ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

vatten i tanken och motorn

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• näna
    svarade
    Jag gissar att du tycker att jag ska ta ansvar för hur Yamahacenter skötte jobbet med min båt. Det gör jag inte. Inte heller tar jag på mig ansvaret för att Yamahacenter även slarvade bort mina båtnycklar nu senast när båten var på service, eller vad de nu gjorde med den. När de hittade nycklarna struntade de i att kontakta mig. Jag fick inte veta att de hade dem förrän vi ringde och frågade efter dem och det var också vi som fick åka och hämta nycklarna hos Yamahacenter.

För ett par år sedan fick jag en räkning på över hundratusen kronor som de också skickade till Kronofogden. Den räkningen gällde en annan kund och det var alltså Yamahacenter som felaktigt skrivit räkningen i mitt namn. När jag ringde Yamahacenter och berättade att jag fått en räkning som inte var min så fick jag höra att jag ringde och störde på ett privat nummer. Samma person hade den sommaren gett mig det numret med orden: "Ring mig när du behöver hjälp med någonting." Jag hade ingen aning om att det var hans privata nummer han gett mig och tar inte på mig ansvaret för det heller.

Jag fick en anmärkning hos Kronofogden på grund av den obetalade räkningen som inte var min. Den anmärkningen kunde inte jag ta bort och Yamahacenter struntade i att hjälpa mig med det. Jag kanske har en prick än idag.

För två år sedan fick jag en räkning på ett par tusen kronor som gällde en årlig service på min motor. Räkningen gällde året innan och Yamahacenter påstod att jag inte betalat den räkningen. Som tur var hittade jag kvittot här hemma. Jag fick åka till Yamahacenter och visa upp kvittot och då blev jag trodd. Jag har aldrig fått så mycket som en ursäkt.

Jag tycker att det är dags att Yamahacenter i Haninge börjar ta ansvar för sina misstag. Det ska inte "nånannan" göra.

Kanske har Yamahacenter antecknat att jag är en lättlurad blondin som aldrig säger ifrån hur illa jag än blir behandlad.

Skriv en kommentar:

• expskipper
    svarade
    Den nu så vanliga så kallade Nånannanismen är särskilt olämplig i flera sammanhang, däribland båtägande.

Skriv en kommentar:

• toaen
    svarade
    Nu var mitt svar sarkastiskt Sarkasm - Wikipedia

Jag tycker det är självklart att man borde ha kollat på verkstaden att allt var ok. Men det är inte säkert att killen som skruvade på din motor hade en aning om att det kan bli kondens i tanken om den står ett par vintrar. Sen att skylla ifrån sig tycker jag är dålig stil. Dom hade väl i alla fall inte så mycket att göra att dom glömde att ta betalt - väl.

Dessvärre är tiden nu på våren "livet till låns" för hantverkare och folk i serviceyrke, så det kan va en förmildrande omständighet. (jag är själv hantverkare)

Sen är det ju viktigt - vem man anlitar. Bytte motor i min motorseglare för en tid sen och nämnde det i nån tråd på ett av våra forum. Fick frågan vilken motor jag valde. Jag fick i ärlighetens namn säga att jag valde ingen motor - jag valde en mekaniker, som skulle kolla på de problem jag hade med den hydraliska drivlinan. Han såg problemen och möjligheterna och det hela resulterade i en ny motor utan hydralisk drivlina. Motorn blev det fabrikat han sålde. Nu - ett halvår senare kommer jag nästan alltid på vad motorfabrikatet heter -Lombardini.

Skall man ha gjort något är det viktigt vem man väljer och dessutom bör man försöka få det gjort redan på hösten. Man har i regel bättre med tid då. Fast ibland hjälper inte ens det - vet jag av egen erfarenhet.:(

Det finns ett talesätt; "av skadan blir man vis, men inte rik".

Det där med att segla. Du skrev; " Kanske köper jag en segelbåt någon gång om jag kan lära mig att segla."

Det där är helt fel tänk. Köp en segelbåt så lär du dig segla. Det är inte så märkvärdigt. Att ta sig från punkt A till punkt B är inte så svårt. Det som är svårt är att vinna Gotland runt varje gång du ställer upp.:huh: Å andra sidan finns väl inte Gotland runt längre som beteckning. I dessa sponorernas tidevarv har Gotland Runt bytt namn till ÅF Offshore Race om jag inte missuppfattat det hela.

Skriv en kommentar:

• näna
    svarade
    Alla verkar vara överens om att det är jag som ska vara den som kan mest om båtar och motorer när jag pratar med Yamahacenter. Om jag hade vetat att det var vatten i tanken så hade jag sagt det till dem. Nu är Yamahacenters gissning att vattnet kommit in i tanken efter servicen, alltså de senaste veckorna. Det tyder ju på att Yamahacenter tycker att det är något de borde ha upptäckt när båten var inlämnad hos dem. Jag har inte rört tanken sedan båten var inlämnad så jag tror fortfarande att det är kondens efter två vintrar.

När båten ska göras körduglig så vet Yamahacenter inte vad som ska göras utan behöver min hjälp, men när det är vatten i tanken så vet de exakt när det kommit dit och kan berätta det för mig.

Tack för alla svar. Kanske köper jag en segelbåt någon gång om jag kan lära mig att segla.

Skriv en kommentar:

• ANNONS ANNONS

• toaen
    svarade
    Det räcker nog inte för en yrkesman att få så luddiga order. Han måste nog få en ordentlig spec skriftligt på exakt vad han skall göra. När han börjar med motorn har han redan glömt bort vad du sa.:mellow:

Segelbåt är inte dumt. Då kan man segla hem när motorn krånglar - för det gör den. ^_^
    Last edited by toaen; 2012-06-23, 09:23.

Skriv en kommentar:

• näna
    svarade
    Jag informerade Yamahacenter om hur länge båten stått på land och bad dem fixa allt som behövs. Jag kan inte mycket om motorer. Är det verkligen jag som ska berätta för proffsen vad som ska göras?

Skriv en kommentar:

• expskipper
    svarade
    Ska du ha en så omfattande åtgärd utförd vill det till att du både beställer den separat och betalar för den.

Skriv en kommentar:

• Ume Mekarn
    svarade
    Nej det ska ingår inte, du borde ju ha kollat upp det själv innan. Byt bensin skulle du också ha gjort efter så lång tid som den inte har gått och bara stått.

Skriv en kommentar:

• näna
    started a topic vatten i tanken och motorn

vatten i tanken och motorn

Jag är ny här på forumet och jag har en fråga till er andra som gäller service. Jag hade min motorbåt med en 4-takts 115 Yamaha inlämnad på service för några veckor sedan. Jag bad då att de på verkstaden skulle göra vad som behövdes och jag påpekade att jag inte lade i båten förra sommaren och inte heller servade den då.

Idag tog jag premiärturen men jag kom inte många meter förrän motorn lade av. Jag fick bogserhjälp av personal på min marina och det visade sig att det är vatten i bensinen. Det troligaste är väl att det är kondens efter två vintrar.

Min fråga är om det inte borde ingå i servicen att man kontrollerar även tanken? Speciellt som jag inte specifierat vad jag ville ha gjort utan bara bad om att de skulle göra vad som behövdes för att allt skulle fungera.

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X