ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

6,3m rib vobblar och kastar

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• 6,3m rib vobblar och kastar

Behöver lite tips och råd
    har en x-rib21 med 115 hl mercury 2t 4cyl
    Båten väger tom 250kg

Har provat och testat alltmöjligt men får inte båten att gå bra i vattnet
    utan last i kommer jag upp i 35 knop om jag kör aktivt!
    Vobbeltendenserna börjar redan vid 30 och ganska kraftigt

Provat hissa motorn hade Kav plattan i höjd med skrovet förut nu lite över
    Men har ett släppsteg i aktern på kanske en halvmeter
    är i höjd med det jag hade plattan och nu en bit över det. Ska den va i höjd med själva kölen?
    proppen är en 13,5x24 laser 2

Fått tips om att jag måste trimma ut och få upp stäven men minsta lilla jag trimmar ut så tappar jag kontrollen helt
    bäst och helt stadigt går den med 90 kg lillebror i fören då ligger hela skrovet i vattnet enligt polarn i båten Brevid kan då också trimma ut en bit
    kommer dock knappt över 37knop då

ska skaffa en varvräknare till helgen då jag misstänker att den inte varvar

Tidigare ägare åkte 47 knop med 90hk

Nån i Sthlm som har en varvräknare över?

Hej,
    jag har min erfarenhet från RIB Unlimited 23 fotare. Wobbel eller chine walk kommer av att "för lite" av skrovet är i vattnet. Propellens väklsande moment mot vattnet motverkas inte av ett stabilt skrov så därför vippar det från sida till sida som motreaktion tlll propellerns moment.

Først - du måste lära dig att behärska chine walk. Timmar med erfarenhet så sitter kontra styrningen du ska göra! Vid toppfart kommer du att ha chine walk oavsett. Men med lite perfektionering kan detta göras bättre.

47 knop med 90 hk på din X-rib. Tror du inte det kan vara lite optimistiskt? Eller utan GPS men med vattentryckmätare som er notoriskt fel.

Hissing av motorn hjälper. Och hur mycket är beroende av greppet till propellern och kylvatten. Om du har grepp i propellern ville jag provat ett hol till upp. Tills det är för högt. Sen ett hol när.

Höjd och grepp beror också på propellern. Olika propeller har olikt grepp. Så det kan bli lite frem och tilbaks med byte av propeller.

Viktbalans- har du provat med vikt på olika platser i båten. Sätt lillebror bak i båten, mitt i båten och fram. Sen trimma och testa för att se vad som sker. Kanske kan du flytta på vikt i båten som ger nogot bättre uppförande.

Sen byte av propeller;
    jag ville provat olika propeller. När du testat viktbalansen över vet om du ska akterlyft eller noslyftande propeller. Din Laser2 ska vara noslyftande. Och borde vara rätt propeller. Eftersom du borde ha mera av aktern/skrovet i sjøn för att motverka chine walk...ville jag gissat. Jag har fått ca 44 knop (GPS) med RU 600 med en Ballistic XL (inte den lilla Ballistic - den var inte bra). Provade många olika propellrar på denna. Den gav stabilt gångläge på denna.
    Har ellers inte bra erfarenheter med Ballistic på min RU700, men alltid beredd ändra åsikt...

Lycka till!

Mvh
    Alfa^2

Kommentar

Hej inser att mycket ligger i körtekniken

Dock kastar det så okontrollerat och mycket att enda alternativet och få det att sluta är att dra av rejält på gasen och låta båten lugna sig

Med brorsan i fram går den sjukt stadigt och jag kan ligga i 40 knop(gps) utan problem dock är då hela skrovet nästan i vattnet lång våt yta och blir lite slingrig i vågorna kan trimma ut lite då men inte så mycket som jag skulle vilja då blir den okontrollerad igen
      Om brorsan under gång flyttar bakåt så blir den orolig igen

Ska prova lite andra propellrar i veckan

Nu sitter motorn i högsta hålet och jag förlorade mycket grepp men den går fortare kylvatten får den fortfarande

Ska prova och vikta båten och sänka nått hål

Båtens trycklogg är inte ens inkopplad
      47 knop ska vara gps fart med en evinrude 90 -06 2T

Rf propp 13:58x15
      350 varv lägre och 2knop långsammare med 13:58x17 original propp

Länk till norskt båtmagasin som provkört båten med 90 hk gjorde 45 knop Bladarkivet - Båtmagasinet.no

Har installerat varv räknare igår ska provköra idag och se hur mycket varv jag får känns inte som att den varvar ur

Nästa investering blir nog hydralstyrning

Teleflex styrningen som sitter på är lite glapp men inte mer än dom är helt nya
      va och kände på en igår

Ska prova ballisticen tack för tips

Kommentar

Har nu provkört lite får 40 knop(gps) oavsett hur mycket hiss jag har

Varvar ca 4250rpm och varvstopp ligger på ca5500rpm så ska nog släppa min laser2 13,5x24 och prova en med mindre stigning frågan är då hur många tum mindre?
        Har ju ca 1250rpm kvar att varva

Också oavsett om jag har den i högsta hålet lr sänker den 2 hål = ca 6 cm
        Kommer nog ha kvar den där då jag har så ofantlig mycket mer grepp kan svänga fullt i 25-30 knop och den bara kastar runt! Går ju lika fort ändå

Båten går stabilt i 40 knop nu med 20 kg i stäven och lillebror Brevid mig om man inte trimmar ut för att nå det där lilla sista precis upp på 40 knop och svänga lite då börjar den men det är parerbart....

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Har nu provat en powertech raf3 21" och samma hastighet men högre varvtal ca 5250rpm dock sämre grepp och segare upp ur vattnet
          Fyllde sen i ca 80L vatten i skrovet och jä__ar vilken skillnad
          helt stadig och våtytan flyttades bak ca 0,5-1m
          Fortfarande bara 40knop
          i med folk i båten fortfarande 40knop

Tänkte att nu kanske man kan hissa lite utan att den slingrar sig alltför mycket
          hissasde 1 hål och fortfarande 40knop men började vingla och ha sig igen suck inte ens ett par decimaler fortare!

Var ligger begränsningen? Skrovet? Motorn gammal och slut? Bra komp på test.

Kille i klubben med en 90hk samma modell åker 39, nånting på gpsen med sin Bella ht 6m ca 650kg tomvikt hur fan går det ihop! Min tomvikt 250 + batteri 50L bränsle och numera 80L vatten 95kg förare

Proppelertrim skulle cuppa propellern lite för bättre grepp

Vad kan jag göra för att få reda på om motorn är slut?

Trim givare var får man tag på sånt?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X