ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Utombordare startar men stannar efter några sekunder

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Utombordare startar men stannar efter några sekunder

Hej!

Jag har en Yamaha 60-hästars utombordare 2-takt från 2006. Den har fungerat som en pärla hela förra sommaren men nu i år vill den inte fungera alls.

Den startar fint men dör alltid efter 2-5 sekunder. Enstaka tillfällen har vi lyckats hålla den vid liv några minuter, men sen stryps den och dör. Det låter som den inte får bensin.

Jag har prövat att pumpa fram bensin med slangpumpen, men det hjälper inte. Det känns som det tar helt stopp när blåsan är fylld, det blir stumt. Jag är nästan säker på att det förra sommaren gick att pumpa vidare om än lite trögare och att det började läcka ut bensin i "andra änden" ner i vattnet.

Motorn har funkat bra några minuter denna säsong. Innan sjösättning vid test, efter sjösättning på väg till bryggplatsen och sen 5 minuter på tomgång en vecka efter det. Men sen dog motorn och problemen började.

Bensinen går från tank - handpump - bränslefilter - bränslepump - förgasare osv. Om man kopplar bort in-slangen från bränslepumpen kan man handpumpa bensin utan problem, så bränslefiltret är OK.

Kan det vara bränslepumpen som har pajat? Och fastnat i ett läge där man inte ens kan handpumpa bensin igenom den? Eller har det fastnat något i förgasarna? Under försöken ikväll lyckades vi köra den i 5 minuter, med gas och allt. Sen dog den. Och fortsatte med att dö efter 2-3 sekunder. Ett test utan soppaslang gav oss 1 minut av drift!

Eller förgasarna med dränering, flottörtankar och allt vad det heter? Har inte rengjort dem vilket jag ska testa.

Tändstiften är nya för säsongen, det funkar inte med tanklocket uppe för att minska undertryck.

I höstas konserverade jag motorn genom att spruta in konserveringssprej i förgasarna tills motorn dog, som man skulle. När jag körde den de få minuterna vid sjösättningen så rök det kraftigt, men det slutade efter ett tag. Känns normalt.

Har ni några teorier? Midsommar närmar sig!! :confused:

Mvh Torbjörn

Är det gammal bensin sedan förra året? Om det är det och den dessutom förvarats utomhus så kan det mycket väl bero på vatten i bensinen!

Ta isär och blås rent allt som går i förgasarna med till exempel "bräkleen" (bromsrengöring).
    Byt till färsk bensin och slå i lite k-sprit för säkerhets skull, pumpa igenom hela bränsleledningen med ny bensin med förgasarna bortkopplade så du inte fyller dem med gammbensin igen.

Lycka till :)

Kommentar

k sprit behövs inte
      det finn redan nog med alkohol i bensinen

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
      ANNONS

Working...