ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Mercury 500 1964

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Svwerker
    svarade
    Mercurys reglage har en liten arm som bara påverkar gasen.

Skriv en kommentar:

• kgk
    svarade
    1. Ja, det ska kännas distinkt när lägena klickar i.
    Felet kan finnas var som helst mellan armen där växelvajern ska sitta
    och växelhuset, inte lätt att säga.

2. Det är tvärt om, när backen läggs i greppar krokarna.

3. Ja, det finns en spärr som hindrar att växel läggs i vid mer än tomgång.
    På spakreglaget brukar det sitta en knapp e dyl som frikopplar växelvajern
    så att man kan starta och varmköra med högre varv.

Var inte rädd för att fråga, det är därför forum finns, vi har alla varit nybörjare!
    Last edited by kgk; 2012-05-16, 17:01.

Skriv en kommentar:

• Jack Sparrow
    started a topic Mercury 500 1964

Mercury 500 1964

Hejsan, som helt ny medlem vill jag passa på att säga tjena tjena! Jag just köpt en Mercury 50 hp 1964 (grisen i säcken, dock för bara 2000:- eller är det "bara"? ) och jag har ett par frågor som jag hoppas att någon eller några kan svara på.
    Motorn står nu på bock och jag har tänkt att gå igenom den och sedan se om den går att starta. Obs! all manövrering sker utan reglage, endast med handkraft direkt på motorn.
    Det är ryckstart på motorn och då jag först försökte att dra runt den så gick proppen med runt, jag försökte då lägga i neutralen men hittar inte läget, dessutom så känns det inte som att det är två lägen, dvs fram och back. Kan lätt slå spaken bakåt och sedan hyfsat lätt tillbaka till något som känns som att det borde vara neutralen, dock går proppen fortfarande runt i detta läge om jag drar, sedan kan jag inte föra reglaget längre framåt. [LIST=1][*]Någon som spontant kan känna vad som är fel eller har erfarenhet av hur spaken skall kännas? Ska det kännas lätt och uppenbart att växlarna har gått i både framåt och bakåt..dvs.*klick*Neutral*klick* ?[*]Har backuppslagsspärren(krokarna) någon inverkan på växelfunktionen?[*]Finns något som hindrar växel att läggas i om man har gasreglaget på varmkörningsgas? dvs, är det av vikt hur gasreglaget står, och i så fall hur frikopplas växlarna vid start/varmkörningsgas?[/LIST]

Om det är någon som har erfarenhet av denna motor vore jag djupt tacksam för tips, råd och hjälp.även om det innebär att tipset är att sänka rovan i böljan ;-)

Får ursäkta om ovanstående frågor är "korkade" men jag är helt utan erfarenhet av att meka med utombordare, har väl plockat isär en förgasare och rengjort nångång och har inte tummen mitt i handen, men har aldrig gjort en sådan här chansning att få igång nåt jag inte riktigt vet hur det fungerar ;-)

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X