall. Gör det det så är det nog stopp i munstycken alt kleggat igen. Men bara under en vinter brukar det ej bli så. Mvh Matte

Och ang gasen den tar ej samma väg som bensinen utan sprutas samma väg som luften kommer in i förgasaren.

Kommentar

Ursprungligen postat av TT600s Visa inlägg
      Hej:) Iom att den startar till med startgasen så tänder den. Så helt klart nåt med bränsletillförseln. I botten på förgasare brukar det finnas en bottenplugg. Börja med att skruva ut den o se. När det är som det ska rinner bensin ut ur förgasaren. Då vet du att bensin kommer fram till förgasaren i alla fall. Gör det det så är det nog stopp i munstycken alt kleggat igen. Men bara under en vinter brukar det ej bli så. Mvh Matte

Och ang gasen den tar ej samma väg som bensinen utan sprutas samma väg som luften kommer in i förgasaren.

Stort tack för svar! Då lutar det nog åt en förgasarrengöring, tror nämligen att bensinen passerar bränslepumpen också. Ska testa skruva bort dräneringsskruven som du nämner ifall jag hittar och kommer åt den!

Kommentar

Det är inte nog med att bränslet blir dyrare, det blir sämre också.
        Jag har en Johnson 6 som flottörventilen ständigt sätter igen sig på, det behövs inte ens en vinter utan kan upprepas under säsongen.
        Isärtagning och rengöring av förgasare och bränslesystem är nog vad du bör göra.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Riktigt dåligt att det ska behöva bli så.. Är det isärtagning och rengöring som gäller varje gång för dig när flottörventilen satt sig eller går det lösa på smidigare vis?

Tänkte testa en nödlösning med CRC Förgasarrengöringsspray, förmodligen onödigt men kan väl vara värt ett försök?
          Står att man ska spruta in i insuget, men kan väl knappast skada att spruta från alla ingångar såsom från slangen som kommer från bränslepumpen osv?

Någon som har koll på vad en förgasarrengöring kostar på ett ungefär hos verkstad? Verkstaden jag lämnar på brukar ligga något under genomsnittliga priser. Vågar inte riktigt börja pilla med nålar osv själv.

Stort tack för svar!

Kommentar

För min del har det tyvärr varit isärtagning.
            Spray hjälper nog inte, det verkar bara på luftvägarna och inte bränslekanaler och munstycken, men det gåt ju lätt att prova.
            Att ta i sär är inte så farligt, håll bara reda på prylarna och dra inte åt för hårt när du sätter ihop.

Kommentar

Plocka isär hela förgasaren å spruta rikligt med CRC Förgasarrengöringsspray på alla delar å i alla kanaler. Använd minst en burk till en förgasare. Jag hade samma symptom som du på min motorsåg. Jag tömde en hel burk CRC Förgasarrengöringsspray på den förgasaren. Sen dess startar den på första rycket.

Kommentar

Rengör förgasarna!

Jag tror också på ordentlig rengöring av förgasarna, jag har väckt liv i 2 hopplösa mindre motorer i vår på det sättet!

Jag har använt CRC Bräkleen som funkar kalasbra till detta! Även biltemas bromsrengöring på sprayburk funkar finfint. Det avfettar och blåser bort allt skräp och sånt i ett moment.

Att plocka isär förgasarna är ingen konst, det gäller bara att hålla reda på alla småskruvar och vara noga med att allt blir helt rent. Blås igenom ALLA kanaler du kan hitta. Förgasarna är i gjutgods och därmed ömtåliga, så håll till vid ett bord och inte i knäet.

Lycka till!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X